3.2. VUOSI 1956, KOLMAS OTTO
The literary and artistic heritage of humanity should be used for partisan
propaganda purposes. It is, of course, necessary to go beyond any idea of
scandal. Since the negation of the bourgeois conception of art and artistic
genius has become pretty much old hat, drawing of a mustache on the Mona
Lisa is no more interesting than the original version of that painting. We
must now push this process to the point of negating the negation. - Guy Debord
& Gil J. Wolman, 1956[i]
Surrealistien ja dadaistien taidepoliittinen perintö näkyi sodanjälkeisessä
Euroopassa lukuisten avant-garde -ryhmien toiminnassa. Ryhmät sinällään
olivat toisiinsa limittyviä, pääjoukoltaan pieniä, lyhytikäisiä ja
sisäisesti ristiriitaisia, mutta punaisena lankana niitä yhdisti taiteen
politisoiminen uuden yhteiskunnan luomiseksi. Tuotannon ideologian syövyttämän
kapitalistisen yhteiskuntakehityksen korvaaminen utooppisella vapaiden
yksilöiden maailmalla katsottiin taiteen vallankumoukselliseksi tehtäväksi.[ii]
L'Internationale Situationnisten, "Kansainvälisten Situationistien"
(engl. Situationist International) syntymä ajoittuu vuoteen 1957.[iii]
Situationistien yhteiskuntateoriat ennakoivat ja sivusivat niin Frankfurtin
koulukunnan, Jean Baudrillardin kuin Fredric Jamesonin postmodernismiin ja
jälkiteolliseen aikakauteen liittyviä kirjoituksia.[iv]
Ryhmän ensimmäinen todellinen tuleminen päivänvaloon tapahtui Pariisin
vuoden -68 tapahtumien yhteydessä. Liikkeen hajottua vuonna 1972 se koki sekä
käytännöllisten että teoreettisten toimintatapojensa tuhkasta nousemisen
punk-liikkeen englantilaisen version myötä.
Yksilön elämän merkitykselliseksi kohottavien tilanteiden,
“situaatioiden” luominen oli Situationisteille (tästä eteenpäin: SI) päämäärä
yhteiskunnassa jossa ihmisen osa oli olla hänelle esitettyjen toimintojen
passiivinen tarkkailija, byrokraattisen luokan merkkivirtojen vastaanottaja
vailla omaa tahtoa.[v] Eurooppalaisen
vasemmistoälymystön hahmotellessa vaihtoehtoista marxismia pettymykseksi
osoittautuneen neuvostoliittolaisen mallin tilalle, etsi SI:kin
vastaavaa "lopullista ratkaisua". Nyt korostettiin yksilön
sisäistä totaliteettia rakenteellisen ja ylhäältä johdetun konstruktion
sijaan. Situaatioiden luomisen erityispiirteisiin kuului niiden organisoimattomuus
ja anonyymisyys.[vi] SI
näki valtakulttuurin kaanoniin etabloitumisen yhteiskunnan mekanismina
sulauttaa itseensä sitä vastustavat voimat. Yliopistojen, painovapauslain
tai tiedonvälityksen puitteissa tapahtuva toiminta oli automaattisesti
aidon “situaation” tukahduttavaa järjestäytymistä. Dadaismi toimi SI:lle
esimerkkinä vallankumouksellisen taideliikkeen valtakulttuurillistumisesta.
Tästä syystä Situationistit korostivat jo nimellään tekemistä ja toimintaa,
'ismi'-päätteeseen liittyvän staattisen
paikannuksen ja pysähtymisen mielikuvan sijaan.[vii]
Koska valtaa sinällään oli mahdoton määritellä, sen ollessa mentaalista
pikemminkin kuin konkreettista, tuli sitä vastustaa identtisin keinoin.[viii]
SI pyrki kasvottomuuteen, sillä toimintatapojen manifestointi olisi
samalla paljastanut vastarinnan muodon. Ideologian dogmeiksi pukeminen olisi
tehnyt yksilön subjektiivisesta situaatiosta objektiivisen, eli perustellun
ja niin muodoin lokeroitavan. Rakenteellistuessaan ja laillistuessaan vapaan
ihmisen spontaani toiminta muuttuu toimintatavaksi, tälle itselleen ulkopuoliseksi
spektaakkeliksi.[ix]
The whole life of those societies in which modern conditions of production
prevail presents itself as an immense accumulation of spectacles. All
that once was directly lived has become mere representation. - Guy Debord[x]
Spektaakkeliyhteiskunnan käsite on SI:n johtohahmon Guy Debordin vuonna
1967 ilmestyneestä teesikokoelmasta. Debordin kirjan maine kasvoi sen ennakoitua proletariaatin spontaanin
vallankumouksen, mikä tuntui toteutuvan Ranskassa ainoastaan vuotta
myöhemmin.[xi]
Debord käsitti "spektaakkelilla" modernin ihmisen esiintymisen
modernin maailman jatkuvien esitysten pinteessä. Spektaakkelin
seuraaminen ja siinä eläminen on vapaa-aikansa kurimuksessa elävän
passivoituneen kuluttajan vapaaehtoista asettautumista koko elämän kestävän
viihteellisen esityksen sisään.[xii]
SI:n jäsenistä Raoul Vaneigem lähentyi samaa asiaa 60-luvun ranskalaisen
lingvistiikkaan ja myyttitutkimuksiin perustuvan strukturalismin ja psykoanalyysin
teorioita sivuten. Vaneigemille oleminen, tekeminen ja itseilmaisu
ovat ulkoa annettuja rakenteita joihin yksilö viattomasti astuu sisään
ja mukautuu tähän hänelle vieraaseen elementtiin ikäänkuin se olisi
luonnollinen tila.[xiii]
Mutta toisin kuin kielitiede tai lacanilainen psykoanalyysi, Vaneigem ei
nähnyt tätä maailma asuu meissä -tilannetta järkkymättömänä. Yhteiskunnan
rakentamat ja yksilön vapaata toiminnallisuutta kahlitsevat rajat oli
mahdollista purkaa paljastamalla ne mekanismit joiden ikeeseen ihminen oli
asetettu.
Debordin mukaan modernin ihmisen tuntema vapaus kiteytyy spektaakkeliin,
tapahtumaan, jossa elämä on vieraantunut todellisuudesta ja kohonnut
elämän esittämisen tasolle.[xiv]
Jopa viattomimman tekemisen, tuottamisen ja toimimisen kohdalla
päti se, ettei näkyville pääse kuin alkuperäisen tarkoituksen kuva,
imago ja representaatio, se mitä piti tehdä, ei alkuperäinen ja
puhtain olemisen tapa. Näin jälkiteollisen yhteiskunnan jäsenen työperiodien
väliin jäävä vapaa-aika on manipuloidussa näennäisvapaudessaan yksilöä
ahdistava tila.[xv] Itse
tuottamiensa hyödykkeiden omistamisesta haaveileva ja näiden tuotteiden
hankkimiseen tarmonsa kuluttava ihminen ei kykene valitsemaan tekojaan.
Yksilön vapaa-aikanaan tekemät valinnat ovat organisoituja. Yksilön
valinnanvapaus on vapaa hankkimaan ainoastaan spektaakkelisia hyödykkeitä.[xvi]
Maailma jossa materiaalinen köyhyys on poistettu on saattanut ihmisen
henkisen köyhyyden ja turhautumisen tilaan. Vaneigem kysyy; "kuka
haluaa maailman jossa takuu siitä ettemme kuole nälkään saa aikaan riskin
kuolla ikävystymiseen?"[xvii]
3.3. PROVOKATIIVISUUS ON URBAANIA VASTARINTAA
SI:n provokatiivinen anarkistisuus ei kieltänyt rikollisten toimintatapojen
käyttöä situaatioiden luomisessa.[xviii]
Maailmassa todellisena yksilönä esiintyminen edellytti
spektaakkeliyhteiskunnan sääntöjen rikkomista. Rettelöinti, näennäisesti yhteisen,
mutta yhteiskunnalle kuuluvan omaisuuden tuhoaminen, ilkivalta, graffitit,
oireellisesti terrorismikin olivat yksilölle merkityksellistä toimintaa.[xix]
Anarkistinen tuhoaminen erosi järjestäytyneestä rikollisuudesta siten
että jälkimmäinen oli mieltänyt kapitalistisen yhteiskunnan toimintamekanismit
kuvitellessaan omaisuuden ja rahan hankkimisen olevan tie onneen ja vapauteen.[xx]
Mielenosoituksetkaan eivät edustaneet todellisia situaatioita,
toisin kuin mellakointi. Vietnamin vastaisten rauhanmarssien demonstraatioluonne
latistui yhdeksi uudeksi näytelmäksi yhteiskunnan sisällä. Hallitsevan
ideologian sisällä elävä vastustava, mutta neuvotteleva asenne on taipuisuudessaan
tuhoontuomittu, sillä yhteiskunta osoittaa näennäisellä kyvyllään sietää
oppositiota mukautumiskykyä, mikä lopulta kuitenkin tekee oppositiostakin
byrokraattisen vallan peilikuvan.[xxi]
Tässä mielessä 60-lukulaiset happeningit osoittautuivat konservatiiviseksi
tavaksi juhlia vapautta, aivan kuten festivaalit, sirkus tai huvipuistot
muodostivat rajatun tilan "vapautua". Bahtinilaisen karnevalismin
tapaan happeningeilläkin on lopulta yhteiskuntaa eheyttävä vaikutus, säännöllisesti
toistaessaan illuusion lapselle kuuluvasta, spontaanista vapaudentunteesta.[xxii]
3.4. AVANT-GARDE, STRUKTURALISMI JA POP-TAIDE
Dadaisteille ja surrealisteille triviaaliseksi luokiteltu osa ihmisen
kokemusmaailmaa oli aineistoa uuden taiteen luomiseksi. Unista ja
psykoanalyysistä, automaattikirjoituksesta ja sanomalehtiteksteistä, maailman
jätemateriaalista koottujen osasten yhdistely oli kuitenkin edelleen taidemaailman
konventioiden puitteissa tapahtuvaa, vaikkakin sitä problematisoivaa
"taiteilua". SI:n strategioille ominainen teorioiden, fraasien
ja termien päälaelleen kääntäminen toimi tässäkin tapauksessa. SI valjasti
taiteen paljastamaan spektaakkelisen yhteiskunnan mekanismeja,
muuta arvoa taiteella ei ollut. Taiteen esteettiset arvot olivat toissijaisia,
samoin niiden pohjalta tapahtuva teoretisointi.[xxiii]
1960-luvun ranskalainen, vahvasti teoreettinen kulttuurintutkimus
yleisesti ja strukturalismi erityisesti oli SI:lle punainen vaate.[xxiv]
Yhteiskunnan fragmentteja tutkiessaan strukturalistit tulkitsivat
löytämänsä näkymättömät rakenteet ikuisiksi ja myyttisiksi. Tällainen
muodollisten lainalaisuuksien tunnustaminen ikiaikaisiksi ei varsinaisesti
yrittänyt todistaa olemassaolevan yhteiskunnan orgaanista oikeellisuutta,
vaan Debordin mukaan päinvastoin: "[...] it is the society of the spectacle,
imposing itself in its massive reality, that validates the chill dream of
structuralism".[xxv]
Estetisoiva formalismi taiteessa, sen tuottaminen, kritiikki ja tutkimus oli
alistumista sisällyksettömän maailman tyhjyyden edessä.[xxvi]
The fact that the language of real communication has been lost is what the
modern movement of art's decay, and ultimately of its formal annihilation,
express positively. What it expresses negatively is that a new
common language has yet to be found[...] -
Guy Debord[xxvii]
Situationisteille merkitys oli kaikki kaikessa. Maailmassa oleminen tuli
muuttaa jälleen merkittäväksi, pelkän olemisen esittämisen, merkityksettömän
merkinannon sijaan. Sen sijaan että elämä koostuisi lukuisista irrallisista,
ulkoapäin ohjatuista myyttisistä näytelmistä, roolipeleistä joihin ei voinut
vaikuttaa muutoin kuin kokemalla ne elämyksinä, elämän tuli käsittää yksi suuri
hetki.[xxviii]
When a newly independent art paints its world in brilliant colors, then a
moment of life has grown old. By art's brilliant colors it cannot be
rejuvenated but only recalled to mind. The greatness of art makes its
appearance only as dusk begins to fall over life. - Guy Debord[xxix]
SI:n hampaisiin joutui niin abstrakti taide passiivisen kontemplatiivisessa
estetismissään, kuin Pop-taiteen dadaisteilta omaksutun, mutta väärin
sovelletun (kollaasi)taiteen tyhjyys.[xxx]
Pop-taide suorastaan manifestoi viidentoista minuutin kuuluisuuden mahdollistavaa
spektakulaarista sisällyksettömyyttä. Pop-taide heijasteli pinnallista
kuvantekemistä mikä ei hakenutkaan ratkaisuja muuta kuin omaan muotokieleensä.
Se oli epäpoliittista, pop-musiikin ja taloudellisen nousukauden svengaavaan
Lontooseen ja warholilaiseen New Yorkiin sopivaa visuaalista tyyliä.[xxxi]
SI oli pitänyt vuonna 1960 konferenssin Lontoossa johon oli ottanut osaa myös
paikallisia Pop-taiteilijoita. SI:n kritiikkiä ei kuitenkaan tällöin nähty
Pop-taidetta koskevana. Independent Groupin käyttäessä amerikkalaisen
viihde- ja teknologiateollisuuden kuvavarastoa ilmaisussaan se ei
kokenut tätä elitistisenä vaan taiteen ja sitä ympäröivän maailman
suhdetta demokratisoivana kollaasina.[xxxii]
IG:n ja SI:n näkemyserot tiivistyvät Debordin vuonna 1958 kirjoittamaan
kommenttiin teollisen tuotannon innovatiivisuudesta:
In our time functionalism, an inevitable expression of technological
advance, is attempting to entirely eliminate play, and the partisans of
"industrial design" complain that their projects are spoiled by
people's tendency toward play. At the same time, industrial commerce crudely
exploits this tendency by diverting it to a demand for constant superficial
renovation of utilitarian products. We obviously have no interest in
encouraging the continuous artistic renovation of refrigerator designs.[xxxiii]
[i].Debord & Wolman
1981, 9.
[ii]. Sederholm 1994, 12-32.
[iii]. Sederholm 1994, 12;
Marcus 1989 18, 51.
[iv]. Sederholm 1994,
197-212; kts. myös Savage 1991, 31. Erityisesti Baudrillardin simulacra-termi
on, joskin vielä lohduttomammassa mielessä kuin Situationistien spektaakkelin
käsite, velkaa SI:lle. Marxin, Debordin ja Baudrillardin eroja ja yhteneväisyyksiä
käsittelee ansiokkaasti: Best 1995.
[v]. Sederholm 1994, 59-61,
83, passim.
[vi].Kts. Sederholm 1994,
67-78.
[vii]. Kts.'Definitions'.
Internationale Situationniste #1, kesäkuu 1958. Knabb(ed.): Situationist
International Anthology 1981, 45 sekä 'Questionnaire'. Internationale
Situationniste #9, elokuu 1964. Ibid, 141.
[viii]. Sederholm 1994, 42.
[ix]. Kts. Marcus 1989, 53.
[x].Debord 1994, teesi 1.
[xi].Sederholm 1994, 51-3.
[xii].Marcus 1989, 98-9.
[xiii].Sederholm 1994, 72-3.
[xiv].Debord 1994, teesi 60;
Canjuers & Debord 1981, 305-310. Sederholm 1994, 59-61; Marcus 1989, 98-9.
[xv].Debord 1994, teesit
26-8.
[xvi].Marcus 1989, 49-52,
98-104.
[xvii].Vaneigem 1981b, 118-133;
Sederholm 1994, 34, 68; Marcus 1989, 50-2.
[xviii]. Kts. esim. Debord 1994,
teesit 92-4 ja 114-5.
[xix].Marcus 1989, 53;
Sederholm 1994, 33-4.
[xx].Sederholm 1994, 43-4, 49-51.
[xxi].Sederholm 1994, 43.
[xxii].Sederholm 1994, 71-2.
[xxiii].Sederholm 1994, 121,
144-5.
[xxiv].Vaneigem 1981a, 95; Ibid
1981b, 121-2; "Now, the S.I.", Internationale Situationniste
#9, elokuu 1964. Knabb(ed.) 1981, 135-138, erityisesti sivu 137. Lisäksi
situationisteilta suoraan vaikutteita saanut Strasbourgin opiskelijoiden
pamfletti vuodelta 1966 kritisoi yliopistojen opetusohjelmia ja opiskelijoita
jotka purematta ottavat vastaan nämä politiikasta vieraantuneet tieteet: "On
the Poverty of Student Life" Knabb(ed.) 1981, 319-337. Pamfletti oli
60-luvun lopun, 70-luvun alun levinnein ja käännetyin 'situationistien'
kirjoitus, joka alunperin englanniksi ilmestyi nimellä 'Ten Days That Shook
The University'. Kts. aiheesta Sederholm 1994, 48-58.
[xxv].Debord 1994, teesi 202.
[xxvi].Debord 1994, teesit
210-4; Sederholm 1994, 49-51.
[xxvii].Debord 1994, teesi 187.
[xxviii].Sederholm 1994, 37, 64.
Kyseessä on Vaneigemin termi.
[xxix].Debord 1994, teesi 188.
[xxx].Debord 1994, teesit
185-192; Martin et al. 1981, 143-7; "The Role of Godard"
Situationniste Internationale #10, maaliskuu 1966: Knabb(ed.) 1981, 175-6.
[xxxi].Sederholm 1994, 120-1,
125, 127, 153-5, 165-6.
[xxxii]. Savage 1991, 31-2.
[xxxiii]. "Preliminary
Problems in Constructing a Situation" Internationale Situationnisten
ensimmäinen numero, kesäkuu 1958. Knabb(ed) 1981, 43-5, sitaatti sivuilla 44-5.
Todennäköisesti Debordin kirjoittama. Useimpien artikkeleiden nimettömyys on
tietoista anonyymisyyttä. 'Play', peli, tai leikki, oli oleellinen
situationistien käyttämä ilmaisu viittaamassa vapaan yksilön suorittamien
situaatioiden luonteeseen vastakohtana sellaiselle sääntöpelille jota
hierarkinen yhteiskunta ohjaa 'pelaamaan'.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti