2.7. VERTAILEVAA TAITEENTUTKIMUSTA
The Beatlesin vuosina 1967 ja 1968 ilmestyneiden äänilevyjen
kansia voidaan tarkastella kuvapintojen denotatiivisten ja konnotatiivisten
tasojen eroina. Kumpiko taso on hallitsevassa asemassa "Sgt.
Pepperillä" ja "The White Albumilla"? Tutkiessaan Roland
Barthesin ajatuksia valokuvasta Nancy M. Shawcross tiivistää valokuvan ja
öljymaalauksen ilmaisun erot denotatiivisen ja konnotatiivisen eroiksi. Denotatiivinen, näyttämiseen
perustuva valokuva on realistinen, autoritaarinen, raportoiva,
konkreettinen ja informatiivinen. Denotatiivinen kuva rakentaa osista kokonaisuutta,
se on metonymistä kerrontaa. Esittämiseen perustuva konnotatiivinen
öljymaalaus on transsendentaalia, ennustamiseen ja tietämiseen perustuvaa,
luovaa neroutta tai ilmaisun henkisyyttä korostavaa, abstraktia ja kontemplatiivista
representaatiota. Konnotatiivisuus on metaforista, vertauskuvallista
toisin sanoin ilmaisua.[i]
"Sgt. Pepper" -kollaasin pahvimallit ovat luonnollista kokoa
olevia todellisia henkilöitä, The Beatles on lisäksi läsnä sekä omana itsenään
että vahanukkeina, tästä seuraa kuvakielen realistisuuden ja konkreettisuuden
aspekti. “Sgt. Pepper ei ole troempe l’oil -kuva, se paljastaa asetelmaan
käytetyn materiaalin sekä tekotapansa. Kuvan denotatiivinen päällekäyvyys
lähentyy sarjakuvan, elokuvan tai lehtikuvan kerrontaa, jossa yksityiskohtien
merkittävyys riippuu havainnoijan tarkkaavaisuudesta. Jotkut pikkuseikat
ovat oleellisempia kuin toiset, osaa ei ole edes tarkoitettu tallentuvaksi
kuvaan mukaan, silti kuva on informatiivinen, raportoivakin kokonaisuus
"The Beatles" maailmasta. "Sgt. Pepper" on metonyminen.
Sen esittämä kuva rakentuu kuvapinnan osien ketjuuntuessa toisiinsa.
"Sgt. Pepper" -valokuva on populaari, helppo kuva. Sen pinnassa
ei pitäisi olla mitään sellaista mikä tekisi kuvasta arvoituksellisen
tutkimuskohteen. Mutta kollaasin kuvamateriaalin runsauden yhdistyessä levyn
musiikilliseen nerouteen ja lyriikoitten non sense -symbolismiin,
liittyy kuvaan automaattisesti samoja moniselitteisiä arvotuksia. Tässä
toistuu kuitenkin samanlainen kritiikin sokeutuminen kuin Hieronymus Boschin
"Himojen puutarha" -triptyykin (n. 1500) kohdalla. Denotatiivisen
informaation yli äyräiden paisuva määrä riittää tekemään kuvasta taiteellisessa
mielessä ainutlaatuisen, vaikkakaan tätä "enigmaattisuutta"
ei muutoin osattaisikaan perustella.[ii]
“Valkoisen Tuplan” kertova maailma sen sijaan supistuu yhteen painettuun
sanaan, johon ei ole käytetty edes painomustetta. Kannen valkoinen
tyhjyys supistaa kuvapinnan denotatiivisen tason olemattomiin. Hamiltonin
design asettuu tietoisesti Lontoon city-kulttuurin korkeimman kompetenssin
omaavien taidepiirien tasolle räikeänä vastakohtana Blaken populaarin,
nostalgisen, maanläheisen ja helposti omaksuttavan kollaasin suhteen. Hamiltonin
työ on elitistinen, ei yksinomaan
erottuakseen Blakesta, vaan johtuen Hamiltonin omasta asennoitumisesta
suunnittelemaansa tuotetta kohtaan. Albumin sanoma avautuu vain konnotatiivisella
tasolla, metaforana. Taidemaailmaan vihkiytyneet pystyivät tavoittamaan
albumin merkittömän viittausmaailman vaikeuksitta, mutta pohjoisenglantilaisen rannikkokaupungin
työväenluokkainen teini ei valkoisen pahvin statusta voinut
automaattisesti sisäistää. Tämän puutteen kompensoimiseksi pahvin sisältä
löytyi tavarafetisismiä palveleva juliste. Hamiltonin Valkoinen Pahvi
voisi fyysisellä asullaan kertoa mitä tahansa, sen kryptisyyden purkaminen
on riippuvainen tulkitsijan kompetenssista. Albumin vaimea eleettömyys kommunikoi
valituille opetuslapsille ja sen kantaman merkityksen arvo on suoraan
riippuvainen lukutaitoisten määrän vähäisyydestä.[iii]
Hamiltonin toteutuksessa voidaan nähdä katkoksen syntyneen alkuperäistä
populaarikulttuuria kuluttaneen työväenluokkaisen nuorison ja sitä
tuottavien muusikko-taiteilijoiden välille.
2.8. KONKREETTINEN JA ABSTRAKTI
"Sgt. Pepper" -kollaasi on konkreettinen, tekstuaalinen kuva.
Vastattaessa kysymykseen: "miksi tämän levynkannen kuva on tällainen?",
haetaan kysymykseen vastaus siitä, MITÄ kuvassa on, sen sisällön, signifioidun
kautta. Saussurelaista kielitiedettä soveltaen, mihin Barthesin kuvasemiotiikkakin
perustuu, kuvapintaa tarkastellaan tällöin horisontaalisesti, sen
eri elementtien järjestäytymisten, syntagmaattisten ominaisuuksien
kenttänä. Blaken toteutus on tavoitellut todenmukaisuutta sekä kolmiulotteisuuden,
että mallien luonnollisen koon suhteen. Se avautuu kertovana kuvana
niillekin jotka eivät tunnista kannen esittämiä henkilöitä.
Vastaanottamisen helppous, sekä informaation määrä pystyy pitämään kiinnostuksen
kannen maailmaan ajallisesti pitkänä. "Sgt. Pepper" -hahmot
eivät karta katsojaansa, he ovat kuin luokkakuvassa antautuneet katsottavaksi
ja tämä lupaus on kertomuksen alku joka täydentyy kuvan henkilöiden tunnistusoperaatiossa.
"The White Albumin" valkoinen pahvi ei tuota tietoa
kertomuksen kautta. Valkoisuus on metaforisesti itsestään ulospäin viittaavaa
abstraktia esittämistä. Se ei tarjoa tietoa, vaan edellyttää sitä, jotta kannen
kontemplatiivisen syventymisen kautta välittyvä viesti dekoodautuisi.
Tosin The Beatles oli maailman tunnetuin yhtye, joten yleisöllä voitiin
olettaa olevan jo ennakkoon jonkinlainen tietoisuus albumin sisällöstä. Levynkannen
merkin muodon, signifioijan kiinnostavuudesta johtuen kantta selitettäessä
kysytään MITEN kuvan ominaisuudet ovat järjestäytyneet. Kuvapinta
perustuu valintoihin ja kuvantulkinta poissuljettujen vaihtoehtojen havaitsemiseen.
Paradigmaattisten mahdollisuuksien, sen mikä ei ole läsnä, raskauttama
fyysinen levynkansi ei kerro itsestään vaan poissaolevasta, siitä mitä
valkoinen pahvi pystyy muodollisesti ilmaisemaan alentumatta itse tekstuaaliseen
kerrontaan. "The White Albumin" levykotelo on populaarikulttuurin
piiriin kuuluvan tuotteen pakkaus joka tästä huolimatta kunnioittaa ja
käyttää taidesäännöstöä.
2.9. KESKEYTETTY TULKINTA
Peter Blaken "Sgt. Pepperin" ja Richard Hamiltonin "White
Albumin" keskinäistä dikotomiaa tukee myös "bricolage" -käsite.[iv]
Claude Lévi-Straussin antropologisiin tutkimuksiin[v]
pohjaava bricolage kuvaa niitä tapoja joilla kivikautisella tasolla elävä
primitiivinen mieli ottaa haltuunsa ympäröivän maailman. Bricolage on
konkreettisen tiedettä, ei abstraktin hahmottamista. Jälkimmäisessä
maailmaa hallitaan kielen luoman symboliikan kautta. Primitiivinen kieli
ja lukutaidoton mieli tekee elämäänsä ympäröivien esineiden kautta maailmastaan
järjellisen, ja tämän määrältään suppean esinemaailman joustavuus
merkitysten kantajina, maailman järjellistäjänä on loputon.
Bricolage -käsitteen käytännön sovellutuksia on tehty alakulttuureiden
osalla esimerkiksi muotia analysoitaessa.[vi]
Muodin kierrättäminen, vanhojen tyylien uudelleen käyttö ja yhdistely uudessa
kontekstissa on muodostanut samoille vaatekappaleille uusia merkityksiä, uusia
käyttötapoja. Ollessaan pelkkiä kangaskappaleita, on vaatteiden
signifioiva luonne avoin loputtomalle merkityksenannolle. Kunkin ajan
bricoleur, merkkien käyttäjä, improvisoi uusia struktuureita merkityksellistämällä
näennäisen mielivaltaisesti, mutta omassa kulttuurisessa kehyksessään loogisesti
avoimet merkitsijät, vaatteet, omia tarpeitaan vastaaviksi. "Sgt.
Pepperin" objektivarasto, sen pahvikuvat ja vahanuket, vaatteet,
kasvit ja muu rekvisiitta on bricolagea,
merkkien konkreettista uusiokäyttöä. Vastakohtana tälle on "White
Album" länsimaisen, sivilisaatiossa elävän ja kulttuurin kielen
hallitsevan koulutetun esteetikon käsitteellistä, abstraktia
esittämistä.
"Sgt. Pepper" -kannen merkityksellisyys on albumin musiikista ja
The Beatlesin suosion mukana kuvaan liittyneistä "salamerkityksistä"
riippuvaista. Kansi ei olisi autonomisena esineenä jaksanut pysyä yli kolmea
vuosikymmentä levynkansi -genren lippulaivana, ilman The Beatlesin apua.
"Sgt. Pepper" voidaan nähdä pelkkänä kuvavirtana jota ei ole
mielekästä hajottaa osiin. Kannen ihmiskavalkadista jokaisella on oma
henkilöhistoriansa kerrottavana ja jo siitäkin syystä on liian työlästä
saattaa aikaan koherenttia tulkintaa kuvapinnan denotatiivisen
ja konnotatiivisen tason erottelulla. Barthesin esittämä metodi sopii
paremmin mainoskuvaan, jonka lähettämä viesti on sekä tiiviimpi,
että sisällöltään yksiselitteisempi.[vii]
Mainokseen ei sitoudu niin runsaasti kuvan ulkopuolista "turhaa"
tietoa, kuin "Sgt Pepperiin" liittyy maailman suosituimman yhtyeen
The Beatlesin ruokkiessa kuvantulkitsijoiden mielikuvitusta. Albumin kuvallinen
kertomus on niin pitkä ettei sitä pidä yrittää jyvittää kuin pala palalta.
Tai käyttää muita metodeja. Denotatiivisen ja konnotatiivisen tason
painopisteiden erottelu Blaken ja Hamiltonin levynkansista pystyi osoittamaan
"Sgt. Pepperin" ja "The White Albumin" toteuttamistapojen
erot. Tässä yhteydessä ei muuhun pyrittykään. Barthesin semioottinen malli
toimii ainoastaan tietyiltä osin. Se pyrkii objektiivisuuteen
verhoutumalla unohtamaan kulttuurisidonnaisen kontekstualisoinnin, samoin
kuin tulkintaan liittyvät subjektiiviset, katsojakeskeiset tasot.
Näihin kuvantulkinnan kannalta keskeisiin piirteisiin paneutuvat seuravat
luvut.
[i]. Shawcross 1997, ix-x.
[ii]. Vrt. Moxey 1994,
111-147: Keith Moxeyn analyysi Boschin triptyykistä päätyy lopputulokseen jossa
maalauksen maailma ei aukenekaan sisäänpäin, sisältämällä taiteilijan omia tai
konventionaalisimpia, mutta kryptisiä symbolisia arvoja jotka tulkitsijan
tulisi löytää, vaan Puutarhan kuvapinta suuntautuu ulospäin, vaatien
tulkitsijaa muodostamaan (jokainen kerta uudelleen) merkityksen kuvapinnalle
omista lähtökohdistaan. Boschin toimintaperiaate on kääntää "maailma
ylösalaisin", karnevalisoida hetkellisesti taidemaailman odotukset sitä
itseään vastaan. Sen sijaan että alankomaalaiselle aristokratialle tai Espanjan
kuninkaallisille olisi tarjottu perinteistä käyttökuvaa jonka sisältö olisi
ohjelmallinen, sille annettiinkin hämmästeltäväksi "bisarri" ja
"fantastinen" triptyykki, jolla ei kertakaikkiaan ollut yksiselitteistä
tarinaa kerrottavanaan. Tällainen esittämistapa Boschin kohdalla on
ideologiltaan samantapainen kuin Velasquezin "Las Meninasin"
kohdalla, taiteilijan pyrkiessä korottamaan itsensä käsityöläisen asemasta
runoilijan veroiseksi taiteilijaksi. Moxeyn verratessa Boschia Duchampiin (joka
oli Hamiltonin esikuva; kts. esim. Wheeler 1991,123-4.) ja Warholiin näiden
pyrkiessä joko häivyttämään samantapaisin metodein eron korkean ja matalan
väliltä tai tätä eroa manipuloimalla käyttämään yleisön odotusarvoja hyväkseen
päädytäänkin takaisin Blaken Sgt. Pepperiin.
[iii]. Hamiltonin
lähihistoriasta löytyy sukulainen tämän designille. Robert Rauschenbergin
(joka oli minimalisti säveltäjä John Cagen ystävä) sarja 'Valkoisia maalauksia'
vuodelta 1951 kertovat samaa tarinaa kuin Valkoinen Tupla. "Cage called
the White Paintings 'airports for lights, shadows and particles', meaning that
their emptiness, as the artist intended, was actually illusory, since
reflections from the outside world filled the art with moving life".
Wheeler 1991, 129. Tosin Rauschenberg maalasi työnsä korkean taiteen
kontekstissa jo vuonna -51, Hamiltonin toteutus oli valmis vastaanotettavaksi
(tai ylipäänsä tuotettavissa) Pop-musiikin kentällä (kentälle) 17 vuotta
myöhemmin.
[iv]. Termi tulee esille
Levi-Straussin 'Savage Mind' kirjassa. Lainaan tässä Dick Hebdigen sovellutusta
bricolagen käyttötavoista. Kts. Hebdige 1985, 103-4.
[v]. Lévi-Straussista
tiivistetysti: kts. Leach 1970, Sivenius 1987, 155-174.
[vi]. Ibid.
[vii]. Vrt. Barthes 1984b, 33;
Shawcross 1997, 6.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti