4.8. SEREMONIALLISTA JÄRJESTELMÄLLISYYTTÄ
Tarkastellessaan Bauhaus-koulukunnan julisteita näkee John Barnicoat
kuinka typografisilla uudistuksilla ja vaihtelevien kirjasintyyppien käytöllä
julisteet vertautuivat kuvataiteista tuttuihin kollaaseihin. Dadaistien
ja kubistien käyttämä metodi, jossa "kirjaimet muodostivat kuvan"[i],
kääntyi informaatioon painottuvissa Bauhaus-julisteissa niin, että nyt ei
käytetty tekstiä kuvataiteen lisäelementtinä vaan typografiaa julisteen
tekemiseksi visuaalisesti mielenkiintoiseksi. Teksti oli julisteissa kaiken
lähtökohta ja tekstin muuntaminen kuvaksi (image) lähenteli onnistuessaan
täydellistä Bauhaus-designia. Jan Tschicholdin 1928 ilmestynyt "Die
Neue Typographie" puolustaa bauhauslaista konstruktivismia julistetaiteessa
vertaamalla sitä abstraktin taiteen työmetodeihin. Tschicholdin mukaan
kummassakin tapauksessa taiteilijan on “tieteellisen tutkimuksen kautta
tunnistettava käytössä olevat materiaalit ja kontrasteihin perustuvan
järjestelyn kautta pakotettava eri elementit kokonaisuudeksi.”[ii]
Savillen typografisissa ratkaisuissa näkyy Tschicholdin perintö.[iii]
Kuva 24 |
12-tuumaisen pinta on kermanvärinen ja siniraidallinen, tekstuuri on
kankaanomainen (KUVA 23). Soihtua kantava koira ja teksti
"veritas" oli Berthold Wolpen Albertus-typografiaa esittelevän
kirjasen nimiösivun heraldi ja otettu mukaan tasapainottamaan
"FAC 33" -tekstiä. Näin "Ceremony" -nimestä assosioituva
kirkollinen tematiikka materialisoitui levypussin designiin typografian
avulla. Savillen mukaan 12-tuumainen oli kuin; "ecclesiastical
packaging. If priests or vicars shopped somewhere, this was what the box
their purchases came in would look like."[v]
New Order -albumi "Movement" (FACT 50) ilmestyi samana vuonna Joy
Division -postuumin "Still" kanssa ja jo nimillään ne kertovat erilaisista
rooleistaan. Futuristi Fortunato Deperon[vi]
vuonna 1932 suunnittelema juliste siirtyi levykanteen lähes sellaisenaan
(KUVAT 25 ja 26). Edeltäneen singlen tapaan albumin nimen luomat
konnotaatiot löytävät graafisen vastineensa assosiaatioketjun siitä päästä, jossa typografiset uudistukset ja taidehistoria kohtaavat. Peter Savillen
sanoin: "the less-obvious way to do 'movement' is movement as in art
movement - and Futurism was an art/political movement".[vii]
Saville sovitti Deperon julisteeseen New Orderia koskevan teksti-informaation.
Typografia on jähmeässä neliömäisyydessään antagonismi albumin kehitykseen
ja liikkeeseen viittavasta nimestä. Lappeelleen käännetyt "F" ja
"L" neliön sivuina viittaavat Factoryyn ja roomalainen L levyn
julkaisunumeroon 50. Englantilaisen painoksen pehmeän kartongin pehmeys
ja koboltinsinisen värin viileys toimivat samanlaisina kontrasteina
kuin albumin nimen ja designin jännitteinen suhde. "Liikettä"
lupaavan otsakkeen ja itse musiikin väliltä löytyy uusi paradoksi. New Orderin
ensimmäinen albumi on irrottautumista Joy Divisionin post-punkista. Sävellysten
kulkiessa gootti-punkin ja konediskon välimaastossa, pysähtyneisyyden
ja rytmin vuorotellessa, kertoo "Movement" epävarmasta taiteilusta
menneen ja tulevan välimaastossa. Deperon julisteen juhlistaessa vuonna
1932 Marinettin nimen kautta futurismin kymmenvuotista taivalta, viittaa
originaalijuliste samalla futuristien Roomaan visualisoimiin fasismin
10-vuotisjuhlallisuuksiin.[viii]
Joten "Liike taideliikkeenä" voitaisiin lukea yhtä hyvin:
"Liike fasistisena taideliikkeenä". Tähän futurismin painolastiin
oli 50-luvulla jo The Independent Group koneen aikakauden ihannoinnissaan
törmännyt.
Kuva 26 |
4.9. HIEROGLYFISYYDEN LOOGINEN PÄÄTEPISTE
New Orderin toisen pitkäsoiton yhteydessä albumin nimen "Power,
Corruption and Lies" (1983) ja levynkannen ruusuasetelman välinen paradoksaalisuus
venytetään äärimmilleen. National Gallerystä löytynyt Henri Fantin-Latourin
sofistikoitunut maalaus ja George Orwellin romaanin "1984" takakansiesittelystä
poimittu slogan ovat toistensa antiteesejä (KUVA 27). Ollessaanikin tällaisena
toisilleen vieraitten elementtien yhdistelmänä yhä kollaasien tavallisin
metodi, vie Saville kryptisminsä kertaalleen askeleen pidemmälle. Lukuunottamatta
"Roses" -maalauksen copyright-ilmoitusta teksti on koodattu
väripalkeiksi. Palkkien muuntaminen takaisin kirjaimiksi ja numeroiksi
onnistuu takakannen värikiekon avulla siten että ylimpänä, kello
kahdessatoista oleva vihreä on sekä "A" että "1", seuraava
keltainen "B" ja "2", ja niin edelleen (KUVAKOOSTE 28).
Näin etukannen oikeassa yläkulmassa oleva värinauha on salaviestin
purkamisen jälkeen teksti "FACT 75". Sisäpussin reunan
koristeellinen suorakaide taas muuntautuu muotoon "New Order Power
Corrutirn and Lies", mikä osoittaa ettei koodaajakaan ole aina
täydellinen. Sama arvuutteluleikki oli toteutettu aiemmin ilmestyneen
"Blue Monday" -singlen (FAC 73) kohdalla ilman koodin murtamiseen
tarvittavaa värikiekkoa.[ix]
Vaikkakaan New Order -albumeja edeltäneet singlet eivät sisältyneet
varsinaisille pitkäsoitoille, toimivat ne siitä huolimatta levyn
ennakkomainoksena. Tässä mielessä "Blue Monday" -salakirjoituksen
koodiavaimen siirtäminen "Power..." -levylle kasvatti tulevaa albumia kohtaan tunnetun odotusarvon
uusiin mittasuhteisiin, itse musiikki saattoi jäädä jopa vähemmälle huomiolle.
"Blue Mondayn" ja "Power..." -albumin takakannet
kopioivat rei'ityksellään tietokoneiden lerppuja. Tämä vihjasi New Orderin
siirtyneen kohti samplereitten ja syntetisaattorien studioaikakautta. New
Orderin "Blue Monday" -discohitin[x]
johdatellessa yhtyettä musiikillisesti kauemmas Joy Divisionin tummanpuhuvasta
maailmasta toimivat Fantin-Latourin ruusut ja väripalkeiksi muunnettu
teksti-informaatio visuaalisesti samanlaisina erontekijöinä.
Impressionismi ja tietokonekieli korvasivat mahtipontisen uusklassismin.
Levykannen kätkiessä itsestään kaikki viittaukset albumin alkuperään, toimi
tämäkin asenteellisesti tylyn, tiedonvälityksestä riippumattoman
Factoryn sekä New Orderin itseriittoisena manifestina.
Recognition of the record's origins and identity depended, therefore, upon
a knowledge of the subtle and austere packaging style developed by Saville
[...]This example demonstrates that almost any work of art from the past can
become part of a corporate image. - John A. Walker[xi]
"Power..." -levyn kohdalla Saville saavutti Jamie Reidin ja
Malcolm Garrettin aloittaman teksti-informaation karsimisen lakipisteen.
Factoryn kollektiivista tuotantoa korostavat tilausnumerot kohoavat rooliltaan
tärkeämmäksi kuin yhtyeen tai albumin nimi. Vinyylin keskiössä spiraalinomaisesti
kiertävä perinteinen teksti kertoo kylläkin kaiken sen mikä edellä on värikoodien
kautta purettu. Keskiöstä löytyvät myös kappaleiden ja tuottajan nimet,
mutta tämänkin tiedon haltuunottaminen vaatii levylautasella pyörivän
kiekon funktionaaliselle luonteelle alistumista.
At first glance Saville's design is a straightword reproduction of an
existing oil painting. However, the oblong shape of the still life has been
carefully cropped to suit the square format of the album.[...] There is also
the act of selection itself: Fantin-Latour, a little known French painter, is
an offbeat choice. - John A. Walker[xii]
Uuden luomisen mahdottomuus ja väärää tai huonoa sanomaa kertovien
(taide)elementtien parantaminen olivat situationistien taideteorian
perusteita. Savillen varhaiset levynkannet eivät kerro taideteollisen
suunnittelijan henkilökohtaisesta neroudesta vaan minkä tahansa kuvan
potentiaalisesta kyvystä muuntautua kertomaan uutta tarinaa, sisällyttää
itseensä "parempia" merkityksiä. Tässä mielessä mekaanisen aikakauden
jäljentämiseen perustuva tuote saa Savillen käsittelyssä sille kuuluvan
maagisen "auran".
Valokuvan esittämän kohteen ja sen katsojan yhdistää valon ja ajan katkeamaton linkki. Tämä
yhdistävä side on osatekijänä valokuvan
aurassa. Mutta tämäkin on yksinkertaistamista. Barthes vertaa valokuvaa
astronomiaan ja astrologiaan, nekin tutkivat taivaita, äärettömyyttä
ja elämää, niiden matematiikaan perustuva luonne etsii perimmältään
vastauksia metafyysisiin kysymyksiin.[xiii]
Samaan ajan ja olemassaolon eksistentiaaliseen pohdiskeluun johdattaa
niin "Unknown Pleasures" -albumin Fourier-analyysi, "Closer"
-tableau, kuin Fantin-Latourin 1800-luvulla kukkineet ja kauan sitten lakastuneet
ruusut jotka on ikuistettu 1980-luvun mekaanisesti jäljennettävän äänilevyn
suojakuoreen.
[i].Barnicoat 1988, 90. Vrt.
Laszlo Moholy-Nagy näkemykseen: "Whereas typography, from Gutenberg
up to the first posters, was merely a (necessary) intermediary link between
the content of a message and the recipient, a new stage of development began
with the first posters...one began to count on the fact that form, size,
colour and arrangement of the typographical material (letters and signs)
contain a strong visual impact. The organization of these possible visual
effects gives a visual validity to the content of the message as well; this
means that by means of printing the content is also defined pictorially...This
is essential task of visual-typographical design." Ibid.
[ii].Barnicoat 1988, 76-7,
84; Hollis 1994, 19-22, 54-67.
[iii].Kuten myös El
Lissitzkyn, Moholy-Nagyn ja Kurt Schwittersin perintö. Samat vaikutteet
löytyvät monilta muiltakin 80-luvun alun yhtyeeltä/graafiselta
suunnittelijalta, joihin tässä työssä ei paneuduta.
[iv].Johnson 1984, 76-7.
[v].Johnson 1984, 77.
[vi]. Myöhemmin
Yhdysvaltoihin mainosgraafikoksi siirtyneestä Deperosta, kts: Hollis 1994,
39-42.
[vii].Johnson 1984, 88, 104.
[viii]. Kts. Hollis 1994, 42.
[ix].Edge 1984, 86; Flowers
1995, 55.
[x]. "Blue Monday"
on edelleen maailman eniten myydyin 12-tuumainen single (muussa formaatissa
sitä ei ollut saatavillakaan). Tämän Factoryn siihen astisen historian
ylivoimaisesti suurimman hitin taloudellinen hyöty pystyttiin kuitenkin
tuhoamaan yksinkertaisesti liian kalliilla designilla. Jokaisesta myydystä levystä
saamaansa 79 penceä vastaan Factorya olivat levyn tuottamiseen käytetyt 77
penceä. Kahdesta pennistä puolet kuului New Orderille, puolet yhtiölle.
Tällainen 50/50-pohjalta tehty, kaikenlisäksi ainoastaan suullinen sopimus oli
erikoislaatuinen, sillä normaalisti artistin osuus levymyynnistä jää muutamaan
prosenttiin. Kts. aiheesta enemmän Middles 1996, passim, 247-51, 279-81.
[xi]. Walker 1987, 88.
[xii].Walker 1987, 88.
[xiii].Barthes 1985, 91.
[xiv].Vrt. Benjamin 1989,
139-173. Tässä esiin työntyvät psykoanalyysiin kuuluvat termit palaavat
seuraavassa luvussa uudelleen käsittelyyn.
[xv]. Barthes 1985, 44.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti