6. TÄMÄ EI OLE LOPPU, VAAN ALUN LOPPU
6.1. POSTMODERNI TUTKIJA OTTAA OSAN TOISTA
Niin Victor Burgin, Laura Mulvey, Linda Andre kuin Altti Kuusamokin[i]
huomauttavat postmodernin taiteen olleen alkuhetkistään lähtien
riippuvaista taide- ja kulttuuriteorioista. Postmoderni taiteilijasubjekti
on “rekuperoinut” itseään ja töitään analysoivan kritiikin sisään töihinsä
sillä lopputuloksella että tutkimus tulee aina myöhässä. Se mitä kuvassa
nähdään esiintyy siinä jo valmiina kritiikin kommenttina. Mitä taiteentutkija
siis tuntuu tutkivan on tämän kommentin onnistuminen. Tällä tavalla
tulkittuna voidaan väittää ettei postmodernistisia teorioita peilaavien
valokuvaajien, kuten Barbara Krugerin, Cindy Shermanin ja Sherrie Levinen
taiteen diskurssi käy niinkään keskustelua maailman kanssa kuin siitä
eriytyneen taidemaailman parissa. Samalla postmoderni taiteilija lukeutuu
kuitenkin myös siihen Calvin Thomasin viittaamaan oppositiopariin, jossa
tehdään "feminiiniseen" tapaan taidetta.[ii]
Postmoderni/feminiini/feministi subjekti korostaa taiteilijana olemista
taiteen tekemisen ongelmakentän sisällä. Krugerin sloganit, Shermanin
omakuvat ja Levinen uudelleenkäyttämät Weston -valokuvat kohdistavat huomion
kuvapinnastaan kohti taiteilijaa. Morrisseyn The Smiths -kuvat operoivat samalla
metodilla, mutta populaarikulttuurin kentällä. Siksi Morrisseyn kuvavarkaudet
eivät ole tulleet osaksi taidemaailman kaanonia. Kun taide ja teoria yhtyvät,
hämärtyy niiden välinen rajamaasto. Samanaikaisesti Lacanin, Barthesin,
Vaneigemin ja Debordin tekstien “poeettisuus” tekee näistä yhteiskunta-
ja kulttuuriteoreetikoista yhtä moniselitteisesti tulkittavia kuin
kuvantekijöistä ja heidän töistään.
The Smiths -kansien psykoanalyyttiset ulottuvuudet ovat riippuvaisia tutkijan
näkökulmasta, siitä miten syvälle terminologian hetteikköön hän on valmis
heittäytymään ja miten suurella vakavuudella kirjaamaan lukijalle kuvista
löytämänsä taiteilijan piilotajunnan aspektit. Tämän työn analyysi jää
tässä mielessä puolitiehen. Se seisahtuu paikalleen juuri siinä vaiheessa
kun se on lähestymässä subjektin; tässä tapauksessa Morrisseyn, henkilökohtaista
psykohistoriaa. Työssäni jää myös selvittämättä miten teoriatietoista
Morrisseyn kuvavalinnat ovat olleet. Morrisseyn ystävyyssuhde feministi
Linda Mulvey-Sterlingiin (eli Linderiin, joka vastasi Buzzcocks -montaasista;
[KUVA 11] ja on "Cemetry Gates"-kappaleessa kuvatun kävelyretken
“Toinen”[iii])
ja tietoisuus jälkistrukturalisista
teorioista antaa osviittaa siihen suuntaan että The Smiths -kansien postmoderni
epäoriginaalisuus, nostalgisuus ja sukupuoliroolien hämmentäminen on ollut
pragmaattista johdattelua siihen suuntaan mihin tutkimus tällä erää on
päätynyt. Samalla jää käsittelemättä Morrisseyn myöhempi soolotuotanto ja
näiden levykansien esittämät omakuvat. Mitä tällainen paradigman vaihdos
merkitsee, sen lisäksi että on kyse eronteosta The Smiths -aikakauteen?
Morrissey voidaan tavattoman helposti nostaa erilleen populaarikulttuuriin
kuuluvan pop-taiteilijan statuksesta ja liittää mukaan Douglas Crimpin legimitoimien amerikkalaisnaisten postmodernien
kuvainvarastajien joukkoon.[iv]
Mutta onko se tarkoituksenmukaista? Ensinnäkin näin tapahtuessa
toteutuisi samanalainen pop-musiikin ja populaarikulttuurin aseman väärinymmärrys
kuin The Beatles -albumien kohdalla yritin esittää. Matala pyrittäisiin
nostamaan korkeakulttuurin jalustalle, niille museon raunioille
joista Crimp kirjassaan puhuu. Toiseksi, Morrisseyn, Peter Savillen
ja Jamie Reidin kuvat eivät ole käyttötarkoituksensa perusteella vastaavia
Krugerin, Shermanin ja Levinen taidemaailmaa varten luomien töiden
kanssa. Levykannet, julisteet ja lavalakanat kuuluvat kulttuuriin, jossa ääni, teksti ja kuva ovat aina mukana yhdessä, eivät vain
käsitteellisenä viittauksena. Sex Pistolsin, Joy Divisionin ja The Smithsin
luomissa kollaaseissa musiikki, visuaalisuus ja tekstit ovat kokonaisuus
joka kulkee kiertueilla paikasta toiseen mustalaisten (tai nomadien...)
lailla, massojen tarpeisiin vastaten, joukkojen kulttuuriin tukeutuen.
Kiitos Beatle-galleristi Robert Fraserin, on Jamie Reidin Sex
Pistols-ajan grafiikka päätynyt museoon.[v]
Samoin Peter Saville on kauan sitten imetty mukaan siihen spektaakkeliseen/postmoderniin
yhteiskuntaan, jossa kuvapinnan muodolliset ominaisuudet ovat arvokkaampia
kuin niiden piirteiden purkaminen mihin kuvapinta viittaa, tai olosuhteet joissa kuvat ovat syntyneet. Reidin ja punk-liikkeen lähtökohdat
vasemmistolaisanarkismissa ja Savillen kuvittama Factory-ideologia ovat
unohtuneet tarpeettomina taustatietoina taka-alalle puhtaaseen designiin
keskittyvän lähdekirjallisuuden pitäytyessä pintapuolisessa muototekijöiden
kuvauksissa mistä suoriudutaan pedantisti taidekritiikin oman
ammattikielen avulla. Taidemaailma vie populaarikulttuurilta sen; vaikkapa
vain näennäisetkin, poliittisesti, psykoanalyyttisesti tai kontekstuaalisesti
mielenkiintoiset ominaisuudet kuljettaessaan tämän viimeisen yhtenäiskulttuurin
osia museoihinsa. Tällä tavalla korostetaan fragmentteja, koska
kokonaisvaltaiset merkityskentät ovat tulleet mahdottomiksi hallita. Situationistit
tekivät tämän yhteiskuntarauhan säilyttävän strategian selväksi.
Spektaakkeliyhteiskunta pyrkii tekemään kokonaisuutensa ymmärtämisen
mahdottomaksi kiinnittämällä huomion pikkuseikkoihin ja mitättömyyksiin,
eriyttämällä ihmiset ja näiden toiminnan toisistaan, erottamalla kuvan, äänen
ja tekstin, nimeämällä kaiken ja samalla tyhjentämällä niistä niiden potentiaalisen
vaaran elementin.
Savillen ja Morrisseyn levynkannet saivat pitkän käsittelyn siitä syystä,
että niiden kuvapintoihin oli liittynyt tämän työn tekijää vuosikaudet
häirinneitä piirteitä. Niiden
“punctum” -tasoista ei päässyt yli, ne vaativat tarkempaa perehtymistä, ei
muodon, vaan sisällön tasolla. Nämä levynkannet ovat olleet tutkijalle fetissejä
ja korvikkeita joiden avulla tavoitella omaa Toistaan. Materiaali oli
tuttua ja kotoista, niihin oli taktiilinen läheisyyssuhde ja metaforinen
vertaussuhde. Näiden kuvien merkitys on tätä kautta ollut kirjoittajalle
merkittävämpi kuin Mona Lisan merkitys koskaan voisi olla. Nämä kuvat
ovat minun omaisuuttani. Myös minun. Annoin niille juuri auran.
Jos punk nosti singlen uudelleen merkittäväksi levyformaatiksi, niin
1980-luvun “uusi” tuote oli EP-levy. 12-tuumaisen ison singlen suosiolle ei
löydy juuri muutakaan selitystä kuin sen tarjoamat paremmat ilmaisukeinot
graafisille suunnittelijoille. EP oli tietenkin paremmin soiva, johtuen
harvemmasta uratiheydestä, mutta levyn koko sisältämäänsä materiaaliin nähden
oli turhaa ylellisyyttä, omistajaansa miellyttävää turhamaisuutta. Pikkusinglen
ja vielä sitäkin pienemmän CD:n rajaamat kehykset tekevät kansitaiteesta
miniatyyrikuvitusta. Pitkäsoittolevyn kokoinen EP-levy teki neljä
musiikkiesitystä sisältävästä vinyylistä, erityisesti sen kannen tähden,
keräilykappaleen. Niin Joy Division, New Order, kuin The Smiths singletkin
tulivat kuluttajille yhtä tutuiksi 12-tuumaisina kuin 7-tuumaisina versioina.
Todelliselle fanille tämä merkitsi
investoimista kahteen identtiseen musiikkituotteeseen, minkä teki perustelluksi ainoastaan levykansien
erilaisuus.
Tämän kirjoitelman aloitti Elvis Presley, joka tuli rapakon toiselta puolelta antamaan
alkusysäyksen englantilaisen pop-musiikin taidekoulutuksen ja -teorian
raskauttaman kuvantekemisen tarkastelulle. Elviksen ikoniseksi muuttunut
hahmo on kulkenut monien käsien kautta vuoden 1956 jälkeen. Elvistä ovat
käyttäneet niin Andy Warhol kuin Peter Blake, monien muiden Pop-taiteilijoiden
ohella. "Sgt. Pepper" -kannessa Elvistä ei näy. Mutta poissaollessaankin
hän on läsnä, nyt The Beatles -maailmasta poissuljettuna piilomerkityksenä.
The Clashin "London Calling" -albumi lainasi vuoden 1956 Presley
-LP:n asemoinnin ja typografian. Presleyn ensimmäinen PR-kuva otettiin
The Smithsin käyttöön ja ladattiin alkuperäiselle kuvalle vastakkaisilla
merkityksillä. Molemmat esimerkit todistavat levykansien alkukuvien virran
olemassaolosta. Genre ei ollut enää riippuvainen pelkästään sille itselleen vieraan
kuvamateriaalin käytöstä, kuten Jamie Reidin ja Peter Savillen toteutuksissa.
Vuonna 1977 kuollut Elvis Presley on jo eläessään ollut doppelgänger,
esikuva ja haamu jota ei voi sivuuttaa silloinkaan kun aihepiiri
rajoittuu englantilaisiin levyihin. Tässä on kuitenkin erotettava
toisistaan Elvis Presley todellisena henkilönä ja “Elvis Presley” imagona. Pöhöttynyt Las Vegas - kehäraakki ei
toiminut esimerkillisenä, juuri ja juuri elävänä rock-legendana englantilaisen
uuden aallon muusikoille, vaan hänen ikoninen, rock’n’rollin perikuvansa.
Kielitieteen ja strukturalismin mekaniikkaa kuvasemiotiikkaan soveltavan
Roland Barthesin avulla päädyin väittämään 60-luvun lopun ja 70-luvun alun
levynkansidesignin pyrkivän kohottautumaan populaarikulttuurista kohti
korkeakulttuuria. Pop-taiteilijoiden akateemisella myötävaikutuksella
pop-musiikin kuvapinnat hakivat paikkaansa gallerioiden ja museoiden seiniltä.
Visuaalisen ilmaisun musta lammas määritti itsensä hienoon sukuunsa
kuuluvana tasa-arvoisena jäsenenä. Tämän projektin se toteutti kuitenkin perheensä ehdoilla, ruiskumaalaten
pahvikansia oikeaoppisesti ainoastaan muodollisella tasolla.
Musiikin ja kuvan yhteiselämää ei synnytetty, kuten Roger Dean (et al.)
"Album Cover Album" -kirjoissaan suoraan tunnustavat.
Sex Pistols, Malcolm McLaren ja Jamie Reid kyseenalaistivat rockin ja
taiteen keskiluokkaisen symbioosin. Tätä kulissia olivat pitäneet yllä niin
levyteollisuus kuin tästä riippuvainen musiikkilehdistökin. Jamie Reidin
levykansissa oli poliittinen ohjelma, ne toteuttivat miltei dogmaattisesti
situationisteilta opittuja metodeja. Sex Pistols ja Reid ovat tässä yhteydessä
pakollinen referenssipinta kuljettaessa kohti 80-lukua. Ilman
punk-grafiikan päänavausta ei seuraavan sukupolven graafisilla
suunnittelijoilla olisi ollut mahdollisuuksia niihin kokeiluihin joiden
tuloksena 80-luvulta alkanut visuaalinen ilotulitus on tullut populaarikulttuurin
kuluttajille tutuksi niin äänilevyjen, videoitten kuin aikakauslehtienkin
sivuilta.
Factoryn ja Peter Savillen yhteydessä tartuin ainoastaan Joy Division ja
New Order -levyihin halutessani tarkastella levynkansien olemusta
suhteessa musiikkiin ja sitä ympäröivään maailmaan. Erään erityispiirteen
Savillen tuotannossa jätin kokonaan huomiotta. Peter Saville on
täysverinen designer, jonka kaksiulotteiselle pinnalle luomat kuvat
ovat usein velkaa arkkitehtuurille. Ne ottavat huomion volyymin ja
tilan käsittelyn, ne luovat taktiilisilla ratkaisuillaan viitteitä
rakennuksiin, niiden ahtaaseen 12-tuumaiseen kortteliin rajattu tila
innostaa Savillen ulottamaan levynkansien pinnanomaisuuden laajempiin
sfääreihin. Saville pyrkii viemään levynkansilta niiden levynkansimaisuuden
ja luomaan niiden pintaan muistutuksen jostain toisesta materiaalista. Orchestral
Manouvres in the Dark -kansi on kuin ovi. "Power, Corruption &
Lies" -levy on sekä tietokoneen lerppu, että maalaus.
"Movementin" lähtökohtana on juliste. "Unknown Pleasures"
on radiosignaalia hyväksi käyttävä graniittinen, musta monoliitti, "Closer"
taas marmorinvalkoinen hautamuistomerkki muuttuneena veistokselliseksi reliefiksi.
Savillelle levynkannen kaksiulotteinen neliö tuntuu olevan jatkuva haaste,
ongelma joka pitää muuntaa muistuttamaan jotain muuta kuin ilmeistä itseään.
Mutta tämän problematiikan tutkimus on jälleen muodon tutkimusta, ei sisällön.
Peter Blake, Richard Hamilton ja Jamie Reid, The Beatles ja Sex Pistols
olivat ulospäinsuuntautuvia, realiteetit tunnustavia ja todellisuutta
hyväksikäyttäviä, päämäärätietoisia modernisteja. Peter Saville, Factory ja Joy Division, Morrissey ja The Smiths
kääntyivät sisäänpäin. Osaltaan Manchesterin periferisyys teki heistä
“omalakisia”, itsekeskeisiä ja julkista elämää pakoilevia. Curtisin ja
Morrisseyn tekstit ovat megalomaanisia ja regressoituneita, niiden
sisällössä riittää punctumia usean tutkimuksen kestettäväksi.
Manchesteriläis-joukkion postmoderni ambivalenttisuus, heidän
päättymätön pakonsa lopullisen merkityksellistämisen pihdeistä manipuloi
vastaanottajan odotusarvoja. Tämä strategia noudatti situationistien
anonymiteetin kaipuuta ja leimallistamisen pelkoa johon Jamie Reid
osaltaan myös pyrki. Vallankumouksen sijaan Reidin design teki
punkista tyylin tyylien joukkoon. Tietoisena vastavetona lontoolaiselle
mediahälylle loi Saville hiljaisen vakaalla Joy Division ja New Order
grafiikallaan mieltä kaihertavia kysymyksiä. Morrisseyn työt olivat
vieläkin henkilökohtaisempia. Ne ovat kuin Oidipuksen kohtaama sfinksi jonka
esittämät arvoitukset ovat mahdottomia ratkaista.
Kuvan, tekstin ja äänen huokeahintaisen kollaasin osuessa silmiimme, käsiimme,
tarttuessa korviin, on hallussamme objekti jonka tunnistaminen edellyttää
oikeiden kysymysten löytämistä. Vastaus on aina jo kuvassa valmiina. Tutkija
katsoo peiliin ottaessaan levykannen käteensä, kuunnellessaan musiikkia,
hapuillessaan kohti lyriikoita. Hän kysyy: kuka minä olen, mitä minä etsin?
Peili heijastaa kysymyksen takaisin: kuka olet, mitä haet? Kysymyksen asettelu
on oleellista. Tämä olkoot lähtökohtana jatkotutkimukselle.
(tämän luvun viitteet lähdeluettelon jälkeen - 2013)
LÄHDELUETTELO
Alloway,
Lawrence, "The Development of British Pop". Pop Art. Edited by
Lippard Lucy R. London: Thames and Hudson 1988 (1966).
Andre,
Linda, "Postmodernin valokuvauksen politiikka" ("The Politics of
Postmodern Photography" Afterimage vol 13/no. 3/Oct. 1985). Kuvista sanoin 4: Ajatuksia valokuvasta. Koonnut Martti Lintunen, ko. artikkelin suomentanut Kaija
Anttonen. Helsinki: Suomen valokuvataiteen museon säätiö 1988, 256-285.
Aston,
Martin, "Witty, Sad, Poignant, Green..." Q-magazine. October
1994/97 66-72.
Bal,
Mieke, Reading Rembrandt: Beyond the Word - Image Opposition. Cambridge:
Cambridge UP 1991.
Baneke,
Joost, "Rembrandt, Dialogues on Seeing and Not-seeing" Dutch Art
and Character. Editors: Joost Baneke, Han Groen-Prakken, Willem Ietswaart,
Nikolaas Treurniet. Amsterdam: Swets & Zeitlinger 1993, 65-83.
Banham,
Reyner, "Vehicles of Desire" (orig. published in Art, no. 1,
1955). Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge(USA)
and London: MIT Press 1988, 64-69.
Barnicoat,
John, Posters: A Concise History. London: Thames and Hudson 1988 (1972).
Barry,
Judith, "Designed Aesthetic: Exhibition Design and the Independent
Group". Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge(USA)
and London: MIT Press 1988, 40-45.
Barthes,
Roland, Elements of semiology (Éléments de Sémiologie,1964). Trans.
Annette Lavers and Colin Smith. Second Printing. New York: Hill and Wang 1977.
Barthes,
Roland, "The Photographic Message" ("Le message
photographigue" 1961). Image, Music, Text. Selected and translated
by Stephen Heath. London: Fontana Paperbacks, 15-31, 1984a (1977).
Barthes,
Roland, "Rhetoric of the Image" ("Rhétorique de l'image"
1964). Image, Music, Text. Selected and translated by Stephen Heath. London:
Fontana Paperbacks, 32-51, 1984b (1977).
Barthes,
Roland, "The Third Meaning" ("Le troisième sens: Notes de
recherche sur quelques photogrammes de S. M. Eisenstein" 1970). Image,
Music, Text. Selected and translated by Stephen Heath. London: Fontana
Paperbacks, 52-68, 1984c (1977).
Barthes,
Roland, "Diderot, Brecht, Eisenstein" ("Diderot, Brecht,
Eisenstein" 1973). Image, Music, Text. Selected and translated by
Stephen Heath. London: Fontana Paperbacks, 69-78, 1984d (1977).
Barhes,
Roland, Valoisa huone (La chambre claire, 1980). Suom. Martti Lintunen, Esa Sironen ja Leevi Lehto.
Jyväskylä: Kansankulttuuri 1985.
Barthes, Roland, Mytologioita. Helsinki: Gaudeamus
1994.
Benjamin, Walter, "Taideteos teknisen
uusinnettavuutensa aikakaudella" (1936). Messiaanisen sirpaleita:
Kirjoituksia kielestä, historiasta ja pelastuksesta. Toim. Markku Koski,
Keijo Rahkonen ja Esa Sironen. Suom. Raija Sironen. Jyväskylä:
Tutkijaliitto 1989, 139-173.
Berger,
John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard, Näkemisen
tavat (Ways of Seeing, 1971). Suom. Mirja Rutanen. Helsinki: Love Kirjat 1991.
Berger, John, Toisinkertoja. Käännöskokoelma
vuosien 1971-1984 välillä alunperin englanniksi ilmestyneistä artikkeleista.
Suom. Martti Lintunen. Jyväskylä: Literos
1987.
Bertens,
Hans, The Idea of the Postmodern: A history. London and New York:
Routledge 1996 (1995).
Best,
Steven, "The Commodification of Reality and the Reality of
Commodification: Baudrillard, Debord, and Postmodern Theory". Baudrillard:
A Critical Reader. Edited by Douglas Kellner. Oxford
(UK)&Cambridge(USA): Blackwell 1995 (1994), 41-66.
Black,
John, "Special Art of Packaging". Q-magazine. November '97,
94-104.
Boot,
Adrian and Salewicz, Chris, Punk: The Illustrated History of a Music
Revolution. Bath: Boxtree 1996.
Bourdieu,
Pierre, The Field of Cultural Production. Essays on Art and Literature
(1971-88). Edited and Introduced by Randal Johnson. Cambridge: Polity Press
1995.
Bracewell,
Michael, England is Mine: Pop Life in Albion from Wilde to Goldie. Glasgow:
HarperCollinsPublishers 1997.
Brilliant,
Richard, Portraiture. Cambridge (Mass.): Harvard University Press 1991.
Bryson,
Norman, Word and Image. French Painting of the Ancien Régime. Cambridge:
University Press (1981) 1987.
Buck,
Louisa, "From the mundane to the ridiculous - on the artful practises and
confusing imagery of the Situationists".The Face. Vol 2/No: 9/June
1989, 29.
Burgin, Victor, Taideteorian loppu. Käännöskokoelma
vuosien 1975-1986 välillä alunperin englanniksi ilmestyneistä artikkeleista.
Suomentaneet ja toimittaneet Martti Lintunen, Tauno Saarela ja Janne Seppänen. Jyväskylä:
Gummerus 1989.
Burn,
Gordon, "The power of synchronicity - on Greil Marcus's epic and
tombstone-heavy Lipstick Traces." The Face. Vol 2/No: 9/June 1989,
25.
Cambridge
Encycloepedia of Astronomy (The). London:
Jonathan Cape Ltd 1977.
Canjuers,
Pierre & Debord, Guy, "Preliminaries Toward Defining A Unitary
Revolutionary Program" (1960). Situationist International Anthology.
Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public
Secrets 1981, 305-310.
Carter,
Angela, "Ups and Downs for the Babes in Bondage" (originally
published in New Society 22.12.77). Faber Book of POP. St. Ives: Faber
and Faber 1995, 509-514.
Chtcheglov,
Ivan, "Formulary for a new Urbanism" (1953). Situationist
International Anthology. Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley:
Bureau of Public Secrets 1981, 1-4. Katso
myös Knabbin nootti sivulla 371.
Clark,
T.J., The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His
Followers. London: Thames and Hudson (1984) 1990.
Coon,
Caroline, "Rock Revolution" (originally published in Melody Maker
7.8.76). Faber Book of POP. St. Ives: Faber and Faber 1995, 490-3.
Crimp, Douglas, Museon raunioilla (On the
Museum's Ruins 1990). Suom. Martti Lintunen. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö
Taide 1990.
Culler,
Jonathan, Ferdinand de Saussure (Saussure, 1976, 1986). Suom. Risto Heiskala. Helsinki:
Tutkijaliitto 1994.
Curtis,
Deborah, Touching From a Distance: Ian Curtis and Joy Division. London
and Boston: Faber and Faber 1995
Dean,
Roger, Thorgerson, Storm and Grierson, Nigel, The Album Cover Album vol.
5. Limpsfield: Dragon's World 1989.
Debord, Guy, "Theory of the Dérive" (ilmestynyt
alunperin ranskaksi Internationale Situationnisten numerossa 2, joulukuu 1958).
Situationist International Anthology.
Edited and translated with notes ny Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public
Secrets 1981, 50-4.
Debord,
Guy, The Society of the Spectacle (La société du spectacle 1967). Trans.
Donald Nicholson-Smith. MIT Press: Cambridge (Mass.) and London 1994 (1992).
Debord,
Guy & Wolman, Gil J., "Methods of Detournement" (ilmestynyt
alunperin ranskaksi Les Lèvres Nues'n numerossa 8, toukokuu 1956). Situationist
International Anthology. Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley:
Bureau of Public Secrets 1981, 8-14.
Edge,
Brian, Joy Divison + New Order: Pleasures and Wayward Distractions. London:
Omnibus Press 1984.
Edge,
Kevin, The Art of Selling Songs: Graphics for the Music Business 1690 - 1990.
London: Futures Publications 1991.
Eriksson, Olof, Graafisen tyylin perusteet. Helsinki:
Otava 1974.
Flowers,
Claude, New Order + Joy Division: Dreams Never End. London: Omnibus
Press 1995.
Foster,
Hal, The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century. Cambridge(USA)
and London: The MIT Press 1996.
Fountain,
Nigel, Underground: The London Alternative Press 1966-74. London and New
York: Routledge (A Comedia book) 1988.
Freud, Sigmund, "Johdatus narsismiin"
("Zur Einführung des Narzissmus 1914). Johdatus narsismiin ja muita
esseitä. Suomentanut Mirja Rutanen. Helsinki: Love Kirjat 1993a, 29-59.
Freud, Sigmund, "Mielihyväperiaatteen tuolla
puolen" ("Jenseits des Lustprinzips" 1920). Johdatus
narsismiin ja muita esseitä. Suomentanut Mirja Rutanen. Helsinki: Love
Kirjat 1993b, 61-120.
Freud, Sigmund, "Erään lapsuudenneuroosin
historiaa" ("Aus der Geschichte einer infantilen Neurose" 1918).
Johdatus narsismiin ja muita esseitä. Suomentanut Mirja Rutanen. Helsinki:
Love Kirjat 1993c, 169-287.
Freud, Sigmund, "Minä ja 'Se'" ("Das Ich
und das Es" 1923). Johdatus narsismiin ja muita esseitä. Suomentanut
Mirja Rutanen. Helsinki: Love Kirjat 1993d, 121-168.
Frith,
Simon and Horne, Howard, Art Into Pop. London and New York: Routledge
1989 (1987).
Gambaccini,
Paul, Paul Gambaccini presents the Top 100 Albums. London: Pavilion
Books Ltd. 1987.
Gilroy,
Paul, Small Acts: Thoughts on the Politics of Black Culture. London and
New York: Serpents Tail, 1994 (1993).
Goodall,
Peter, High Culture, Popular Culture: The Long Debate. Sydney: Allen
& Unwin 1995.
Hamilton,
Richard, "Persuading Image" (orig. published in Design, no.
134 1960). Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge(USA)
and London: MIT Press 1988, 56-64.
Hautamäki, Irmeli, Marcel Duchamp: Modernin
identiteetin ja taideteoksen ongelma. Helsinki:
Hakapaino 1995.
Harry,
Bill, The Ultimate Beatles Encyclopedia. London: Virgin Books 1992.
Heiskanen, Pirkko, "Hierarkisista rakenteista
taidehistoriassa". Taidehistoriallisia tutkimuksia - Konsthistoriska
studier 10: Nainen, taide, historia - Taidehistorian esitutkimus 1985-1986.
Helsinki: Taidehistorian seura 1987, 217-232.
Hebdige,
Dick, Subculture: The Meaning of Style. London and New York: Methuen
1985 (1979).
Hebdige,
Dick, "In Poor Taste: Notes on Pop" (orig. published in Block,
no. 8 1983). Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge(USA)
and London: MIT Press 1988, 76-85.
Hietala, Veijo, "Lacanilainen psykoanalyysi ja elokuvateoria".
Elokuvateorian historia: Artikkelikokoelma. Toim. Kinisjärvi, Raimo;
Lukkarila, Matti; Malmberg, Tarmo. Helsinki: Like
1990, 226-244.
Hollis,
Richard, Graphic Design: A Concise History. London: Thames and Hudson
1994.
Huygen,
Frederique, British Design: image & identity. London: Thames and
Hudson 1989.
Johnson,
Mark, An Ideal For Living: An History of Joy Division. London and New
York: Proteus Books 1984.
Kallioniemi, Kari, Dandy, soul-mies ja rock-sankari. Helsinki:
Kansan Sivistyön Liitto 1990.
Kallioniemi,
Kari, "Put the Needle on the Record and Think of England" -
Notions of Englishness in the Post-War Debate on British Pop Music. Turku:
University of Turku 1998.
Karttunen, Ulla, "Man Ray ja Isidore Ducasse: Erään
salaisuuden anatomia". Kauneus ja hulluus: Kirja tähtisilmille.
Toim. Ulla Karttunen. Helsinki: Suomen valokuvataiteen museo 1989, 76-79.
Kent,
Nick, "Mancunian Candidates". The Face. No.16, January 1990a,
36-43.
Kent,
Nick, "Morrissey, the Majesty of Melancholia and The Light That Never Goes
Out in Smiths-dom". The Dark Stuff: The Best of Nick Kent. London:
Penguin Books, 202-211, 1994.
Khayati,
Mustapha, "Captive Words: Preface to a Situationist Dictionary"
(ilmestynyt alunperin ranskaksi Internationale Situationnisten numerossa 10,
maaliskuu 1966). Situationist International Anthology. Edited and
translated with notes by Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public Secrets 1981,
170-175.
Knabb,
Ken (edited and translated with notes by), Situationist International
Anthology. Berkeley: Bureau of Public Secrets 1981.
Kureishi,
Hanif and Savage, Jon (Introductions and editors), The Faber book of POP.
St Ives: Faber And Faber 1995.
Kuspit,
Donald, Signs of Psyche in Modern and Postmodern Art. Cambridge(USA):
Cambridge UP 1995(1993).
Kuusamo, Altti, Kuvien edessä. Esseitä kuvan
semiotiikasta. Helsinki: Gaudeamus 1990a.
Kuusamo, Altti, "Lacanilainen fuuga". Synteesi.
Helsinki: Suomen Semiotiikan Seura 1990b, 24-44.
Kuusamo, Altti, Tyylistä tapaan: Semiotiikka, tyyli,
ikonografia. Helsinki: Gaudeamus 1996.
Lacan,
Jacques, The Language of the Self: The Function of Language in
Psychoanalysis (1956, 1966). Translated with notes and commentary by
Anthony Wilden. Baltimore and London: The Johns Hopkins UP 1981 (1968).
Lawson,
Thomas, "Bunk: Eduardo Paolozzi and the Legacy of the Independent
Group". Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge
(USA) and London: MIT Press 1988, 18-29.
Leach,
Edmund, Lévi-Strauss (Lévi-Strauss, 1970). Suom. Arto Kytöhonka. Helsinki:
Tammi 1970.
Livingston,
Alan and Isabella, The Thames and Hudson Encyclopaedia of GRAPHIC DESIGN and
DESIGNERS. London: Thames and Hudson 1992.
Longhurst,
Brian, Popular Music & Society. Cambridge and Oxford: Polity Press
1995.
Lukkarinen, Ville, "Taiteen kielet". Katseen
rajat - taidehistorian metodologiaa. Toim. Arja Elovirta ja Ville
Lukkarinen. Jyväskylä: Helsingin Yliopiston Lahden tutkimus ja koulutuskeskus
1998, 95-111.
Maconie,
Stuart, "The Secret History..." Select. December '93/No 42,
74-81.
March,
Marion, Creative Typography. Oxford: Phaidon 1988.
Marcus,
Greil, Lipstick Traces: A Secret History of the Twentieth Century. Cambridge,
Massachusetts: Harvard University Press 1989.
Martin,
George, Summer of Love: The Making of Sgt. Pepper. London: Pan Books
1995 (1994).
Martin,
J.V., Strijbosch J., Vaneigem, R., Viénet, R., "Response to a
Questionnaire from the Center for Socio-Experimental Art" (ilmestynyt
alunperin ranskaksi Internationale Situationnisten numerossa 9, elokuu 1964). Situationist
International Anthology. Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley:
Bureau of Public Secrets 1981, 143-7.
Mavor,
Carol, Pleasures Taken: Performances of Sexuality and Loss in Victorian
Photographs. Durham and London: Duke University Press 1995.
McDermott,
Catherine, Street Style: British Design in the 80's. London: The Design
Council 1988 (1987).
Melly,
George, Revolt into Style: The Pop Arts in Britain. London: Allen Lane
The Penguin Press 1970.
Metz,
Christian, "Valokuva ja fetissi" ("Photography and Fetish"
October no. 34./1985). Kuvista
sanoin 4: Ajatuksia valokuvasta.
Koonnut Martti Lintunen, ko. artikkelin suomentanut Kaija Anttonen. Helsinki:
Suomen valokuvataiteen museon säätiö 1988, 60-76.
Middles,
Mick, The Smiths: The Complete Story. London: Omnibus Press 1988 (1985).
Middles,
Mick, From Joy Division to New Order: The Factory Story. London: Virgin
Books 1996.
Moxey,
Keith, The Practise of Theory. Poststructuralism, Cultural Politics and Art
History. Ithaca: Cornell U.P.1994.
Mulvey,
Laura, Visual and Other Pleasures: Language, Discourse, Society. London: Macmillan 1989.
Mäkelä, Janne, Loiston Lähteet: John Lennonin
rocktähteyden salainen historia. Turku: Turun Yliopisto 1998.
Neal,
Charles, Tape Delay. Harrow: SAF (Publishing) Ltd. 1987.
New
Encycloepedia Britannica (The). Vol. 4. 15th
Edition. Chigago: University of Chigago 1992.
Ochs,
Michael, 1000 Record Covers. Köln:
Taschen 1996.
Palin, Tutta, "Merkistä mieleen". Katseen
rajat - taidehistorian metodologiaa. Toim. Arja Elovirta ja Ville
Lukkarinen. Jyväskylä: Helsingin Yliopiston Lahden Tutkimus ja koulutuskeskus
1998, 115-150.
.
Poynor,
Rick, "Peter Saville's Pentagram for the nineties". Blueprint.
Issue 72, 30-33, Nov 1990.
Pyhtilä, Marko, Taiteen kritiikki ja kritiikin taide:
länsimaisen kulttuurinihilismin lyhyt oppimäärä. Helsinki:
Like 1999.
Reid,
Jamie and Savage, Jon, Up They Rise: The Incomplete Works of Jamie Reid.
London: Faber & Faber 1987.
Rogan,
Johnny, Morrissey & Marr: The Severed Alliance. Chatham: Omnibus
Press 1992.
Rouard-Snowman,
Margo, Museum Graphics. London: Thames and Hudson 1992.
de
Saussure, Ferdinand, "The Linguistic Sign". Semiotics: An
Introductory Anthology. Edited with Introductions by Robert E. Innis. Bloomington:
Indiana University Press 24-46, 1985.
Savage,
Jon, "The Great Rock'n'roll Swindle." The New Museum of Contemporary
Art Catalogue, Paul Taylor (ed.),
Impresario: Malcolm McLaren and the British New Wave. Cambridge,
Massachusetts: The MIT Press 1988.
Savage,
Jon, England's Dreaming: Sex Pistols and Punk Rock. St Ives: Faber and
Faber 1991.
Savage,
Jon, "The simple things you see are all complicated". The Faber
book of Pop. Edited by Hanif Kureishi and Jon Savage. St. Ives: Faber and
Faber 1995a, xxi-xxxiii.
Savage,
Jon, "Foreword to Deborah Curtis's": Touching From a Distance: Ian
Curtis and Joy Division. London and Boston: Faber and Faber 1995b, xi-xiii.
Savage,
Jon, "Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols". Time
Travel: Pop, Media and Sexuality 1976-96. London: Chatto & Windus,
34-5, 1996a.
Savage,
Jon, "Punk Five Years On". Time Travel: Pop, Media and Sexuality
1976-96. London: Chatto & Windus, 125-31, 1996b.
Savage,
Jon, "The Age of Plunder". Time Travel: Pop, Media and Sexuality
1976-96. London: Chatto & Windus, 143-49, 1996c.
Savage,
Jon, "Androgyny: Confused Chromosomes and Camp Followers". Time
Travel: Pop, Media and Sexuality 1976-96. London: Chatto & Windus,
156-62, 1996d.
Savage,
Jon, "The Smiths: Deliberately". Time Travel: Pop, Media and
Sexuality 1976-96. London: Chatto & Windus, 167-9, 1996e.
Savage,
Jon, "Morrissey, The Escape Artist". Time Travel: Pop, Media and
Sexuality 1976-96. London: Chatto & Windus, 257-64, 1996f.
Savage,
Jon, "Someone Take These Dreams Away". Time Travel: Pop, Media and
Sexuality 1976-96. London: Chatto & Windus, 357-74, 1996g.
Scanlon,
Ann, "From despair to where". Vox. Issue 56 May/June 1995,
32-34.
Sederholm, Helena, Intellektuaalista terrorismia:
Kansainväliset Situationistit 1957-72. Jyväskylä: Jyväskylän Yliopisto
1994.
Shawcross,
Nancy M, Roland Barthes on Photography. Gainesville: University Press of
Florida 1997.
Sihvonen, Jukka, "Elokuva - lingvistiikkaa ja
psykoanalyysia: Christian Metz". Elokuvateorian historia:
Artikkelikokoelma. Toim. Kinisjärvi, Raimo; Lukkarila, Matti; Malmberg,
Tarmo. Helsinki: Like 1990, 200-224.
Sivenius, Hannu, "Myyttinen narraatio ja
narratiivisuuden myytti. Claude Lévi-Straussin myyttianalyysistä." Kieli,
kertomus, kulttuuri. Toim. Tommi Hoikkala. Helsinki:
Gaudeamus, 155-174, 1987.
Slee,
Jo, Peepholism: Into to the Art of Morrissey. London: Sidgwick &
Jackson 1994.
Sontag, Susan, Valokuvauksesta (On Photography 1977). Suom.
Kanerva Cederström ja Pekka Virtanen. Hämeenlinna: Love kirjat 1984.
Sparke,
Penny, An Introduction to Design & Culture in the Twentieth Century.
London: Routledge 1992 (1986).
Spencer,
Neil, "Don't Look over Your Shoulder, but the Sex Pistols are Coming"
(originally published in NME, 25.2.76). Faber Book of POP. St Ives:
Faber and Faber 1995, 489-90.
Tarasti, Eero, Johdatusta semiotiikkaan: Esseitä
taiteen ja kulttuurin merkkijärjestelmistä. Helsinki:
Gaudeamus 1990.
Taylor,
Paul, The Impresario of Do-It-Yourself. - The New Museum of Contemporary Art
Catalogue, Paul Taylor (ed.), Impresario: Malcolm McLaren and the
British New Wave. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press 1988.
Theweleit,
Klaus, Male Fantasies, vol 2 - Male bodies: psychoanalyzing the white terror
(Männerphantasien, vol 2. Männerkörper: Zur Psychoanalyse des weissen Terrors
1978) Oxford: Polity Press 1989.
Thomas,
Calvin, Male Matters: Masculinity, Anxiety, and the Male Body on the Line.
Urbana and Chigago: University of Illinois Press 1996.
Thorgerson,
Storm (Hipgnosis) and Dean, Roger, Album Cover Album. Limpsfield:
Dragon's World 1985 (1977).
Thorgerson
Storm & Powell Aubrey, 100 Best Album Covers: The Stories Behind the
Sleeves. London & Sydney &
New York: Dorling Kindersley Ltd. 1999.
Uusitorppa, Harri, “Kansijuttu: levykansien suunnittelu
on nyt markkinavetoista taidetta”. Helsingin Sanomat. 13.8.1999
Vaneigem, Raoul, "Basic Banalities" (ilmestynyt
alunperin ranskaksi Internationale Situationnisten numerossa 7, huhtikuu 1962).
Situationist International Anthology.
Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public
Secrets 1981a, 89-100.
Vaneigem, Raoul, "Basic Banalities (II)"
(ilmestynyt alunperin ranskaksi Internationale Situationnisten numerossa 8,
tammikuu 1963). Situationist International Anthology.
Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public
Secrets 1981b, 118-133.
Vaneigem,
Raoul, "Notice to the Civilized Concerning Generalized
Self-Management" (ilmestynyt alunperin ranskaksi Internationale
Situationnisten numerossa 12, syyskuu 1969). Situationist International Anthology.
Edited and translated with notes by Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public
Secrets 1981c, 283-289.
Webster’s
Encyclopedia Unabridged Dictionary of the English Language.
New York: Gramercy Books, 1989.
Vermorel,
Fred & Judy, Sex Pistols: The Inside Story. London: Omnibus Press
1989 (1978, 1981, 1987).
Walker,
John A., Cross-Overs: Art Into Pop/Pop Into Art. London: Comedia 1987.
Wallis,
Brian, "Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow: The Independent Group and
Popular Culture". Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop.
Cambridge(USA) and London: MIT Press 1988, 9-17.
Wheeler,
Daniel, Art Since Mid-Century: 1945 to the Present. London: Thames and
Hudson 1991.
Whiteley,
Nigel, Pop Design: Modernism to Mod. London: The Design Council 1987.
Whitham,
Graham, "This is Tomorrow: Genesis of an Exhibition". Modern
Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Cambridge (USA) and London: MIT
Press 1988, 35-39.
Wigh,
Leif, "From Inside and Out", Ralph Gibson: Fotografiska Museet.
Stockholm 1976.
Wilden,
Anthony, "Lacan and the Discourse of the Other" Jacques Lacan: The
Language of the Self - The Function of Language in Psychoanalysis. Translated,
with notes and commentary, by Anthony Wilden. Baltimore and London: The Johns
Hopkins University Press 1981 (1968).
Willett
John, The Weimar Years: A Culture Cut Short. London: Thames and Hudson
1984.
Wozencroft,
Jon, The Graphic Language of Neville Brody. London: Thames and Hudson
1997 (1988).
MUUT
LÄHTEET:
"Sgt.
Pepper's Lonely Hearts Club Band".
The Beatles CD. Parlophone/EMI CDP 7 46442 2.
"Here
are the young men". Joy Division video. Manchester:
Ikon FCL; FACT 37 1982.
"Southbank
show on Smiths". Tv-dokumentti Smiths-yhtyeestä. Presented
by Melvyn Bragg. LWT 1987.
[i].Kuusamo 1990, 137;
Burgin 1989, 130: "Uuden teoreettisen orientaation [ranskal. semiotiikka,
marxismi, psykoanalyysi] myötä torjuttiin vakiintuneet "korkean
taiteen" hierarkiat. Elokuva ja valokuvaus [rock?]pyrkivät ohittamaan
kirjallisuuden ja maalaustaiteen. [...] Feminismin voimakkaasta poliittisesta
paineesta johtuen "taideteoriaa" ei voinut enää ajatella ilman
"ideologiateoriaa". Sitaatit viittaavat Laura Mulveyn artikkeliin
"Magnificent Obsession": Mulvey 1989, 137-147.
Anti-Crimp/Levine/Krugeriläisen näkemyksen esittää Andre 1988, 256-285.
[ii]. Thomas 1996, 18.
[iii]. TV-dokumentti
"Southbank show on the Smiths"k antaa Linda Sterlingille ison roolin
Morrisseyn yksityiselämää valottavana nuoruudenystävänä.
[iv].Crimpin "Museon
raunioilla" (1990) kiteytyy kauttaaltaan näiden valokuvaajien poleemiseen
"oikein" asemoimiseen. Kts. erityisesti sivut 129-30, 134, 150.
"Vaikka valokuvaus keksitiinkin vuonna 1839, se - siis valokuvaus
ontologiana, valokuvauksena sinänsä löydettiin vasta 1960- ja
1970-luvuilla" Ibid 61-2. Tämä tarkoittaa myös sitä etteivät Morrisseyn
(eikä Savillenkaan) toimintametodit olisi olleet mahdollisia ilman valokuvaan
kohdistuvan taidekriittisen kiinnostuksen ratkaisevaa kasvua 60-luvun Popin;
sekä matalan (lehdet/mainokset) että korkean (Warhol/Blake)
kuvakielellistymisen ansiosta. Morrisseyn henkilögalleria levynkansissa olisi
ollut käsittämätöntä ja mahdotonta vaikkapa vuonna 1965, niin se olisi ollut
sopimatonta myös taidelaitoksiin.
[v]. Kts. Vermorel 1989,
205; Walker 1987, 121.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti