Kuva 5 :) |
2.6. VALKOINEN TUPLA
No one in any way informed is likely to equate Hamilton's cool if
affectionate intelligence with Blake's warm academic sentimentality.[i]
- George Melly
The Beatlesin jokainen levy vuodesta -66 eteenpäin oli tapaus. Levyt eivät
muodostaneet suhteessa toisiinsa jatkumoa, vaan ne perustuivat jatkuvalle
erontekemiselle. Tästä syystä yhtyeen levynkannetkin erosivat toisistaan,
tämä oli suorastaan välttämättömyys. Kun kannen suunnittelijat lisäksi
vaihtuivat, oli jokaisen seuraavan valokuvaajan tai taiteilijan otettava
saamansa tehtävä vastaan haasteena. Tällainen kilpailutilanne ei kuitenkaan
olisi saanut olla suoranaisesti edeltäjien ratkaisuja kommentoivaa sillä
silloin olisi rikkoutunut jokaisen The Beatles-levyn itsenäinen asema oman
hetkensä huipputuotteena. Levynkansiin ei näin syntynyt standardisia tai
jatkuvuutta edustavia piirteitä, vaan niiden tuli olla samanlainen happening;
tapaus, kuin musiikinkin.[ii]
Richard Hamiltonin kohdalla taiteen ja pop-musiikin ensimmäinen kohtaaminen
tapahtui "Swinging London '67" -sarjaksi kutsuttujen serigrafioiden
yhteydessä (väärinkirjoitus on tarkoituksellinen). Kuvasarjassa
esiintyivät muun muassa Mick Jagger ja Robert Fraser huumeiden hallussapidosta
pidätettyinä poliisiautossa, käsiraudoissa ja kasvojaan peitellen.
Kuvat olivat tuntemattomiksi jääneiden sanomalehtikuvaajien autenttisia
otoksia. Samantyyppisen toteutuksen The Beatles tilasi Hamiltonilta seuraavan
albuminsa kansikuvaksi.[iii]
Hamiltonin ratkaisu oli kuitenkin päinvastainen. Tämä ei halunnut
kuvata populaarikulttuuria profaaneimmillaan, vaan erottaa The Beatlesin
tästä kontekstista kokonaan.
Vuonna 1968 ilmestyneen tuplalevyn kutsumanimeksi on vakiintunut "The
(Double) White Album" (Suomessa: Valkoinen Tupla). Valkoinen kartonki ei
sisällä muuta kuin syväpainetun sanan "The Beatles", sekä ensimmäisessä
painoksessa sarjanumeroinnin (KUVA 5).[iv]
Levykotelon sisältä löytyi julisteeksi avautuva valokuvakollaasi yhtyeestä
sekä kappaleitten tekstit. Näin levykotelon pinta ei toiminutkaan enää
auttavana tuoteselosteena vinyylin sisältämästä musiikista ja esittävistä
artisteista, vaan se oli itsessään designtuote. Kuva- ja teksti-informaation
vastaanotti vasta omistaessaan levyn. Hamiltonin design ilmensi Englannin
suurimman vientiartikkelin aatelisarvolle sopivaa itsestäänselvän
tunnistamisen hillittyä muotoa. Hamilton muistelee prosessia näin:
The great attraction of the job for me was in that the power of the Beatles
was such they could override the usual niggling. [...] To avoid the issue of
competing with the lavish design treatments of most jackets, I suggested a
plain white cover so pure and reticient that it would seem to place it in the
context of the most esoteric art publications.[v]
“The White Albumin” taidegallerioitten näyttelyluetteloita kopioivan
kartongin himmeä valkoisuus oli levykauppojen pop-musiikkia myyvillä hyllyillä
outo, ikäänkuin väärälle osastolle eksynyt ilmestys. Albumin ulkoasu pyrki
rauhallisella eleettömyydellään erottumaan psykedeelisten flower power
-tuotteiden kirjavasta massasta.[vi]
Toisaalta The Beatles ei enää tarvinnut markkinointiin perustuvaa tuotesuunnittelua
myydäkseen uusimmat sävellyksensä. "The White Album" -tuotetta
selittävä tekstuaalisuus olisi muuttanut tuotteen populaariksi,
siis halvaksi. Hamiltonin 1957 Pop-taiteeseen liittämät positiiviset
määritteet; "Popular (designed for a mass audience), Transient (short
term solution), Expendable (easily forgotten), Low Cost, Mass produced, Young
(aimed at youth), Witty, Sexy, Gimmicky, Glamorous and Big Business",
olivat kuin kotonaan "Just what It is..." painotuotteen täyteen
ahdetussa maailmassa. "The White Albumin" kohdalla ainoastaan
kaksi viimeistä määrettä toteutuivat täydellisinä.[vii]
"The White Albumin" ei kaupallisten intressien tähden olisi
tarvinnut erottua levykauppojen muusta tarjonnasta, se olisi myynyt
itsensä käytännössä katsoen minkälaisella ulkokuorella tahansa. Hamiltonilla
oli ilmaisussaan vapaat kädet, ainoaksi rajoittavaksi tekijäksi muodostui
välttämättä esiin nouseva vertailu Blaken "mestariteokseen".[viii]
"The White Albumin" tulkinnassa onkin ensimmäiseksi huomioitava
Hamiltonin ja Blaken toteutusten ero, ja tämä rinnastaminen on ehdottomuudessaan
absurdi siksi, ettei se vaadi toteutuakseen nimenomaisesti "The White
Albumin" tyylistä ulkokuorta. Mikä tahansa design olisi joutunut samanlaiseen
vertailun kohteeksi. Hamilton operoi tietoisesti viitteellisemmällä keinovalikoimalla
kuin Blake, kansihan on abstrakti tyhjiö "Sgt Pepperin"
runsaudensarveen verrattuna.
Hamiltonin galleriaformaatti pyrki olemaan enemmän kuin sen kontekstinsa ja tarkoitteensa puolesta olisi tarvinnut. Levynkannen minimalismi hiveli koulutettua taidemakua. Ensimmäisen painoksen numerointi antoi valheellisen viitteen originaalisuudesta ympäristössä jossa sarjavalmisteisuus, volyymi ja huokeat hinnat määräsivät tuotannon lait. Hamiltonin toteutus soti IG:n lanseeraamaa moninaisten hierarkioiden ajatusta vastaan sen operoidessa väärällä tuotteella, vääriä arvotuksia käyttäen kentällä jolla IG:n periaatteiden mukaan piti olla omat, itsenäiset pelisääntönsä. Rock-kulttuuri ei ollut Hamiltonille vierasta, mutta säännöt joiden puitteissa hän saattoi siihen omalla panoksellaan osallistua vaativat samalla tasolla pelaavaa kumppania mitä hän itse edusti. The Beatlesia marginaalisempien yhtyeiden visuaalisen ilmeen luominen ei olisi tullut kysymykseen. Vuonna 1968 Richard Hamilton on, toimittuaan viisitoista vuotta pop-taiteilijana ja kriitikkona, asemoinut itsensä korkeakulttuuriin.[ix] Hänellä on virka taidekoulussa. Samanaikaisesti Hamilton tuo ammattikuntansa ilmaisutavat populaarikulttuuriin, jossa demokraattisuutta, kollektiivisuutta ja Arts & Crafts -perinnettä suosiva Flower Power -liike elää viimeistä viattomuuden kesäänsä.[x] Vastaavasti The Beatles, kaikkien aikojen rockalbumin ilmestymisen jälkeen, sijoittuu populaarin piiriin kuuluvan kulttuurikentän ehdottomaan yläpäähän. Se on siellä yksin. Siten Pop-taiteilijoiden Blake ja Hamilton sekä pop-yhtyeen The Beatles intressit saattoivat kohdata ilman "luokkaristiriitaa".
[i]. Melly 1970, 129.
[ii]. Kts. esim. Whiteley
1987, 108.
[iii]. Walker 1987, 43-4,
97-8.
[iv]. Harry 1992, 71.
Myöhempien painosten kohdalla kohopainatus vaihtui yhtyeen nimen
väripainatukseksi, samoin asemointi, typografia ja tekstikoko muuttui. Nimen
selkeämpi näkyvyys myöhemmissä painoksissa todennäköisesti esti sitä
hukkumasta valkoisuuttaan muitten levyjen joukkoon.
[vi]. Vrt. esimerkiksi
Barnicoat 1988, 29-72; Whiteley 1987,108, 165, 168-72; Melly 1970, 118,
139-143.
[vii]. Hamiltonin määritykset
löytyvät lukuisista lähteistä, esim: Barry 1988, 42; Savage 1995, xxviii; Melly 1970, 143; Frith & Horne 1989,
103; Whiteley 1987, 125. Hamiltonin graafisen suunnittelijan roolia
(Pop-taiteilijan kustannuksella) korostettaessa on huomattava että Hamiltonin
tunnetuimmat saavutukset eivät sittenkään liity taideobjekteihin siinä mielessä
kun ne luokitellaan originaaleiksi yksittäiskappaleiksi. Niin "Just what
It is..." -juliste kuin "The White Album" -kansi kuuluvat massatuotannon
kopioinnin, monistuksen, nimettömyyden ja huokeiden hintojen maailmaan, ja
Hamiltonin ura ei koskaan ole unohtanut tätä Popin oleellista puolta. Kts.
Lawson 1988, 26 ja Whiteley 1987, 214.
[viii].Vrt. esim. Mäkelä 1998,
140 ja viite 7, 147 viite 26.
[ix]. Sovellan tässä Pierre Bourdieun näkemyksiä
taiteen- ja kulttuurin kentistä; kts. Bourdieu 1995, 29-73. Hebdige lainaa
Bourdieun "kenttäteoriaa" Independent Groupin yhteydessä toteamalla
että: "[...]in order to create value and recognition in the art world,
one must first create a difference. This, after all, provides the
economic logic which governs most areas of cultural production.":
Hebdige 1988, 79. Popin etabloituessa osaksi kulttuurin valtavirtaa tapahtuu
tämäkin taiteen aristokratian (keskiluokan) erottautumisena "rahvaasta":
"[Pop] committed the cardinal sin in art by puncturing what Bourdieu
calls the 'high seriousness' upon which bourgeois art depends and through
which it asserts its difference from the 'debased' and 'ephemeral' forms of
'low' and 'non'art. [...] the theory of pure taste has its basis in a social
relation: the antithesis between culture and corporeal pleasure (or nature if
you will) and is rooted in the opposition between a cultivated bourgeoisie and
the people." Ibid, 84.
[x]. Kts. esim. Whiteley
1987, 164-178. The Fool-ryhmän lukeutuminen osaksi hippiliikettä oli
mahdollisesti kriteerinä sille miksei The Beatles hyväksynyt ryhmän ehdotusta
"Sgt. Pepperin" kanneksi.Vrt. Thorgerson & Powell 1999, 131;
Wheeler 1987, 165; Martin 1995, 114.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti