4. FACTORYN KORPORATIIVINEN IDENTITEETTI
4.1. KOULUTETTUA KATU-USKOTTAVUUTTA
60-lukulaisen Pop-taiteilun ja punkin amatöörimäisyyden ylistyksen
vastapainoksi 1980-luvulle tultaessa pop-musiikin kuvittamisesta tuli entistä
enemmän taideteollisuutta. Korkeakoulujen yksityistämisestä ja
supistamisista huolimatta on Iso-Britanniassa edelleen väkilukuun
suhteutettuna eniten taidekouluja maailmassa.[i]
Sisäänpääsy oli oppilaitosten lukumäärästä johtuen helppoa.
Taidekoulujen status oli lähempänä keskiasteen koulutusta, opiskelu
oli vapaamuotoista ja koulutusohjelma yritti luovia tasapuolisesti
taideteoreettisten ja -historiallisten opintojen, sekä käytännön
tekemisen välimaastossa. Jamie Reidin
ja Malcolm McLarenin hengailu taidekoulussa osui aikaan jolloin yhteiskunnan
tukemat oppilaitokset antoivat opiskelijoilleen vapaammat kädet itsensä
toteuttamiseen kuin vuoden 1968 opiskelijalevottomuuksien näkökulmasta
nämä olisivat valmiita olleet myöntämäänkään.[ii]
Artesaanien marginaalisuus yhteiskunnallisena voimavarana,
ja osaksi tästä johtuva taidekoulujen sisäänpäinkääntyneisyys, muodosti hedelmällisen
maaperän vastakulttuurien syntymiselle. Oppilaitoksia ympäröivästä
yhteiskunnasta tihkuvat vaikutteet suodattuivat opiskelijoiden tarkoitusperiä
palveleviksi ja 60-luvun suvaitsevassa ilmapiirissä olivat nuorten
"taiteilijoiden" radikaaleimmatkin ideat hyväksyttyjä.[iii]
1970-luvun taloudellinen taantuma ja sitä seurannut uuskonservatiivinen
politiikka tukahdutti opiskelijaradikalismin ja muutti taidekoulut Victor
Burginin mukaan: "samanlaisiksi hiljaisuuden kammareiksi"[iv]
kuin ne olivat olleet ennen vuoden -68 istumalakkojakin. Hamiltonia ja
Blakea, McLarenia ja Reidiä seurannut sukupolvi aloitti opiskelunsa tiukemmissa
taloudellisissa olosuhteissa, samaan aikaan koulutuksen tavoitteet
keskitettiin kohti kaupallisia ja teollisia markkinoita. Omaperäisten
ideoiden konkretisointi oli aiemmin saattanut olla hyve ja osoitus taideopiskelijoiden
luovasta eksentrisyydestä. 1980-lukua lähestyttäessä opiskelijoiden täytyi
oppia kommunikoimaan itselleen vieraan, taloudellisten realiteettien
varassa toimivan yhteiskunnan kanssa. Taidekoulujen graafisia suunnittelijoita
valmistava osa ryhtyi korostamaan kollektiivista tuotantoa erona aiemmalle
yksilöllisen luovuuden tukemiselle. Graafinen suunnittelu perustui ryhmätyöhön,
aikatauluihin ja rajoituksiin. Designista oli tullut ajan kanssa kilpailua,
hetkessä muuttuvien muotien ja ideoiden nopeaa materialisointia; tehtailua.[v]
4.2. MALCOLM GARRETT TEKEE SEN ITSE
Punk-musiikin myötä syntyneet pienlehdet[vi]
ja hieman myöhemmin syntyneet vaihtoehtoiset levymerkit vaalivat käsityöläispajoihin
verrattavalla tee-se-itse-kulttuurillaan Arts & Crafts -liikkeen
perintöä.[vii]
Halpojen kopiokoneiden yleistyminen salli pienimuotoisen julkaisutoiminnan
niillekin joilla ei ollut asiaa yliopistojen tai poliittisten pienkustantamoiden
painolaitoksiin. Singleformaatin tultua uudelleen muotiin, oli se taloudellisestikin
järkevin vinyylikoko kädestä suuhun eläville pienille levymerkeille.
LP-levy nähtiin tarpeettoman suurena järkäleenä jonka olemassaolon
perusteena oli ainoastaan isojen levy-yhtiöiden maksimaalinen voitontavoittelu.
Riippumattomille levymerkeille single edusti pamflettia joka kohdentui
pienelle ryhmälle pienin painoksin. Levyjen myyntikin hoidettiin mieluummin
katutasolla kuin käyttämällä isojen yhtiöiden omistamia jakelukanavia.[viii]
Buzzcocksin "Orgasm Addict" -singlen (KUVA 11) ulkoasun
suunnittelija oli Malcolm Garrett, mutta itse kollaasista vastanneen
Linderin (Linda Sterling) mukana design sai nimikappaleen itseironista
sisältöä vastaavan, sekä yhtyeen nimen poikamaista kukkoilua tasapainottavan
feministisen vastineen.[ix]
Naisen position epävakaistava kollaasi tuntuisi viittaavan Comte de
Lautréamontin (1846-70) "Maldororin laulujen" lauseeseen
"kaunis kuin ompelukoneen ja sateenvarjon satunnainen kohtaaminen
leikkauspöydällä". Surrealistit omivat sitaatin motokseen, ja erityisesti
situationisteille Isidore Ducassena paremmin tunnetun runoilijan plagiarismia
puolusteleva tuotanto toimi eräänlaisena esimerkillisenä pre-détournementina.[x]
Dadaistien ja surrealistien antamat vaikutteet 60-luvun Pop-taiteilijoille
olivat tunnettuja, myös punkia
seurannut sukupolvi hyödynsi sotia edeltävän ajan avant-garden uudelleen.
Ero Popin ja punkin välillä syntyi Jon Savagen mukaan nuoremman polven
valveutuneemmassa suhtautumisessa kulutusyhteiskuntaan ja sen sukupuolten
välisiä eroja kärjistäviin kuvavirtoihin:
Montage is a twentieth-century notion, capturing the pace of technology
both in method and image. Linder's images for Buzzcocks complemented them
perfectly, with their concentration on gender and the domestic: more critical
than celebratory, more Heartfield than Hamilton, they were the dystopia to the
Independent Group's first, innocent embracing of the American consumer utopia
[...].[xi]
Manchesterin Polyteknisestä (nyk. Metropolitan) valmistunut
Malcolm Garrett (s.1956) imi vaikutteita niin omaksi genrekseen eriytyneen
levynkansidesignin historiasta kuin venäläisten konstruktivistien
ja Bauhaus-koulukunnan typografisista uudistuksista.[xii]
Garrettin Buzzcocks -kansissa oli viittauksia funktionalistiseen modernismiin.
Eräs tunnistettava piirre oli työn toteutus materiaalin ehdoilla. 60-luvun
levykannet olivat esittämistavaltaan velkaa erityisesti julisteille,
tietenkin myös valokuvalle ja maalaustaiteelle. Julisteiden ilmaisu
perustuu seinälle liimattavan visuaalisen ja informatiivisen paperin
tarkasteluun etäisyyden päästä, kun taas äänilevyt tapaavat useimmiten
löytyä lähempää lattiatasoa. "Orgasm Addict" -kollaasin sekä kansitekstin johdonmukainen,
mutta taipuisa asemointi sai aikaiseksi sen että singleä saattoi
"lukea" miten päin tahansa. Levykansi ei yksiselitteisesti
määrännyt katsojan paikkaa, sen määräsi viime kädessä pikemminkin pussin
suuaukko. Toinen Bauhausiin viittaava erityispiirre oli musiikin "tuotteistaminen"
(KUVAT 12 ja 13). Hamiltonin "White Albumin" ylevöiminen eksklusiivisella
sarjanumeroinnilla vaihtui nyt levy-yhtiön tilausnumeron korostamiseen itse
myytävän tuotteen kustannuksella. Samalla Garrett herätti uudelleen
henkiin 70-luvun lamaan tukehtuneen taloudellisesti ja varsin usein myös
toteutuksiltaan epäkäytännöllisten levykansien suunnittelun. "Sgt.
Pepperin" jälkijunassa syntyneet levykotelokummajaiset edustivat
ajatusmaailmaltaan ja materiaan investoiduilta summiltaan kuitenkin
täysin toista aikakautta kuin Garrettin käyttämä halpa, konseptualistinen
muovipussi, joka muodollaan problematisoi koko pakkauksen identiteettiä.[xiii]
Kuva 12 |
Kuva 13 |
4.3. TEHDAS ON METAFORA
Punkin hektisen vaiheen tasaantuessa huolellistivat uudet levy-yhtiöt
toimintamekanismejaan. Manchesteriläinen Factory ei ollut nimellään niinkään
velkaa Andy Warholin New Yorkin Factorylle, kuin teollisen vallankumouksen
leimaamalle Manchesterin arkkitehtuurille sekä 1920-luvun taidefilosofioille.[xiv]
"Surrealistisen manifestin" kirjoittanut André Breton kuvasi
goottilaista arkkitehtuuria edustavan linnan ja tähän vuosisataan kuuluvan
tehdasrakennuksen yhteneväisyyttä vuonna 1936 tähän tapaan (lainaus on
lähteestä johtuen englanniksi):
Human psychism [...] in its most universal aspect has found in the Gothic
castle and its accessories a point of fixation so precise that it becomes
essential to discover what would be the equivalent for our own period.
(Everything leads us to believe that there is no question of it being a
factory).[xv]
1930-luvulla yleinen, ja erityisesti futuristeja innoittanut, koneen aikakauden
(Machine Age) ihannointi näkyi konkreettisimmillaan Le Corbusierin ja
Bauhausin suunnittelemissa "asumiskoneissa". Mies Van der
Rohen sanoin "Factory became the dominant metaphor in architectural
language".[xvi]
Tony Wilsonin perustama Factory sisäisti Bauhausin modernismista sen
teollisuuslaitoksille kehittämän "korporaatioidentiteetin".[xvii]
Levy-yhtiön tuotteiden ulkoisen tyylin yhdenmukaistaminen
osoitti yhtiön olevan osa teollista
massatuotantoa ja sen tuotteiden kuuluvan taideteollisuuden, pikemminkin
kuin populaarikulttuurin "pop-taiteilun" piiriin. Factoryn tuotesuunnittelusta
otti päävastuun Manchesterin Polyteknisestä samaan aikaan Malcolm
Garrettin kanssa vuonna 1978 valmistunut Peter Saville (s.1955).
Bauhausin ja Garrettin jälkiä seuraten numeroitiin kaikki Factory
-tuotteet tasavertaisesti (KUVA 14). Tämä oman tuotannon
järjestelmällinen ja tasavertainen merkintä käsitti julisteiden ja levyjen
ohella niin toimistotarvikkeet ja rintanapit, kuin yhtiön tulevan toimistorakennuksen
sekä "Hacienda"-tanssiklubin.[xviii]
Monikansalliset levy-yhtiöt eivät korosta yhtiön logoa kustantamillaan
äänilevyillä. Näkymättömyydellään ne pyrkivät hämärtämään sen tosiseikan
mistä kaupallisessa musiikkiteollisuudessa kuitenkin on kyse.
Vaikkakin kuluttaja tekee ostopäätöksen tuntemastaan kiinnostuksesta
levylle tallennettua artistia, yksilöä tai yhtyettä kohtaan, päätyvät
vinyyliin investoidut rahat valtaosaltaan sille koneistolle, yksittäisistä
ihmisistä riippumattomalle "korporaatiolle" joka äänilevyn on
tuottanut markkinoille. Factoryn käänteinen strategia taas teki näkyväksi
yhtiön koneistomaisen luonteen jolle yksittäisten yksilöiden asema oli
alisteinen. Peter Savillen minimalistinen design perustui hälyä vastaavan
ja aisteja hämärtävän ylimääräisen teksti- ja kuvainformaation karsimiseen.
Tuotesuunnittelu tiivistyi Factory -nimen ympärille. Kuluttajalla oli
kädessään tuote jonka tuottajasta tuli yhtä merkittävä kuin tuotteen
sisällöstä. Factoryn nimeen liittyi takuu (paremmasta elämän-)laadusta
mille ei varsinaisesti ollut mitään perusteita jos pitäydyttiin arvostelemassa
pelkästään yhtiön tuottamaa musiikkia. Factory "brändin" omistaminen
ei kohdistunutkaan pelkästään musiikin haltuunottoon vaan yhtiön
tuotemerkin salaperäisyydellä verhotun ajatusmaailman sisäistämiseen.[xix]
Ilma äänilevyn ja musiikin kuuntelijan välillä oli täynnä sähköä ja
tunteita.
Sex Pistolsin masinoitu kaoottisuus oli perustunut sitä vastustavien
tahojen merkkikielen (rekuperatiiviselle) takaisinsyöttämiselle.
Siinä ohessa kuorittiin kymmeniä tuhansia puntia skandaaleja pelkääviltä
levy-yhtiöiltä. Factory sisäisti situationisteilta näiden omalakisen
tuotannon utopian. Se että yhtiön äänilevyt menestyivät myös kaupallisesti
tuntui olevan sivuseikka.[xx]
It is easy to mention here, merely as suggestive examples, a few
possibilities which will quickly be surpassed by the practice of liberated
workers: [...] initiate the reign of freeness by giving away factory
and warehouse goods to friends and revolutionaries, [...] by organizing
"giveaway" strikes in department stores; break the laws of
exchange and begin the end of wage labor[...] depreciate the function of
money by spreading payment strikes [...]; encourage everyone's
creativity by starting up provisioning and production sectors exclusively
under workers' control [...]; act unitarily everywhere against all
separations; draw out theory from all practice and vice versa by composing
leaflets, posters, songs, etc.[...]Recent history will soon come to be seen
[...] in terms of an alternative that concerns them both: generalized
self-management or insurrectional chaos [...] - Raoul Vaneigem[xxi]
Vaneigemin vuonna 1969 kirjoittamat teesit perustuivat ranskalaisen sosialistin
Charles Fourierin (1772-1837) ihanneyhteiskuntamalliin, jossa kansa piti jakaa noin 2000 yksilöä käsittäviin
omavaraisiin tuotantoyksiköihin. Tämän piti olla edellytys sille että
ihminen kokisi työntekonsa kautta olemassaolonsa mielekkääksi.[xxii]
Vaneigem kehitti Fourierin ajatusten pohjalta teesinsä persoonattoman
spektaakkeliyhteiskunnan vaihtoehdoksi Pariisin kevään jälkihuumassa. Manchesterin
Factory oli tällaisen omalakisen kolhoosin (Fourier käytti ilmaisua
"falangi") koelaboratorio musiikkiteollisuuden sisällä. Siinä
missä McLarenin Sex Pistols oli tahtonut "tuhota luodakseen"
ja jäänyt ohjelmassaan ensimmäiseen vaiheeseen, suuntauduttiin Factoryssa
kohti Situationisteilta lainatun sloganin rakentavampaa osuutta.
This text may be freely reproduced, translated or adapted, even without
mentioning the source. -Internationale Situationniste -lehden motto
Normal copyright is held on this video. Anyone however who wishes to
reproduce material contained within it on a non profit making basis is free to
do so, in whole or part, in anyway they see fit. -Joy Division -videon (FAC 37) lopputeksti[xxiii]
Factoryssä artistien anonyymisyys vietiin niin pitkälle että sanoitukset
ja sävellykset merkittiin ainoastaan yhtyeen nimiin. Vastapainona tälle
luovuttiin sekä yhtiötä että yhtyeitä
sitovista kirjallisista sopimuksista. Levymyynnistä saadut
tulot jaettiin tasan, kun isojen yhtiöiden anti artisteilleen jäi
tavallisesti muutamaan prosenttiin.
Peter Savillen tuotesuunnittelu oli rinnastettavissa yhtälailla
Factoryn musiikkituottaja Martin Hannettin perfektionistiseen studiotyöskentelyyn
kuin itse yhtiön etäisen viileään julkisuuskuvaan. Tuotesuunnittelun
lähtökohta oli levy-yhtiön imagon rakentaminen (tai hämärtäminen metodilla:
"say less, say more"[xxiv]).
Designin ja musiikin korrelaatio seurasi tärkeysjärjestyksessä
toisena. Levykansien kohdalla tämä synnytti erilaisten merkitystasojen
välille jännitteisen symbioosin, vastakohtaisten maailmojen hedelmällisen
kohtaamisen Comte de Lautréamont -sitaatin tai SI:n metagrafiikan tapaan.
Dadaistien, situationistien ja Jamie Reidin toteuttamien kollaasien
aatteellinen jatkumo laajeni Factoryssä käsittämään yhä useampia toisiinsa liittyviä
elementtejä. Uusia merkitysmaailmoja luotiin pelkän kuvamanipuloinnin lisäksi
nyt myös levy-yhtiön auraattisen säteilyn, levykannen taktiilisuuden,
musiikin; ja lähinnä vasta sitä kautta myös tekstien, sekä Hannettin luoman
äänimaailman toisistaan erillisillä, mutta samassa tilassa kohtaavilla
tekstuureilla.
Miten manchesteriläinen "fourierismi" sitten toimi käytännössä,
mihin se johti. Yhtiön ensimmäinen julkaisu; "Factory-Sampler"
(FAC 2), oli kaksi erillistä singleä sisältänyt epäkäytännöllinen ja kallis
paketti. Kustannuksia tasattiin pakkaamalla vinyylit paperikuoriin
ja muovikääreeseen ompeluseurapohjalta:
The Factory sample sleeve, the true Factory precedent and if anything, more
important than the music, was study in bold impracticality. Saville's design
was slick and minimalist; grey and unobtrusive. As if in an affectionate nod back
to the days Buzzcocks would sit in Boon's front room, folding and packing 'Spiral
Scratch', the Factory sample was, similarily, a DIY venture. Jon Savage: 'I
recall sitting in Wilson's house [...] There would be a 'folding party'.
Everyone who attended would take five hundred sheets of paper, five hundred
plastic bags and five hundred singles.' - Mick Middles[xxv]
Vini Reillyn Durutti Column, sekä yhtyeen ensimmäinen albumi
"Return of the Durutti Column" varastivat nimensä André Bertrandin
situationistisesta sarjakuvastripistä. Albumin kansi-idea taas löytyi
Guy Debordin ja Asger Jornin 1959 julkaisemasta kirjasesta "Mémoires".
Détournement -taktiikkaa soveltava kirja koostui kartta- ja lehtileikkeistä
sekä Jornin lisäämistä maaliläikistä, se oli päällystetty
hiekkapaperilla. Debordin ja Jornin toteutus tähtäsi
kilpailevien kirjojen tuhoamiseen, Durutti Columnin tapauksessa erikoinen
suojamateriaali kääntyi tuotetta itseään vastaan irtonaisten hiekkajyvästen
jauhautuessa vinyylin urille.[xxvi]
When Factory pressed the first Durutti Column album, Return of the Durutti
Column, Tony Wilson needed someone to glue the sheets of sandpaper to the
sleeves and Joy Division were drafted in. Ian [Curtis, yhtyeen laulaja] did
most of the job himself because the others became engrossed in the porn
movie hired to alleviate the boredom and Ian needed the money for his cigarettes.
- Deborah Curtis[xxvii]
4.4. MANCHESTERIN JÄTKÄPORUKKA
"The only alternative to the spectacle becomes the spectacle of the
alternative" -Factory Newsletter,
Syyskuu 1979 [xxviii]
Sex Pistolsin synnyttämä lontoolainen punk oli kommunikatiivista ja
kontaktipintaa etsivää avointa aggressiivisuutta. Tästä syystä se oli
myös helposti omaksuttava joukkoliike. Punkin energisyydessä oli
60-lukulaisten happeningien hysteriaa. Tässä luvussa tarkasteltava
Joy Division syntyi Buzzcocksien Howard Devoton ja Pete Shelleyn tuotua
Sex Pistolsin esiintymään Manchesteriin.[xxix]
Lontoolaisen punkin ulkoiseen näyttävyyteen ja toimintaan keskittyvän
retoriikan laimentuessa korkeintaan turistien kulmakarvoja nostattavaksi
kuriositeetiksi jäi punkin poliittinen sanoma elämään periferioihin, niiden
kaupunkien niihin kaupunginosiin joissa yhteiskunnasta vieraantuminen
koettiin käytännössä. "No Future" -slogan oli Lontoossa bricolageen
kuuluva tyhjä merkki, Manchesterin Whalley Rangessa se oli kirjaimellisesti
totta.[xxx]
Osin Vivienne Westwoodin luoman punk-muodin ansiosta lontoolainen
alakulttuuri ryhtyi sekoittamaan perinteisiä sukupuolirooleja. Perinteisesti
miesvaltaisen rockmusiikin tekemiseen osallistui Sex Pistolsin
vanavedessä nyt myös naisia. Sen sijaan manchesteriläisen uuden aallon
erityispiirteisiin kuului sen maskuliinisuus; laddism. Pohjois-englantilainen
mentaliteetti, erityisesti Factoryn sisäpiiri sulki naiset pois miesten maailmasta.
Merkittävinä poikkeuksina tähän sukupuoliroolien raskauttamaan
maisemaan kuuluivat jo kertaalleen vastaantullut ja myöhemmin uudelleen
tavattava Linder (Linda Mulvey/Sterling) sekä Liverpoolista kaupunkiin
muuttanut TV-toimittaja, myöhemmin Jamie Reidin elämänkumppani, Margi
Clarke.[xxxi]
Miehen lähtiessä kodin ulkopuolelle rakentamaan
situationistista utopiaansa sopi nainen tälle ristiretkelle keikoilla
tavattavan fanin rooliin.
Durutti Columnin ohella Factoryn varhaisvaiheen tärkein yhtye oli Joy Division.
Nimi viittaa Natsi-Saksan keskitysleirien vangeista koottuihin prostituoituihin
jotka leipäpalaa vastaan palvelivat herrakansaa.[xxxii]
Yhtyeen tammikuussa 1978 omakustanteena julkaisema 7-tuumainen "An
Ideal For Living" -EP:n julisteeksi avautuva kansipaperi, jonka
toteutuksesta vastasi kitaristi Bernard Albrecht, esitti Hitler Jugendiin
kuuluvan rumpalipojan, sekä Saksan armeijan sotilaan pysäyttämän ghetto-lapsen.
Tekstityyppi oli goottilaista fraktuuraa (KUVA 15). Levyn kappaleet hyödynsivät
samaa poliittisesti epäkorrektia referenssipohjaa. Yhtyeen siisti,
musta-harmaa pukeutuminenkin assosioitiin natsisympatioista johtuvaksi.[xxxiii]
Seuranneesta lehtikritiikistä johtuen toimittajat ja lehdet leimattiin
lontoolaisten typerysten, valtaa pitävien "niiden" pesäpaikaksi.[xxxiv]
Vastakarvainen asenne ja suoranainen kiukuttelu snobistisesta
etelästä saapuvaa kritiikkiä kohtaan oli paradoksaalista Joy Divisionin
turhautuessa liian pitkään viivyttelevän maineen perään ja samanaikaisesti
kieltäytyessä lehtihaastatteluista.
Dadat, surrealistit ja situationistit[xxxv]
olivat ikäluokassaan väliinputoajia joiden anarkismi kohdistui porvarilliseen
aikuisväestöön. Terveitä elämäntapoja ja kuria korostaneet Hitler-nuoret
ja ensikatsomalla tälle täysin vastakkainen hippiliike perustui niinikään
nuorten aikuisten massakäyttäytymiselle. Erottavana tekijänä
1930-luvun taloudellisen kaaoksen keskelle masinoidussa joukkoliikkeessä
oli fasistien tavoitteleman viimeisen suuren kertomuksen mittasuhteet.
Massojen organisoitu (ja psykoanalyyttisen tulkinnan kannalta
oman lukunsa vaativa[xxxvi])
identifikaatio Johtajaan ja sokea asettautuminen päämäärän eteen olivat
jännittäviä aatesuuntia siinä historiallisesti jähmettyneessä tilassa johon Joy Division syntyi. Joukkoliikkeet, sitoutuminen aatteeseen, yhteisöllisyys
ja rockmusiikki olivat oiva paketti 1970-luvun henkisen ja taloudellisen
laman keskellä.[xxxvii]
Samalla tavoin Factoryn korporatiivinen identiteetti pyrki anonyymin
totaliteetin luomiseen (porvarilliseen) yksilöön keskittyvän klassisen
rocktähti-imagon rakentamisen sijaan. Sekä maantieteellisesti, musiikillisesti
että asenteiltaan marginaaliin syrjäytyneiden Joy Divisionin ja Factoryn
ideologiasta tuli pakon edessä huolellisesti valmisteltua ja pitkän ajanjakson
aikana sisäistettyä. Rumasta ankanpoikasesta ehti hioutua hiilestä musta
joutsen, ennen kuin musiikkiteollisuutta analysoiva lehdistö ehti rekuperoida
sen uudeksi tyyliksi, uudeksi tyhjäksi merkiksi.
FAC 1 juliste |
[i].Frith & Horne 1989,
29.
[ii].Aiheesta
perinpohjaisesti kertovat Frith & Horne 1989, 39-48; kts. myös Walker 1987,
35-6; Reid 1987, 15:"When I was at art school I really didn't give a fuck.
Remember, it was 1960s and there was money around in Britain, so we were
sheltered and priviledged."
[iii].Frith & Horne 1989,
38.
[iv].Burgin 1989, 128-9.
Burgin kuitenkin näkee tämän uinahtamisprosessin korkeakulttuurin
vinkkelistä. Siellä missä uutta ja mielenkiintoista taidetta piti tehdä,
tapahtui hänen mukaansa taantumista. Tämä näkökulma ei ulotu
populaarikulttuuriin asti. Vrt. Ibid,
130: Burgin, itse molempia aloja
edustavana, näkee valokuvan ja elokuvan (muttei rock-musiikkia tai
-videoita esimerkiksi) ohittavan taidehierarkiassa perinteisten kuva-
ja veistotaiteiden ryhmät.
[v].Frith & Horne 1989,
37-8, 65-6; Wozencroft 1997, 5-6.
[vi]. Lontoolaisten
vaihtoehtolehtien historiasta kattavammin kirjoittaa Nigel Fountain 1988.
Punk-pienlehdistä kts. esim. Savage 1991, 201-2.
[vii]. Arts & Crafts
-liikkeestä enemmän, kts. esim: Huygen 1989, 41-3; Frith & Horne 1989,
33-4; Tarasti 1990, 298-308.
[viii]. Vrt. esim.
Buzzcocks-manageri Richard Boonin kommentti yhtyeen ensimmäisen singlen
"Spiral Scratch" ympärillä leijuneesta hengestä; kts: Savage
1991, 296.
[ix]. Katso seuraavassa
luvussa vastaantulevan Morrisseyn hyvän ystävän Linderin (Linda
Mulvey/Sterling) urasta lisää: Savage 1991, 403; Middles 1996, 85, 98, 156,
244.
[x]. Isidore Ducassesta
tarkemmin, kts. Karttunen 1989, 77-79. Sitaatti kuuluu ranskaksi: "Beau
comme la recontre fortuite sur une table de dissection d'une machine à coudre
et d'un parapluie". Situationistien détournamentin ja Lautréamontin
plagiarismin yhteneväisyyksistä katso: Debord & Wolman 1981, 9-10; Khayati
1981, 171-2; Pyhtilä 1999, 108-112, passim.
[xi].Savage 1991, 403-4.
McDermott lisää Heartfieldin valokuvakollaasien lisäksi Max Ernstin
vaikutuksen; McDermott 1988, 71.
[xii]. Barney Babbles oli Garrettin
esikuva ja myöhemmin työtoveri; kts:Savage 1991, 403. Jamie Reidin kanssa
samaan ikäryhmään kuuluneen, mutta jo vanhemmalle rocksukupolvelle
levynkansia suunnitelleen Babblesin ja Al McDowellin ympärille keskittynyt
designfirma Rocking Russian kertoi jo nimellään lähtökohtansa. The
Damnedin "Music for Pleasure" kansi oli pastissi Kandinskyltä,
Generation X:n "Your Generation" taas Rodtshenkolta. 1920-luvun taidesuuntausten
annista 80-luvun graafikoille; kts: Calkin 1982, 45; McDermott 1988, 71;
Walker 1987, 79-87; Wozencroft 1997, 6-9; Thorgerson & Powell 1999, 46,
104.
[xiii]. Katso lajityypin
erikoisuuksista lisää esimerkiksi: Black 1997 ja Edge 1991, sekä McDermott
1988, 67.
[xiv]. Mick Middlesille
esitetyn kertomuksen mukaan Alan Wisen ja Tony Wilsonin Russell Clubilla
järjestämien punk-iltamien Factory -nimi, mikä myöhemmin päätyi levy-yhtiön
nimeksi, keksittiin yksinkertaisesti (jonkun) tehtaan tyhjennysmyyntiä
("Factory Clearance") mainostavasta ilmoituksesta. Yli- ja alitulkitsemisen
vaarat ovat mahdollisia sekä Middlesin että tämän työn kirjoittajan ollessa
kyseessä. Kts. Middles 1996, 94-5.
[xv]. Melly 1970, 14.
[xvi].Goodall 1995, 51.
[xvii]. Vrt. Hollis 1994, 65-6
ja Frith & Horne 1989, 136-7. Jälkimmäisessä kirjoittajat lainaavat Alan
Joycen artikkelia ZG-lehdestä vuodelta 1980.
[xviii].Itse
"Hacienda" -nimi juontaa presituationistiseksi luettavasta pamfletista
vuodelta 1953, jossa "The hacienda must be built" -slogan vaatii
hyvinkin kiemuraisesti esitetyllä tavalla uudenlaisen kaupunkigeografian
luomista (kirjoitus oli tullut tutuksi Englannissa Grayn "Leaving the
20th Century" -antologian välityksellä). Aiheesta kehittyi myöhemmin
SI:n dériven käsite; kaupungissa harhailemisen; flaneeraamisen epäsystemaattisempi
toteutus. Kts. Chtcheglov 1981, 1, passim.
[xix]. Vrt. Frith & Horne
1989, 136-7.
[xx].Korostan että nyt on
kyse on yhtiön alkuajoista, ei myöhemmin
seuranneesta mclarenismista mikä tapahtui esimerkiksi Happy Mondaysin
yhteydessä, idealismin hävittyä taloudellisille realiteeteille. Aiheesta
enemmän esimerkiksi Middles 1996, passim, 225-7, 266-70; Kent 1990, 36-42.
[xxi].Vaneigem 1981c, teesit
12 ja 15.
[xxii].New Encycloepedia
Britannica 1992, 906-7.
[xxiii]. Situationistien
sitaatti; kts. Knabb 1981, 337 ja 377. Joy Division lainaus löytyy "Here
are the young men" (FAC 37)-videon konserttitaltioinnin lopusta.
[xxiv]. Kts. Poynor 1990, 33.
[xxv].Middles 1996, 102
[xxvi]. Debordin kirjasta kts.
Sederholm 1994, 116; Marcus 1989, 163, kuvaliite 278, 420. Durutti Columnin
versiosta esim. Black 1997; Middles 1996, 103-4; Frith & Horne 137.
[xxvii].Curtis 1995, 84.
[xxviii].Johnson 1984, 11.
[xxix].Kts. esim. Middles 1996,
14-16, 23-5, 41-8.
[xxx].Savage 1996b, 127; Ibid
1995b, xi; Ibid 1996g, passim.
[xxxi]. Factory-miesten
me-hengestä katso esim Scanlon 1995, 33; Curtis 1995, passim; Middles 1996,
passim. Middlesin kirjassa esille tulevat Margi Clarke ja Linder erottuvat
kirjan miesvaltaisista toimijoista lähinnä "roisiutensa" kautta,
esiintymällä "hyvinä jätkinä". Tämä piirre on tosin havaittavissa
myös Savagen Sex Pistols -kirjassa "England's Dreaming" (1991),
mutta naisten määrä lontoolaisperäisellä punk-näyttämöllä oli kaikenkaikkiaan
paljon huomattavampi ja tasa-arvoisempi. Margi Clarkesta, kts. esim: Reid
1987, 112, 127, 129, 132, 137, 139.
[xxxii].Nimen suoranainen
alkuperä on sadomasokistisesta (Johnson 1984, 18-9) camp (Middles 1996, 78)
-romaanista "House of Dolls", jonka tapahtumat sijoittuvat natsien
keskitysleirille. Todellisia Ilon Divisioonia ei tällä nimellä tiettävästi
kuitenkaan kutsuttu.
[xxxiii].Kts. Middles 1996, 78-9,
88; Johnson 1984, 23, 25-6. EP julkaistiin loppuvuodesta -78 uudestaan
12-tuumaisena. Tällöin oman levymerkin "Enigma" oli vaihtunut "Anonymous Records"
-nimiseksi ja kansikuva oli muutettu. Nyt kannen täyttivät rakennustelineet:
"[I]ts cover hinted at development, offering an ambiguous visual metaphor
- a once grand building shored up by rusty scaffolding -drawn from their
immediate environment." Edge 1984, 16-7.
[xxxiv]. Kts. Middles 1996, 108,
118, passim. Katso myös The Face No.18, March 1990, 60-75 ja artikkelisarja
"London vs. Manchester", jonka kirjoittamiseen on osallistunut lukuisia
eri henkilöitä, muun muassa Tony Wilson.
[xxxv].Tähän kiinnittää huomion
Helena Sederholm; kts. Sederholm 1994, 213.
[xxxvi]. Maskuliniteettia,
homoseksualismia, natsismia ja psykoanalyysia yhdistelee Klaus Theweleit
kirjassaan Male Fantasies II - Male bodies: psychoanalyzing the white terror.
Oxford: Polity Press 1989.
[xxxvii]."Koulutuksellisesti
köyhät" ovat aina tunteneet kiinnostusta pelastavaa totaliteettia kohtaan
(vrt. skinit), musiikkitoimittajien(kin)
taas koostuessa (ylemmän) keskiluokan ja yliopisto-koulutuksen saaneista
tiedostavista kirjoittajista joille sosiologinen ote yhteiskunnan
vaarallisiksi koettuihin lieveilmiöihin ilmeni kaiken pelkona ja kaiken ennalta
näkemisenä. Tähän oli vaikuttamassa myös Frankfurtin-koulun taiteensosiologian
perinnettä edelleen jatkavan Birminghamin koulukunnan sekä etnissyyttä että
sukupuolta korostava ideologiateoria. Kts. Burgin 1989, 130, 135-6, joka myös
huomauttaa että suurten kertomusten pirstoutumisen myötä seurasi terrorismi,
joka vastusti yhteiskunnan (spektaakkelista) totaliteettia, sen hiipivää
kuristusotetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti