5.7. MORRISSEY JA LAPSEN MAAILMA
Roland Barthes kysyy "Camera Lucidassa" miten valokuvatulla kohteella
voi olla kasvoillaan älyllinen ilme ilman kuvaushetkellä todistettavasti
tapahtumatonta älyllistä ajattelua. Ongelman ratkaisuksi Barthes erottaa
toisistaan (Lacania myötäillen[i])
katsomisen ja näkemisen. Kameran ja kuvaajan näkeminen on todellisessa
maailmassa tapahtuvaan kuvaustapahtumaan osallistumista. Katse, näkemisestä
pidättäytyen, tukeutuu henkilön sisäiseen visioon ja sisäänpäin
kääntynyt katse tekee mahdolliseksi subjektin näyttäytymisen
"toisenlaisena" kuin ilmeinen kuvaustilanne edellyttäisi.
Tämä on Barthesille lähtökohta hänen tarkastellessaan Anderz Kertészin
valokuvaa koiraa sylissään pitävästä pikkupojasta. Studiumin tasolla
poika katselee sydäntäsärkevästi kohti kameraa. Barthesin mukaan poika ei
tosiasiassa kuitenkaan näe mitään, vaan on vetäytynyt pienen pojan maailmaansa,
"sisäänpäin, rakkauteensa ja pelkoonsa: tällainen on katse".[ii]
Pojan rakkaudenkohde on koiranpentu, joka samalla edustaa suurempaa puutetta,
toista. Pojan tuntema pelko on lapsuuden perustila astuttaessa symboliseen
järjestelmään, Isän Lain piiriin. Pojan katse on tyhjä, läpinäkymätön suojakilpi
oman sisäisen ja eheän maailmankuvan turvaamiseksi. Tässä on Barthesin
mukaan kuvan punctum, pistos. Sisäinen katse on kuin kameran
objektiivi joka tallentaa välinpitämättömästi maailmaa, se valikoi
osan, hylkää osan, arkistoi suurimman osan, elää pääosin muutamien onnistuneimpien
otosten varassa. Eikä onnistunut otos tarkoita vain "hyvää
kuvaa", vaan näkyä jonka merkitysarvo on niin suuri ettei sen muistoa
pystytä pyyhkimään mielestä.
The Smiths -maailmaan tunkeutuu pikkupoika kolme kertaa. "That Joke
Isn't Funny Anymore", "The Headmaster Ritual" ja "There is
a Light that Never Goes out" -singlet esittävät 3-7 vuotiaita lapsia (KUVAT 43-5). Italialainen lapsinäyttelijä,
pikku-cowboy koirineen ja mehujäätä purevan pojan kylmästä vääristyneet kasvot regressoivat miespuolisen
kuulija-katselijan The Smithsin mukana takaisin hiekkalaatikolle.[iii]
Kuva 45 |
Morrisseyn ja Kerteszin kuvat ahdistavat toisella tavalla. Ne näyttävät
äidin sylistä miehen tielle siirtyvää, kahden sukupuolen välimaastossa
rajankäyntiä suorittavaa poikalasta.[v]
The Smiths -kansissa italialaispoika on elokuvakameran edessä, mutta
hän ei flirttaile sille, tuskin huomaa koko laitetta. Pikkucowboy koirineen
puolestaan opettelee jo miehen maailman tavoille. Jäätelöä syövän pojan
keskittynyt irvistys ja jäätelöpuikon, "halun kohteen korvikkeen",
synnyttämät provokatiiviset konnotaatiot ovat luku sinänsä. Carrollin
rakentaessa huolella neitsytasetelmansa jotta valotukseen kuluvat
sekunnit ehtisivät imemään kohteen konstruoidun viattomuuden, ovat Morrisseyn
valitsemat kuvat ikäänkuin vahinkolaukauksia ja niillä perustein myös valittuja.
Mavorin mukaan Carrollin valokuvat esittävät (tyttö)lapsen neutraalina,
etumerkittömänä entiteettinä, sellaisena joka ei vielä kanna ruumiissaan
merkkejä sukupuolieroista.[vi]
Carrollin tai Morrisseyn lapsikuvat implikoituvat läheisyyssuhteellaan
halun ja puutteen fetisseiksi (tai falloksiksi). Carroll ja Morrissey
siirtävät kuviin sen mitä he eivät tahdo nähdä, sekä muiston siitä minkä he tahtovat pitää näiden kuvien kautta
yllä. Kuvat toimivat kaksiteräisenä miekkana, niiden fetisoiminen edustaa
narsistista puutetta, regressiota, kastraatioahdistusta. Samalla kuvat
ovat suojamekanismi puutetta vastaan, ne toimivat kompensaationa,
alkuperäisen kohteen (Toisen) menetyksestä johtuvan surutyön pieninä
toisina. Tämä lapsuudessa tapahtuva ja sinne palautuva narsistinen melankolia;
fiksaatio, on kuin kotonaan nostalgisissa valokuvissa, kuten Mavor huomauttaa,
"fiksatiivin kiinnittäessä hopeagelatiinin lasille".[vii]
Lacanilaista psykoanalyysia hyödyntänyt elokuvatutkija Christian Metz näkee
valokuvan fetissinomaiset mahdollisuudet näin (hän ei tee eroa fetissin
ja korvikeobjektin välille):
Valokuvan otto on hetkellinen ja lopullinen tapahtuma niin kuin
kuolema tai fetissin muodostuminen piilotajunnassa [...] [F]etissi toimii aina
kahdella toisilleen vastakkaisella tavalla. Vertauskuvallisena fetissinä se
kannustaa ja rohkaisee (toimien taskufalloksena [tai korvikeobjektina]).
Metonyymisenä fetissinä se taas suojelee pahalta, auttaa välttämään vaaran
([siirtämällä katseen itse kohteesta sivuun ja] todistaen että ihminen uskoo
sen olemassaoloon).[viii]
5.8. MORRISSEY, FEMINISMI JA VAHVAT NAISKUVAT
Postmoderni kuvankierrätys, vanhan materiaalin ryövääminen uusiokäyttöön
voidaan nähdä regressiivisenä ajan pysäyttämisenä. Stereotyyppisiksi
jähmettyneet kuvat historiasta kertovat kyvyttömyydestä elää tätä päivää.
Menneisyydessä eläminen on nyt-hetken korvaamista, se on metonyminen fetissi
joka pakoillen katsoo taaksepäin. Menneisyys suojaa melankolista narsistia
todellisuuden kohtaamiselta. Metaforana menneisyys on teemapuisto, näköisyyssuhteen
kautta tapahtuva nykyisyyden korvaaminen "paremmilla" kuvilla.[ix]
Debord ja Vaneigem olisivat todenneet 1960-luvun vasemmistolaisesta
näkökulmasta nostalgisen historismin olevan spektaakkeliyhteiskunnan
tapa saada subjekti sokeaksi nykyisyyden kauhistavuudelle. 80-luvulle
tultaessa nyt-hetken tyhjyys on ironian ja merkityksellistämistä
pakoilevan leikin naamioimaa. Tätä negatiivista kehitystä Jean Baudrillard
on tutkimuksissaan painottanut.[x]
The Smiths -kansien kolmannen ryhmän muodostavat naiset joilla henkilöhistoriansa
kautta on ollut merkitystä Morrisseylle. Nämä kuvat ovat myös selkeimmin
The Smithsiin liitettyjen nostalgisten arvojen demonstroijia. "Heaven
Knows I'm Miserable Now" (1984) ja "Barbarism Begins at
Home"(1985) -singlet (KUVAT 46 ja 47) esittävät brittiläisen keltaisen
lehdistön klassikoksi kanonisoituneen Viv Nicholsonin. Vuonna 1961 kolmilapsinen,
kaivostyöläisen minimipalkalla elävä Keith ja Viv Nicholsonin perhe voitti
arpajaisissa sataviisikymmentäkaksituhatta puntaa. Nopeiden autojen, seksin
ja alkoholin täyteinen uusi elämä päättyi miehensä jättäneen Viv Nicholsonin
osalta vararikkoon. Ryysyistä rikkauksiin ja takaisin hurahtaneen
perheenäidin elämäkerta edusti Morrisseylle tragikomediaa jonka
pohjavire oli positiivinen. Elämä joka tuli käytyä läpi oli hyvää niin kauan
kuin sitä kesti. Morrisseytä lainaten: "Many chapters of Viv's
life are more fascinating than anything that ever happened in world
history".[xi]
"Heaven Knows..." -kansi esittää Nicholsonin entisellä kotikadullaan
tämän palattua kesken vauhdikkaan elämänsä takaisin Yorkshireen
ex-aviomiehensä Keithin hautajaisiin. Kuva ei esitä kaunista naista, ei kaunista
ympäristöä. Nicholsonin tukkalaite on hajonnut, piikkikärkiset kengät
sopivat huonosti sateen pehmittämälle kadulle. Ilmassa on kurjan
kaivoskaupungin sumuista pysähtyneisyyttä. Luulisi Nicholsonin tahtovan häipyä
kiireen vilkkaa takaisin Lontooseen. "Barbarism..." -singlen kuva
on myöhemmältä ajalta, arpajaisvoiton ollessa jo tuhlattu. Nicholsonin jalkojen
juuressa on matkalaukku, hän on lähdössä Maltalle, pakoon konkurssiin
päättyvää satuaan. Pitkävartiset saappaat ja ratsastuskypärä yhdistettynä
valkoiseen neuleeseen ovat aikansa huippumuotia joiden pöyhkeään
pinnallisuuteen luovat tiiliset teollisuusrakennukset ja vinssit
inhorealistista kontrastia. Nicholsonin 60-luvun nostalgiseen menneisyyteen
kuuluva tuhkimotarina toimii metaforana Morrisseyn pop-tähteydelle.
Nicholsonin elämäntarina, samoin kuin käytettyjen kuvien
metonymisesti toisiinsa ketjuuntuvat yksityiskohdat luovat vertauskuvan
menneisyyden ja nykyisyyden välille. Morrisseyn mieskuvat toimivat toisin.
Niistä ei tarinaa synny, koska tarinallistamisen mahdollistavat yksityiskohdat
on siivottu pois. Mieskuviin on jätetty osatotuus mikä pyrkii hämärtämään
kokonaisen, hallitsemattoman "totuuden".
Jos The Smiths -kansien miesvartalot ja miesten mallit edustavat
eroottisia, unenomaisia ja visuaalisesti epätarkkoja kuvia jotka peittelevät
torjutun esilletuloa, niin Morrisseyn naisgallerian valintaperusteisiin
ei kuulu stereotyyppisen kauneusihanteen fetisoiminen. Morrisseyn naiset
ovat Viv Nicholsonin tapaisia työväenluokan nousukkaita hienoissa hepenissä
tai "William, It Was Really Nothing" -singlen Billie Whitelawn
tyyppisiä 60-luvun lopun pahoja tyttöjä. "Shakespeare's Sister"
-singlellä on Pat Phoenix, jonka roolihahmo Elsie (KUVA 48) toi 60-luvun
alussa Coronation Street -TV-sarjaan uuden naistyypin. Elsie oli pienituloinen
ja pahasuinen yksinhuoltaja, feministi tietämättään.[xii]
"Ask" -kannen Yootha Joycen suoraan kameraan katsovat, itsevarmat
silmät pikantilla ironisella hymynhäiveellä silattuna, sekä "I
Started Something I Could't Finish" -kannessa eteerisesti maailmoja
muistelevan iättömän englantilaisrouvan hahmo (KUVAT 49-50) piirtävät
tarkkaa, selvärajaista kuvaa kohteistaan. Tämä on täysin vastakohtaista
useiden mieskuvien pehmeän rasteroinnin (Davalos), ylivalottuneisuuden
(Dean) ja suoranaisen selän käännön ("Hand in Glove" ja
"Hatful of Hollow") sijaan.[xiii]
Morrisseyn naisten vakaalla perustalla lepäävän eksistenssin kruunaa Shelagh
Delaney “Girlfriend in the Coma” -singlen ja "Louder Than Bombs"
-kokoelman kannessa (KUVA 51). Delaneyn omaelämäkerta toistaa Morrisseyn
inspiraationlähteeksi muodostuneitten naisten selviytymistarinoita.
Myyjättärenä, elokuvateatterin paikannäyttäjänä ja valokuvaamoapulaisena
työskentelyn ohessa 19-vuotias Delaney julkaisi näytelmän "A Taste of
Honey" (1958) ja tie teatteritaiteen huipulle oli auki. Seuraavat vuodet
tekivät hänestä uuden sukupolven ja "uuden" sukupuolen edustavimman
näytelmäkirjailijan. Tämän roolin kautta Delaneystä tuli Morrisseyn
alter ego ja muusa: "I've never made any secret of the fact that at
least 50 per cent of my writing can be blamed on Shelagh Delaney"[xiv]
Delaneyn näytelmät kuvaavat saman aikakauden Manchesteriä kuin Alan Silltoen
romaani "From Saturday Night Till Sunday Morning" ja
Granada-TV:n Coronation Street -saippuasarja. Billie Whitelaw-still
"William..." -singlellä on Delaneyn käsikirjoittamasta
“Charlie Bubbles” -elokuvasta(1968).[xv]
Viv Nicholson taas oli lihaksi tullut hahmo jonkalaisia tämän aikakauden
romaanit ja elokuvat esittelivät. Manchesterin tapaiseen miljööseen sijoittuvat
alemman keskiluokan kuvaukset tulivat englantilaisille tutuiksi
60-luvun alussa niin teatterin, elokuvan, television kuin kirjallisuuden
välityksellä. Ne esittivät tylsyyteensä halvaantuneiden perheiden
ikeestä irtoavan yksilön nousua kohti oman elämänsä traagista kuolonkohtaa
tai feeniks-linnun omaista tähtiinlentoa. Yleensä miehet edustivat tässä
jaottelussa selkärangatonta heikompaa lenkkiä jonka sisäistä heikkoutta
alkoholi kompensoi, naisten tempautuessa eroon perheenäiti-roolistaan.
Tämän tyyppiset teokset hävisivät suosiossa perinteisiä roolimalleja
tukeville Hollywood-elokuville, mutta niillä oli omana aikanaan tärkeä
yhteiskunnallinen tehtävä. Morrisseyn mieskuvat ovat ranskalaisen ja
amerikkalaisen elokuvan unenomaisesta satutodellisuudesta otettuja, tai
tähän unelmaan läheisesti liittyviä. Naiskuvien lähteenä on käytetty
englantilaista sosiorealismia, elokuvaestetiikaltaan ja moraaliltaan
täysin vastakkaista ihmiskuvauksen tapaa.
"Louder Than Bombs" -kannen originaalikuva paljastetaan tupla-albumin
aukeavassa sisäkannessa (KUVA 52). Delaney poseeraa kameralle tehdyn
luontevasti, käsi poskella, savuke sormien välissä. Konnotatiivisella
tasolla nämä eleet kertovat rohkeasta
nuoresta naisesta. Savukkeen palava pää on rajattu pois, se voisi toimia
punctumina, mutta en saa siitä otetta...[xvi]
Taustalla avautuvan katukuilun väliin ripustetut pyykit sitovat Delaneyn
kontekstiinsa, siihen elinympäristöön mikä hänet on muokannut. Tämä tableau
leijuu Delaneyn yllä kaikenkertovana laatukuvana, mutta samalla portaat
erottavat Delaneyn menneisyydestä. Kuten Nicholsonin kaivoskaupunkitausta,
ei tämäkään katu ole enää muuta kuin inspiroiva muisto jota vasten peilata
tulevaisuutta. Tämä menneisyys on olemassa, mutta ei melankolisen kaipuun
merkeissä vaan merkkinä taakse jätetystä maailmasta. Morrissey rakastaa Delaneyä, tosin ei fetissinä tai korvikkeena,
vaan kuolleena merkkinä, todistuksena sellaisen maailman olemassaolosta
jota kohti voi pyrkiä, mutta ei taantuen vaan opiksi ottaen.[xvii]
Dalessandro ja Davalos -kuvien rajauksen riistäessä kuvat eroon
todellisuudesta ja kiinnittäessä nämä puutteen imagoiksi, ovat
Nicholson ja Delaney -kuvat elävien ihmisten elämisen tavan esittämistä.
Naiset ovat todellisia, fyysisiä subjekteja, eivät korvikeobjekteja tai
peilikuvia. Tähän fyysiseen olemiseen, kuvaan mukaan kutsumiseen ja
läheisyyden lupaamiseen liittyy myös naisten itsetietoinen, läsnäoleva katse.
Näillä naisilla on eheä ego, rikkumaton persoona. Morrisseyn mieskuvat
eivät ole edes kuvia miehistä, vaan poissaolevasta.[xviii]
Morrisseyn ihaillessa Nicholsonin ja Delaneyn persoonaa hän tahtoo omia osan
heihin liittämistään arvoista. Isänmurhan sijaan tapahtuu "äidin"
paikan syrjäyttäminen. Morrisseyn katse hakee naisten eheistä subjekteista
sellaista minkä se soisi olevan omaansa. Katse näkee vain sen mikä sille
sopii, mikä sitä kalvaa ja kiinnostaa, muu on olematonta. Katse (näkemisestä
poiketen) on täydellisen välinpitämätöntä ja sokeaa yhdentekevyyksille.[xix]
Sumeat, kasvojensa näyttämistä ja katsomista ujostelevat miehet
ja ulkona maailmassa toimivat naiset vuorottelevat The Smiths -kansissa.
Maskuliininen sukupuoli näyttäytyy heikkona ja regressoituneena. Nainen
ei ole enää vitriinissä odottamassa oluelta höyryävän miehensä paluuta
pubista sunnuntaisen jalkapallomatsin jälkeen. Morrisseyn naisilla
ei ole Coronation Streetin yksinhuoltaja Elsien tapaan aikaa miehille
lainkaan. Psykoanalyysia miestutkimuksessaan käyttävä Calvin Thomas laventaa
klassisen eron feminiinisen olemisen ja maskuliinisen tekemisen
välillä eroksi siitä käsittääkö subjekti itsensä vai tekemisensä taiteena:
Speak/write on oneself would also be to feminize oneself, to move from the
masculinized activity of producing art to the feminized passivity of being
looked at as art, as material, as product.[xx]
Tässä mielessä Morrisseyn taiteen tuottamisen tapa on feminiinistä.
Hänen persoonansa on pääosassa. The Smiths -kansien varastetut valokuvat
ovat Morrisseyn tarkoitusperiä palvelemassa, olivat motiivit sitten
tiedostettuja tai tiedostamattomia. Samanaikaisesti originaalien aiheiden,
tekstien ja kuvamateriaalin välttäminen kieltää maskuliiniseen, logosentriseen
maailmaan liittyvän uuden luomisen, innovatiivisuuden pakon. Postmoderni
(tekstin- tai) kuvankierrättäjä on feminiini nostalgikko. Säilyttäjä ja taiteeseen
liitetyn nerouden ironisoija. Tai kuten "Bigmouth Strikes Again"
-vinyylin juoksuuraan kaiverrettu teksti (joka jo itsessään on lainafraasi)
kertoo: "Talent Borrows, Genius Steels". Kappaleen "Cemetry
Gates" -lyriikat jatkavat samalla second hand-linjalla:[xxi]
A dreaded sunny day / So, I meet you at the Cemetry Gates
Keats and Yeats are on your side / While Wilde is on mine
You say "'ere thrice the sun hath done salutation to the dawn"
and you claim these words as your own
But I'm well read, have heard them said
a hundred times (maybe less, maybe more)
If you must write prose, poems
/ the words you use should be your own
Don't plagiarize or take "on loan".
[...]
All those people, all those lives / where are they now?
with loves and hates / and passions just like mine
they were born and then they lived
/ and then they died
which seems so unfair / I wan't to cry
[i]. Kts. Hautamäki 1995,
84-91.
[ii]. Kts. Barthes 1985,
117-120. Kuva ja lainaus sivulta 120.
[iii].Slee 1994, 30-1, 34-35,
38-9; kts. myös 48-9, sekä Aston 1994, 71. "The Headmaster Ritual"
julkaistiin vuonna 1985 ainoastaan Hollannissa, Englanti sai omansa vasta
1988. "There is a Light that Never Goes Out" julkaistiin ainoastaan
Ranskassa 1986. Italialaispoika tuli tutummaksi konserttilavojen taustalakanana,
jäätelöpoika mainosti yhtyeen -85 kiertuetta.
[iv].Kts. enemmän: Mavor
1995, 20-5, 35, 42.
[v].Barthesin tulkintaa ei
pidä yleistää miksikään "Kertészin -linjaksi". Denotatiivisella
tasolla samantapainen Kertészin
kuva näyttää iloisen pojan kisaamassa
lampaan sekä kameran objektiivin kanssa. Näin syntyvä tarina on täysin
erilainen. Mainittu kuva löytyy: Berger 1987, 84.
[vi].Mavor 1995, 20-5,
passim.
[vii].Mavor 1995, 33.
Morrissey, kaiken muun hyvän lisäksi ei voinut välttynyt pedofilia
-syytöksistäkään. Tämän aloitti ensimmäisen levyn "Suffer Little
Children" -kappale, jonka (empaattisesssa sävyssä; mutta yhtäkaikki
regressiivisesti muistellen kerrottu) tarina liittyi Manchesteriä vuonna 1965
järkyttäneisiin
"nummimurhien" nimillä kulkeviin lapsenmurhiin. Morrisseystä
ja lehdistön pedofiliafobiasta kts, Rogan 1992, 163, 173-8, 197, 221 ja Slee
1994, 15.
[viii].Metz 1988, 65, 69. Metz
näkee valokuvan fetissinä; kohteena, mutta elokuvan fetisoimisena, toimintana.
Fetissi omistetaan, se on taikakalu, maskotti, suojaväline. Elokuvan taito
herättää ja kasvattaa katseen halu ja puute toimii fetisismin tapaan siirtäen
katseen aina eteenpäin, sivuun, taakse varsinaisesta katseen kohteesta, siitä
mitä tultiin katsomaan eikä koskaan tavoiteta. Kts. Ibid, 71-2, passim.
[ix].Vrt: Sederholm 1994,
210; Bertens 1996, 163; Crimp 1990 56-7, 146-50 ja Andre 1988, 256-285.
[x]."Postmodernismissa
pyritään tietoiseen prekoodattujen merkkijärjestelmien käyttöön joko niin että
siteerataan edeltäviä tyylejä tai käytetään muiden medioiden mahdollisuuksia
hyväksi. Älyllinen etäännytys, tietoisuus historiasta, ironiset sivumerkitykset
(konnotaatiot), vastakkaisten ilmaisullisten elementtien yhteensaattaminen,
paradoksit ja tietoinen pyrkimys monimerkityksellisyyteen yhdistävät
postmoderneja manieristeihin" Kuusamo 1990a, 150, kts. myös 141-5.
Postmodernista ja simulacrasta, kts. Burgin 1989, 132-148, sekä Janne Seppäsen
jälkikirjoitus samassa teoksessa, erityisesti sivu 190. En itse ole ollut
tässä halukas kertaamaan Baudrillardin näkemyksiä, situationistien
spektaakkeliyhteiskunta-käsitteen jo kertaalleen ilmaistua mistä kuvan
pinnallistumisessa on kysymys, mitä siinä on pelkäämistä.
[xi]. Morrissey lainaus: Slee
1994, 25. Nicholsonin historia (tai herstoria): Ibid, 14-5, 24-5; McDermott
1988, 10; Aston 1994, 69; Rogan 1992, 204; "Southbank Show on the
Smiths" 1987, videotallenne.
[xii].Kts. Slee 1994, 18-9,
28-9; Aston 1994, 67-8.
[xiii].Joyce oli 70-luvun
komediasarjojen "Man about the House" ja "George &
Mildred" tähti, hänen kasvonsa piirtyivät ainoastaan englantilaispainosten
singlekansiin. Kts. Aston 1994, 71; Slee 1994, 46-7. "I Started Something
I Couldn't Finish" singlen Avril Avengersin esittämä täti-hahmo on
vuodelta 1966 "The Family Way" -sarjasta, myöskin ainoastaan
englantilaisissa painoksissa. Kts. Slee 1994, 62-3. Kyseinen single joka
julkaistiin yhtyeen hajoamisen kynnyksellä kertoo kaiken jo nimellään.
Epäonnistumisen tunne, melankolia, täydellisen succeen jääminen puolitiehen.
[xiv]. Morrissey lainaus:
Aston 1994, 71. Delaneyn elämänkerta referointi: Slee 1994, 56-8
[xv].Kts. Rogan 1992, 38-9;
Slee 1994, 15; Aston 1994, 69.
[xvi].Freudia lainaten;
"joskus sikari on vain sikari". Joskus ei. Voihan olettaa että
Delaneyn takaa siivotut erektiset rakennukset liehuvine lakanoineen kertovat
samaa tarinaa kuin suusta syrjäytynyt savuke. Tai sitten ei. Vrt. Wilden 1981,
230.
[xvii].Vrt. Metz 1988, 66-7.
[xviii].Vrt. Hautamäki 1995,
71-3.
[xix]. Hautamäki 1995, 91:
"[T]aiteilija haluaa kaikin mokomin päästä kontaktiin sellaisen objektin
kanssa, joka vastaa hänen haluunsa. Hän etsii sitä, mikä ruokkii hänen
katsettaan, mikä tarjoaa ravintoa hänen katseensa ruokahalulle. Hän ei katso mitään
muuta, kuin sitä, mikä häneltä puuttuu. Toisaalta se, mitä hän näkee, ei ole
koskaan täysin sitä, mitä hänen katseensa haluaa nähdä."
[xx]. Thomas 1996, 18.
[xxi].Hautausmaan portit
kertoo tiivistettynäkin oleellisimman Morrisseyn tekstinteosta. Kuten Rogan
todistaa, ovat säkeen viimeiset murheelliset pohdinnat menneistä sukupolvista
lainaa niin Shakespearelta kuin Katherine Hepburnilta, ja ne lausutaan juuri
originaalisuuden myyttiä toistavan stanzan jälkeen. Sana Cemetry on Morrisseyn
väärin tavauksesta johtuvaa, po. cemetery. Kts. Rogan 1992, 250. "Talent
Borrows, Genius Steels" kaiverrettuna "Bigmouth Strikes Again"
-singlen vinyylin sisäreunaan (run-off groove): Kts. Slee 1994, 162.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti