5.9. SIINÄ MITÄ KATSON EI OLE MITÄÄN NÄKEMISTÄ
Ideas improve, the meaning of words participates in the improvement. Plagiarism
is necessary. Progress implies it. It sticks close to an author's phrase, uses
his expressions, deletes a false idea, replaces it with the right one.[i]
- Comte de Lautréamont (1846-70)
The Smiths -kuvastossa esiintyvät halu ja puute piiloutuvat pastelliväritteisen
nostalgian kaapuun. Levynkannet ovat yhtyeen nimen ytimekkyyden ja selkeän
typografian, pehmeiden, mutta voimakkaiden värien sekä isokokoisten
kasvokuvien myötä kuin naistenlehtien kansia. Myös albumien sitaateissa
esitetyt nimet muistuttavat nykylehdistön suosimaa tapaa liittää
haastatellun julkisuuden henkilön suora sitaatti pääotsakkeeseen. The
Smiths -albumien nimet ovat sekä tunnustus siitä ettei mikään ole originaalia,
että päivälehtijournalismia vastaava lupaus pop-musiikin autenttisuudesta. Mikään
ei ole omasta päästä keksittyä, kaikki on toisten suusta, siis totta. Tämä
tekee musiikin, tekstien ja kuvien sisällöstä yhtä vastuuvapaata kuin
juorulehtien syvähaastatteluista. Lehdet kertovat lukijoilleen
"uutisia" joita nämä haluavat lukea. Nämä jutut vastaavat lukijoiden
tarpeisiin, ne eivät ole olemassa uutta tietoa jakaakseen vaan vahventamassa
lukijoiden valmista maailmankuvaa. Lehdistö vastaa haluun ja uusintaa sitä.
The Smiths -kannet toimivat samoin. Ne eivät tuota uusia elämyksiä, vaan vastaavat
katsojan katseen haluun. Kuvat eivät ole yllätyksellisen elämyksen tuottajia
vaan valmiita vastauksia jos katse on liikkeellä oikeiden kysymysten kanssa.
Vaikka postmodernina aikakautena tekijä, luova nero on kuollut ja kaikki
on lainaa, jää taiteeseen yhä jäljelle olemassaolevien elementtien
uudellenjärjestelyn taide, kertaalleen kootun palapelin rikkominen ja
uudelleen kasaaminen mielekkäämmän arvoituksen (puzzle) aikaansaamiseksi.
Originaalin valokuvan maailmaa tulkitessa analysoitavana olisi se miten
valokuvaaja on onnistunut kohteensa esittämään, mitä tämä on ottamallaan
kuvalla tahtonut sanoa.[ii]
Morrisseyn kuvavalinta ei manuaalisesti, käsityön kautta valmista itselleen
mielihyvän lähdettä, vaan hän hakee ikäänkuin kaupan hyllyltä
spektaakkelinomaisen objektin joka toimii korvikkeena puutteelle.
Morrisseyn identifioituessa naiskuviinsa syntyy nostalgia mikä pukeutuu
suruun. Se itkee mennyttä maailmaa, mutta tämän surun tehtävä on kuolettaa
mennyt samaan tapaan kuin ystävät ja sukulaiset haudataan juhlavin menoin. On
kyse tarkoituksenmukaisesta seremoniallisuudesta. Erona tähän on imaginaarista
vaihetta muisteleva täyteyden kaipuu mikä näkyy egon tyhjyyttä ravistelevana
melankolisena surutyönä, projektina jossa menetetty realisoidaan jatkuvasti
uudelleen korvikemuodossa.[iii]
Menneen kaipuu, nostalginen melankolia katseessa esittää silmät minnekään
kohdistumattomina sokeina täplinä[iv],
itseensä heijastuneina. Melankolinen katse katsoo ensimmäiseen katseeseen
joka näki sen ammoin tapahtuneen menetyksen mikä saa subjektin elämään menneessä,
katsomaan sinne yhä uudelleen. Miehen alasluotu katse voidaan lukea melankolisena äidin kaipuuna,
pelkona kohdata reaalitodellisuus, kieltäytymisenä siirtyä imaginaarisestä
symbolisen Isän Lain piiriin. Samalla se liittää silmien haavoittuvuuden
kastraatioahdistukseen.[v]
Davalosin suljettujen luomien harso on näin yhtenevä "Hand in Glove"
-takapuoleen, molemmat kuvaavat sokeita silmiä, molemmat piilottelevat
fallosta, edellinen symbolista, jälkimmäinen konkreettista.[vi]
Melankolisen olemisen vaikutuspiirissä tapahtuvassa itseilmaisussa on
viitteitä menetetystä rakkaudesta, tappion ja epäonnistumisen tunteesta. Ja
näitä tunteita vaalitaan. Ne sitovat subjektin siihen hetkeen mistä kaikki sai
alkunsa. Melankolinen luonne kieltää reaalisen ajan kulumisen, vanhenemisen
ja progression syventymällä menneen maailman sisään. The Smiths sisältää
Oscar Wilden, The Brideshead Revisited -televisiosarjan ja Lewis Carrollin
viktoriaanisen ajan romantisoitua nostalgiaa. The Smiths kuvaa myös
kultaisen 60-luvun, Shelagh Delaneyn, Viv Nicholsonin ja Morrisseyn
lapsuuden elinpiiriin kuulunutta arkea. Edellinen kuuluu narsistisen runoilijan
megalomaaniseen ja itsetunnottomaan, savijaloilla seisovaan surutyöhön,
jälkimmäinen on henkilökohtaista terapiaa, kuolleen imagon suremista
jonka seurauksena noustaan omille jaloille jatkamaan elämää.
Kuvan valintaan perustuva taiteen tekeminen, ei pyri ylevien arvojen,
suurten teemojen ja ikuisuuden luomiseen vaan se on psykoanalyyttisen
tulkinnan mukaan primitiivisen katseluvietin tiedostamatonta tyydyttämistä.
Tällöin on oleellista erottaa kuvasta se, mitä se näyttää (studium) ja se, mikä
kuvassa on sellaista mikä ruokkii skopofilista halua katsoa (punctum). Kuva
toimii tällöin kuin näyteikkunan lasipinta erottaessaan katsojan siitä mitä
tämä tahtoo ja samanaikaisesti liittäessään tämän osaksi ikkunantakaista
maailmaa johon hänen halunsa kohdistuu. Kuvat ovat katseen halun herättäviä
petollisia katseluansoja jättäessään tämän halun aina tyydyttämättömäksi.
Kuvan lasipinnan kaksiulotteinen kielto, kuvan normit, katkaisevat halulta
siivet ja mahdollisuuden saavuttaa tyydytys, näin se samalla uusintaa
puutetta.
Jos Freud korostaa, ettei itse unta ole mahdollista kertoa, mutta se miten
uni kerrotaan on merkityksellistä, sanoo Lacan saman siten ettei
tiedostamattoman kertomaa pysty tuomaan symbolisen järjestyksen merkkikieleen
kuin verhottuna.[vii] Halu
pukeutuu kaapuun. Katse fiksoituu kuviin vaikka ne näyttävät väärää kuvaa.
Mutta kuvissa viivyttelee itsepintaisesti lupaus reaalisesta, kuten unen
kertomus pystyy häivähdyksenomaisesti valaisemaan uneen piiloutuneen
"todellisen" olemassaolon. Morrisseyn valitsemat kuvat pyrkivät
kerta kerran jälkeen tekemään tiettäväksi saman “unen”. Joka kerralla kuva on
hieman erilainen, koskaan se ei voi
olla oikea, lopullinen kuva. Samoja denotatiivisia tasoja, samoihin
konnotatiivisiin kysymyksiin vastaavia kuvia on maailma täynnä, jokainen
The Smiths -kansi olisi voinut olla täysin erilainen, ne olisivat olleet
vaihdettavissa keskenään (kuten tapahtuikin). Levykannet eivät olleet
merkittäviä omana itsenään tai suhteessa olemiseensa juuri tietyn
levyn suojakuorena. Valitut levynkannet ovat
uusinnettuja, toistuvia kertomuksia Morrisseyn unesta, jonka voisi kertoa
toisinkin, toisin kuvin, toisin sanoin, loputtomasti. The Smiths -kannet
ovat merkin mielivaltaisesta merkityksellistämisestä johtuen
avoimia ja potentiaalisia, ikuisia signifioijia. Ne ovat merkkejä jotka
viittaavat yhteen ainoaan signifioituun, merkitykseen jota ei pystytä
merkiksi pysäyttämään.
Halun mis-en-scènen takia, joka on fantasiaa, kapinahengen kylväminen
ei 'sentrifugaalisesti'[keskipakoisesti] häviä vaan pikemminkin 'kiertää
takaisin' itseensä uusiutuakseen - mutta eri tavalla. Tämä tarkoittaa -
metaforaani laajentaakseni - että liike ei niinkään piirrä suljettua ympyrää
vaan spiraalia - se uusiutuu ikuisesti valtaamalla uutta aluetta, vaikka
silti jäljittää samaa muotoa (ei tiedostamattoman kielioppia vaan retoriikkaa).
Niinpä Freud sanoo esimerkiksi, että päiväunessa on 'ajankohdan leima'. - Victor Burgin[viii]
5.10. MAAILMA PEILIKUVANA JA MAAILMA TARINANA
Hamiltonin ja Blaken töitten yhteydessä jo tuotiin esille maalauksen
metaforisuus, sen tapa sanoa sanottavansa toisin sanoin. Valokuva on
metonymisessä liittymissuhteessa ympäristöönsä, se on osa laajempaa kokonaisuutta,
kuten symbolisessa järjestelmässä elävä subjekti. Metaforinen maalaus
on itsenäinen kokonaisuus, tableau, se esittää imaginäärisen täyteyden
itsessään. Luonteeltaan metonyminen valokuva synnyttää kuvasta riippumatta
ympärilleen tarinan. Erityisesti The Smiths -kansien kohdalla on
tarkasteltava kuvan metaforisen ja metonymisten puolien välisiä
jännitteitä, kumpiko on vahvemmassa asemassa. Viv Nicholsonin ja Shelagh
Delaneyn elämäntarinat toimivat Morrisseyn urakehityksen metaforina. Mutta
tämä vertauskuvallisuus rakentuu metonymisesti, kerronnallisen informaation
kautta, missä studiumin piiriin kuuluvan taustatutkimuksen avulla
Nicholsonin, Delaneyn ja Morrisseyn elämäkertatiedot on ensin selvitetty.
Tämän tason purkamisen jälkeen tutkijalla on yhtä tyhjä olo kuin Blaken
"Sgt. Pepper" -kollaasin monikymmenpäisen joukkion identifioimisen
jälkeen. Sana/kuva[ix] oppositioparissa
sanallistava kertomus on symbolisen järjestyksen, kielen ja järjen maailmaan
kuuluvaa arkipäiväistä vertauskuvallistamista.
"Hand in Glove" -malli ja silmänsä sulkenut, rakeinen Richard Davalos
"Strangeways Here We Come" -kannessa eivät sitä vastoin halua kertoa
maailmasta yhtään mitään. Edellinen on esteettisten sääntöjen raskauttama
muotopuhdas taidekuva, objekti jonka Morrissey fetisoi käyttöönsä.
Davalosin sumea subjekti taas kieltää lukemasta tarinaa kasvonpiirteistäkään,
koska niitä ei pehmeänä, hailakkana ja ääriviivattomana näe.[x]
Nämä kuvat toimivat metaforina halusta ja puutteesta. Käsitteellisyydessään ne
kertovat maailmasta mikä ei ole sanallistettavissa. Niillä ei ole tarinaa,
ne vain ovat, kuten peilikuva on, esittäen katsojaansa. Morrisseyn mieskuvat
ovat pinnanomaisia, kaksiulotteisia naamioita jotka vetoavat imaginaarisen
järjestyksen skooppiseen viettiin, katseen haluun.
5.11. MISSÄ SE HALLITSI, TULEE MINUN HALLITA
Morrisseyn 60-lukulaisella naisgallerialla on positiivinen tarina kerrottavana.
The Smiths -nainen on kadehdittava selviytyjä, ehyt symbolisen
järjestyksen subjekti jonka silmissä palaa elämänhalu ja kutsu. Nämä
naiset ovat Eroksen piirissä eläviä olentoja. The Smiths -mies on täydeksi
subjektiksi kehittymätön, eteen- ja taaksepäin heiluva Thanatoksen kyllästämä
lapsi.
Kuolema liittyy The Smiths -kuviin joskus suoremmin, kuten "The Queen
is Dead" -albumilla, joskus peitellymmin, aiheena johon ei uskalleta
tarttua, joka on liian kauhea ilmaista kuten "Meat is Murder" -kannen
toistopakkoisissa kuvissa. Tämä kuoleman merkki, jota Morrissey sivuaa, jonka
ympärillä hän toistuvasti pyörii puhuen kuitenkin asian vierestä, pukeutuu
usein James Deanin hahmoon. Kuollut näyttelijä on kuin Morrisseyn alitajuinen
Id; "se toisesta maailmasta", jos Shelagh Delaney tai Oscar
Wilde ovat tietoisesti valittuja alter egoja.[xi]
"Eedenistä itään" -elokuvassa James Deanin pääroolia seurasi
vierestä Richard Davalos, ikuisesti "veljensä" varjoa kantava
näyttelijä. Miksi hänet valittiin The Smiths -kuvastoon? Mahdollisesti
siksi, että James Dean on Richard Davalosin doppelgänger[xii],
tämän fyysisen kuvan taustalta paljastuva nuorempi, kauniimpi, ja ikuisesti
sellaisena säilyvä, symboliksi pysähtynyt kuollut merkki. "Strangeways
Here We Come" -kannen Davalos on sumuverhoon naamioitunut
signifioija joka kantaa monia eri merkityksiä. Jos Davalos metaforana kuvaa
Morrisseyn häilyvää, sumeaa maskuliinista subjektia, niin metonymisen ketjun
päähän liittyessään Morrissey tavoittaa Davalosin välityksellä James Deanin
haamun. Davalosin kuva kertoo miten kuoleman avulla James Dean- niminen
merkki pystyy jälkeensä jättämien elävien subjektien identiteetin
valtaamaan. Morrisseyn käsittelyssä[xiii]
edelleen elävästä Richard Davalosista ei jää jäljelle muuta kuin esiintyminen
Deanin varjona, korvikkeena ja toisena. Vielä parempi toteutus samasta teemasta on yhtyeen hajoamisen jälkeen
Yhdysvalloissa julkaistun kokoelmalevyn "Best..." ja "The Complete
Picture" -videon kannet (KUVA 53).[xiv]
Still-kuva esittää Davalosin katsomassa yrmeästi kulman takaa lähestyvää kättä. Davalos on vetäytymässä sivuun, sormenpäät jotka takinhihaa hivelevät näyttävät inhottavan häntä, hänen roolihahmoaan Aronia. Alkuperäinen "Eedenistä itään" -still näyttää kenelle kontaktia hakeva käsi kuuluu (KUVA 54). James Dean on kulman takana, hän on ilmeisesti yllättämässä "veljensä" vakoilemasta oven takana. Stilisoinnin jälkeen The Smiths -versiossa asetelma on kääntynyt siten, että Davalos tuntuisi kaihtavan käden läheisyyttä, eikä suinkaan olisi veljeään piilossa. Morrissey on näin kääntänyt asetelman päälaelleen, toteuttanut situationistisen détournementin. Videon "Täydellinen kuva" -nimikin pelaa samalla vastakkainasettelulla. James Dean on siivottu sivuun, mutta siitä huolimatta hän on metonymisesti läsnä. Käsi, fetissi tunkeutuu vastustamattomasti kuvaan. Samalla tavalla Davalos on fetissi jota uskaltaa lähestyä halun todellisen kohteen liukuessa pakoon, ollessa jo kuollut. Dean edustaa näkymättömyydellään Toista. Traumaattinen kuolemanpelko aktualisoituu.
Still-kuva esittää Davalosin katsomassa yrmeästi kulman takaa lähestyvää kättä. Davalos on vetäytymässä sivuun, sormenpäät jotka takinhihaa hivelevät näyttävät inhottavan häntä, hänen roolihahmoaan Aronia. Alkuperäinen "Eedenistä itään" -still näyttää kenelle kontaktia hakeva käsi kuuluu (KUVA 54). James Dean on kulman takana, hän on ilmeisesti yllättämässä "veljensä" vakoilemasta oven takana. Stilisoinnin jälkeen The Smiths -versiossa asetelma on kääntynyt siten, että Davalos tuntuisi kaihtavan käden läheisyyttä, eikä suinkaan olisi veljeään piilossa. Morrissey on näin kääntänyt asetelman päälaelleen, toteuttanut situationistisen détournementin. Videon "Täydellinen kuva" -nimikin pelaa samalla vastakkainasettelulla. James Dean on siivottu sivuun, mutta siitä huolimatta hän on metonymisesti läsnä. Käsi, fetissi tunkeutuu vastustamattomasti kuvaan. Samalla tavalla Davalos on fetissi jota uskaltaa lähestyä halun todellisen kohteen liukuessa pakoon, ollessa jo kuollut. Dean edustaa näkymättömyydellään Toista. Traumaattinen kuolemanpelko aktualisoituu.
Trauma, se mikä pakenee tiedostamattomaan ja vaatii jatkuvasti itseään
toistavia hoitotoimenpiteitä, henkilökohtaista terapiaa, toistopakkoisia
kuvia, kuoleman karkotusta sitä esittämällä, näkyy, kuten Donald Kuspit
väittää, niin ikään Andy Warholin töissä. Serigrafiasarjassa jossa Jaqueline
Onassis on kuvattu ennen ja jälkeen John F. Kennedyn salamurhan,
suorittaa Warhol saman eleen kuin Morrissey Richard Davalosin kohdalla.
Molemmat kuvaavat asian viertä itse asian ollessa liian traumaattinen,
liian tosi (real). Kuoleman merkeiksi muuttuneet metaforat Kennedy ja
Dean ovat trauman alkusyitä, kuvan todellisia kohteita. Metonymisesti
näihin liittyvät presidentin vaimo ja vastanäyttelijä ovat taas kastraatioahdistusta
ja kuolemanviettiä tukahduttavia fetissejä. Heidän kuvansa tuntuvat vastaavan
katseen haluun, ne vaimentavat hetkellisesti puutteen ja samalla
varmistavat melankolisen surutyön jatkumisen. Aina uudelleen ja uudelleen.
Warhol monisti silkkipainolla, Morrissey oli vieläkin tehokkaampi,
The Smiths myi satojatuhansia levyjä. Nämä kuvat ovat kaikkialla, niistä
on tehty kirja.
Oh, mother, I can feel /The soil falling over my head
And As I climb into an empty bed / Oh, well enough said
[...]
See, the sea wants to take me / The knife wants to cut me
Do you think you can help me?
[...]
Sad veiled bride, please be happy
Handsome groom, give her room
Loud loutish lover, treat her kindly
[...]
If you're so funny / why are you on your own tonight?
And if you're so clever / why are you on your own tonight?
I know, because tonight is just like any other night /
That's why you are on your own tonight!
[...]
It's so easy to laugh, it's so easy to hate /
It takes strenght to be gentle and kind /
I know it's over and over and over /
Love is Natural and Real/
But not for such as you and I, my love
- "I Know it's Over"[xv]
[i].Khayati 1981, 171.
[ii].Vrt. Hautamäki 1995, 85:
"Taiteilijalla skooppisen vietin, katseen, aktivoituminen merkitsee,
tulkintani mukaan, että taiteilija ryhtyy automaattisesti etsimään aihetta,
joka objektisuhteessa tyydyttää hänen katseensa vaatimusta, aihetta, joka
vastaa hänen haluunsa. Kaikista etsinnöistä huolimatta aihe ei ole hänelle
koskaan lopullinen aihe, joten taiteilija jatkaa etsintöjään tehden uusia ja
yhä uusia maalauksia". Tässä mielessä Morrisseyn valitsema tie on
"helpompi", hän välttyy tekemisen/itseanalyysin prosessilta, joka
sinänsä saattaisi olla väylä valaistumiseen, sen tiedon tavoittamiseen mitä
kuvilla haetaan. Tätä "mahdotonta" Morrissey hakee työläämmin
lyriikoillaan, kuvat ovat näin myös tekstien peilikuva.
[iii].Perustuu Freudin
"Mourning and Melancholia" ("Suru ja apeus")-esseeseen.
Tässä lähteenä on käytetty: Kuspit 1995, 222-3. Kts. myös Ibid, 212-227; Metz
1988, 66-68.
[iv]. Toisaalta: Silmien
sokeus on (naisen) passiivista alistumista (miehen) katseelle kuten
Fragonardin kaksiulotteisissa, pinnanomaisissa maalauksissa joitten arvo on
visuaalisen mielihyvän tuottamisessa, ei tarinan esittämisessä. Kts. Bryson
1987, 94-107.
[v].Tähän luentaan viittaa
Bal 1991, 306-310, 324-60, passim. Kts. myös Baneke 1993, 65-83.
[vi]. Vrt. Thomas 1996,
114-5, 217 nootti 27.
[vii].Lacan 1981, 30-1; Wilden
1981, 208, 262-3, 268-9, 276.
[viii].Burgin 1989, 89.
[ix]. Vrt. Brysonin tutkimus
aiheesta: Bryson 1987, passim.
[x].Vrt. Foster 1996, 134-5.
[xi].Minän ja Sen, Egon ja
Idin eroista esim: Freud 1993d, 121-168; Kts. myös Lacan 1981, 44, 68; Wilden
1981, 133 nootti 110.
[xii].Kts. Wilden 1981, 164-5,
174.
[xiii].Richard Davalos ei
voinut käsittää miksi Morrissey valitsi "Strangeways" -kanteen juuri
tämän nimenomaisen still-kuvan; "But was terribly flattered".
"Flattened" olisi sopivampi sana tässä yhteydessä. Kts. Slee 1994,
61.
[xiv].Slee 1994, 70-3.
[xv].Ryhtymättä laajempaan
tekstianalyysiin, tekee mieli kuitenkin lainata Johnny Roganin näkemystä ko.
kappaleesta: "Morrissey's most bleak work, the song laments the loss off
happiness that was itself fantasy ('I Know it's over / and it never really
began). Against a funeral melody, Morrissey's central image of being buried
alive gains poignant force". Kts. Rogan 1992, 250-1. Kuolema olikin levyn
nimeä "The Queen is Dead" ja kantta (Alain Delon makuulla, kädet
rinnalla. Jo Sleen suosikki ja Morrisseyn itsensä mukaan viittaamassa hänen
itsensä ['panto queen'] symboliseen kuolemaan; kts. Slee 1994; Aston 1994, 71.)
myöten albumin hallitseva teema. Roganin lyhyt analyysi alkaa lupaavasti, mutta
sortuu kirjaimelliseen tulkintaan, mikä ei tietenkään tämän työn yhteydessä voi
tulla kuulonkaan. Tässä tapauksessa siis se mikä on menetettyä ei ole
menestyksen mukanaan tuoma miltei saavutettu onni, ei liioin elävältä hautaaminen
ole konkreettinen sanoma, vaan: Menestyksen tuoma onni on korvike puutteelle,
minkä juurille tekstin maahan, mereen, veitseen ja huntuun liittyvät symbolit
johdattavat. Tässä äiti on Toisen symboli, kuten maa ja merikin. Elävältä
hautaaminen ja vuoteeseen laittautuminen ovat synonyymejä takaisin kohtuun paluulle,
mikä sekin vastaa Toisen kutsuun. Veitsi ja huntu ovat rautalangasta kehittyjä
kastraatioahdistukseen liittyviä merkkejä. Ja niin edelleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti