5.4. MAAILMA EI KUUNTELE, MINULLE SITÄ EI OLE
Kokoelma-albumin "The World Won't Listen" (1987) kuvat ovat Jürgen
Vollmerin kirjasta "Rock'n'Roll Times" jonka materiaali on
otettu Hampurissa ja Pariisissa vuosien 1961-4 välillä (KUVAT 41-2).
Albumin etukannessa on joukko 60-luvun alun mannereurooppalaisia nuorukaisia,
jotka kaulukset pystyssä katsovat jonnekin takavasemmalle, kohti
määrittelemätöntä kohdetta. He eivät poseeraa yksityishenkilöinä
kuvaajalle vaan esittävät kollektiivisesti ryhmänsä imagoa. Takakannessa on neljä nuorta naista,
jotka myös kuuluvat uuteen rocksukupolveen. Heidän läheisyytensä on
tiivistä ja asenteensa alas oikealla olevaa tarkkailun kohdetta kohtaan
viileän etäistä. Kädet ovat puuskassa, ilmeet aprikoivia. Keskinäistä
yhteenkuuluvuutta vahventava hiljainen yhteisymmärrys leijuu tyttöjen
yllä. He hallitsevat ympäristöään. Takakannen tyttöjen ja etukannen poikien
katselusuunnat tuntuisivat vihjaavan siihen, että ryhmät seisoisivat vastatusten.
Sekä taustojen että mittakaavan erot paljastavat kuitenkin asetelman
keinotekoisuuden. Tästä huolimatta kuvien syntagmaattinen yhdistäminen
synnyttää välittömästi tarinan, jossa maskuliininen identiteetti
tuntuu olevan jälleen hukassa.
Nuorten miesten pystykauluksisten nahkatakkien alta paljastuu
sisäinen jännittyneisyys. Ryhmä on yhdessä, mutta erillään, he eivät ole
erottamattomia vaikkakin tarpeellisia toisilleen. Etualalla olevan
nuorukaisen poski on pullistunut puuskahdukseen, villatakkinen nuori mies
taas hieroo suupieltään. Heillä jokaisella on tarkoin varjeltu sisäinen
maailma, mutta pojat yhteen sitova ryhmähenki auttaa heitä kulkemaan
ihmisjoukoissa turvattuna, sisäsyntyisen pelon pakkautuessa
hetkellisesti näkymättömiin. Aikuisiän rajamaastossa tasapainottelevat
nuorukaiset luovat aggressiivisen ilmapiirin, heidän olemuksensa kielii
vihamielisyydestä suhteessa ulkomaailmaan. Jäykät hartiat, pystyt kaulukset
ja taskuun sullotut kädet piilottavat nuorten miesten yksityisen minän roolin
alle. Takakannen tyttöjen ruumiinkieli on tarkkailevaa viileässä, mutta
silti empaattisessa mielessä. Vasemmalta lukien toisena olevan tytön
puuskassa olevat kädet eivät ole torjuvat, ne ovat yhtäaikaa sekä kärsimättömät
että välinpitämättömät. Nuorten miesten asennot eivät ole valmiita
muuta kuin tylsistymisensä rikkomiseen tavalla tai toisella. Heidän
narsistinen ja haavoittuva olemisensa perustuu olemassaolon esittämiselle.
Poikajoukko on vieraaseen ympäristöön viskattu, keskenään eripurainen joukko
yksinäisiä yksilöitä joita maailma ei kuuntele, eivätkä hekään sille osaa
puhua. Tyttöjen itseriittoisempaa vahvuutta korostaa heidän luonnolliselta
vaikuttava yhteenkuuluvuutensa, heidän katseensa on uteliaampi ja
suorasukaisempi, heillä on selkeä kiinnostus kohdata tarkkailunsa kohde josta
heidät erottaa symbolista raja-aitaa edustava porraskaide. Jos tässä kuvassa
on siitä erikseen ulos työntyvä pistos, punctum, niin tyttöjen suut ovat sellainen.
Yhdistettynä viileän tutkiviin silmiin, pöyhittyihin hiuksiin ja suiden
lipovakielisiin, alahuulta kalvaviin tai ilmeettömän tiukkoihin viivoihin,
ovat kaiteen takana, art deco -kehyksissä olevat tytöt kuin naarasleijonia
saalistaan mittailemassa (mutta ovatko he yhä häkissä?). Pojat ovat joukko möliseviä
sorkkaeläimiä joilla on sarvet vaan ei hampaita. Sukupuolirooleille asetettuja
odotuksia problematisoidessaan "The World Won't Listen" -kollaasi
vastaa kuvallisesti Morrisseyn tekstejä. Elämä ei todellisuudessa kulje
niin vakaasti oppositiopareihin tukeutuen kuin yhteiskunnan ylhäältä
annettu hegemonia ohjaa uskomaan. Tätä luutuneiden asenteiden, erityisesti
seksuaalisuuden esittämisen konservatismia Morrissey kritisoi. Hän ei itse
kuulu albumin etukannen poikajoukkoon, mutta ei koskaan pystyisi lähestymään
takakannen tyttöjäkään. Oscar Wilde Junior on mieluummin yksin.
5.5. JACQUES LACAN JA PIRSTOUTUNUT SUBJEKTI
Raoul Vaneigemin ja Guy Debordin mukaan ihminen janoaa roolimalleja, katseen
alaista Toisen toimintamallien toistamista koska hänen oma elämänsä
näyttäytyy näkymättömyydessään arvottomana. Elämä koetaan köyhäksi koska se
ei ole ilmaistavissa spektaakkelin, esittämisen termein. Koska
henkilökohtainen olemassaolo ei näyttäydy samoilla keinoin kuin ulkopuolinen
spektaakkeli, ei oma elämä myöskään ole todellista, sitä ei voi pukea
tarinaksi, merkittäväksi hetkeksi. Eläminen on toisen elämää.[i]
Situationistien spektaakkeliyhteiskunta -käsitteen tiivistäminen yksilön
“elämys elämiseksi” vastaa psykoanaalyysin puolella Jaques Lacanin lausetta:
"en ole siellä missä ajattelen".[ii]
Oleminen viittaa poissaolevaan, siihen mitä kohti subjekti tiedostamattaan
pyrkii mutta mitä hän ei voi tavoittaa. Lacanilaiseen psykoanalyysiin perustuvan
elokuvateorian käyttäessä termiä “skopofilia”, katsomisen halu, on sen
avulla selitetty elokuvan jatkuvakestoisen lumon voima. Halu nähdä
lisää, yhä enemmän ja itse nähtävillä olevan kuvan ulkopuolelle, eteenpäin
ja sisälle johtuu halun paikantamattomuudesta. Skopofilia ja spektaakkeliyhteiskunnan
jatkuvan näytöksen pohjavire esittäytyvät näin hyvin samankaltaisina
teorioina.[iii]
Spektaakkeliyhteiskunta perustuu kvantitatiivisiin, jatkuvan tyytymättömyyden tilan
luomiin, halua uusintaviin tarpeisiin.[iv]
Yksilön tekemät toistuvat valinnat ovat näennäisiä, koska vaihtoehdot eivät
ole todellisia. Psykoanalyysin näkökulmasta se mihin halumme kohdistamme
on vain korvikeobjekti todellisen puutteen väliaikaiseksi vaientamiseksi.
Morrisseyn kuvavalintoja voitaisiin perustella monen erilaisen teorian
avulla. Situationistien teesit soveltuisivat hyvin tähän yhteyteen, niin myös
postmodernistista kuvien kierrätystä problematisoivien kirjoittajien tekstit.
Myös feministinen gender-teoria olisi käyttökelpoinen. Tässä tapauksessa, kun
varsinaisten levykoteloiden ohella on ollut tarkasteltavissa myös
alkuperäinen valokuva, olen päätynyt pohtimaan originaalista erotetun
yksityiskohdan valintaperusteita. Se että yksityiskohta nousee tärkeämmäksi
kuin kokonaisuus synnyttää kokonaisten kysymysten sarjan. Miksi tuo osa on
tärkeämpi kuin muut? Mistä syystä koko kuva ei kelvannut? Onko poisjätetyissä
kohdissa jotakin kiusallista mikä estää kokonaisuuden esittämisen?
Lacanilainen psykoanalyysi, jonka teoreettinen yleisesittely tapahtuu tässä
kappaleessa niiltä osin kuin se palvelee The Smiths -kansien tulkintaa, hakee
vastausta kysymykseen, mikä voisi olla valintoihin vaikuttanut,
ehkä tiedostamattomassa syntynyt syy.
Jacques Lacanin subjektiteorian ytimenä on hypoteesi ihmisen alkuperäisestä
paratiisillisesta täyteydentilasta, jonka yksilö vaiheittaisen pirstoutumisen
kautta menettää. Subjektiin jää muisto menetetystä totaliteetista ja subjektin
elämä tiivistyy tämän kadotetun täyteyden tavoitteluun. Sukupuolisuhteet ovat
ilmeisin korvike "todellisen" minuuden etsinnässä.[v]
Klassisen psykoanalyysin takaa-ajama eheä ego on nähtävä toistuvien samaistumisten
eli identifikaatioiden synnyttämänä illuusiona. Todellisuus on ilmaistavissa
ainoastaan sitaateissa. Esioidipaalisessa vaiheessa lapsi identifioituu
affektiivisesti mielihyvää tuottaviin kohteisiin.[vi]
Oraalivaiheessa lapsi "syö" silmilläänkin äitinsä tarjoamaa
hyväksyntää. Freudilaisen ja lacanilaisen lähtökohdiltaan mies-keskeisen
teorian mukaan miehen kiinnostuksen fokusoituessa naiseen on tämä halua
saavuttaa täyteys, menetetty Toiseus; kuvitteellisen maailman Äidin fyysisen
ja symbolisen toiseuden kautta. Se mikä yksilölle on todellista (real), on
kohdussa tapahtunut sukupuolettoman, androgyynin, ruumiin menetys. Tästä
syystä reaalinen on kokonaan tiedostamaton, mutta sen konstituutio on eletty
ja koettu ruumis. Todellisella ei ole objektia. Reaalisessa järjestyksessä
fokusointi toiseen on mahdotonta. Mutta "todellisuus" tunkeutuu uniin,
se tekee olemassaolonsa tiettäväksi niin traumaattisen toistopakon kautta,
kuin katseen hakeutumisena yhä uusiin, halua uusintaviin, puutetta vaimentaviin
kuviin. Lopulta menetty ykseys saavutetaan uudelleen kuolemassa.[vii]
Subjektin lapsuudesta alkava kehitys etenee puutteen ja jakautumisten
tietä. Lapsen erottaessa mielihyvän ja mielipahan alueet tämä pyrkii
kompensoimaan mielihyvän puutteen konkreettisen maailmansa objekteilla
(toiseuksilla) jotka eivät selvästi kuulu hänelle, mutta eivät myöskään ole
osia lapsen tavoittelemasta optimaalista Toisesta. Ulosteet, äidin rinta, tämän
katse ja ääni ovat metonymisiä, puutetta korvaavia objekteja, ne eivät
suoranaisesti vastaa lapsen totaalista mielihyvää tavoittelevaan huutoon vaan
toimivat sijaisina. Puutteen synnyttämä halu kohdistuu sivuun halun
perimmäisestä kohteesta. Tässä vaiheessa lapsi elää dualistisessa systeemissä
jota Lacan nimittää imaginaariseksi, kuvitteelliseksi järjestykseksi.[viii] Imaginaarisen käännekohta on peilivaihe.
Termi kuvastaa vaihetta jolloin lapsi alkaa havaita eron itsensä ja toisen välillä,
fragmentaarisen kehonsa näyttäytyessä kokonaisena ja äidin ruumiista
eriytyneenä.[ix] Äidin
ja lapsen kuvitteellisen täyteyden rikkoutuessa "Isän" hahmoon,
siirtyy lapsi symboliseen järjestykseen ja kielen maailmaan. Symbolisen
järjestyksen Isän Laki on hierarkia johon astutaan.[x]
Symbolinen järjestys väljästi esitettynä tarkoittaa lapsen esiverbaalisen
psyykeen ajatumista imaginaarisesta kaksinaissuhteesta triadiseen maailmaan.
Alkaa maailmaan sosiaalistumisprosessi joka tuo mukanaan kielisysteemin
oppimisen.[xi] Hajoaminen
väärintunnistetusta yhtenäisyyden ja sopusoinnun tilasta näkyvän,
subjektin ulkopuolella vaikuttavan kaaoksen joukkoon alkaa.
"Isän" (toiseuden) asettaessa lapsen sosiaaliseen tilaan jonka
kaaos on sääntöpelin kautta taltutettu kulttuuriseksi systeemiksi vastakohtana
"äidin" (Toiseuden) luonnolliselle täydellisyydelle, on lapsen
torjuttava halunsa palata imaginaariseen menneeseen, äitinsä syliin
(takaisin kohtuun palaaminen on reaalisen tavoittelua, mikä toteutuu
vasta kuolemassa). Syntyy tiedostamaton jonne halu pakenee ja jossa
"todellinen" elää. Symbolinen järjestys ei ole siirtymävaihe imaginaarisestä
poispäin. Symbolinen on imaginaarisen sisältävä, sen sisäänsä sulkenut ameebamainen
konstruktio josta subjekti hakee otetta kuvitteellisen järjestyksen
sekoittaessa oman kielettömän todellisuutensa mukaan.[xii]
Ferdinand de Saussuren jakaessa
kielitieteessä merkin signifioijaan ja signifioituun, esittää Lacan lapsen
siirtymisen imaginaarisesta symboliseen vastaavanlaisena merkitsijän
ja merkityn välisenä eroprosessina. Aivan kuten tehdessään eroa itsensä ja
maailman välille, huomaa lapsi sanoja oppiessaan, miten merkin identiteetti
on riippuvainen muista merkeistä. Sanallinen symboli edellyttää sen objektin
poissaoloa johon symboli viittaa (muutoinhan symboli olisi tarpeeton).
Sana on objektin korvike. Lavennettuna kuvantutkimukseen kutsuu avoin
merkitsijä, signifioija, toinen esine tai toinen kuva, takaisin sitä
mikä ei ole läsnä.[xiii]
Sigmund Freudin seurattua sukulaislapsensa mekaanisesti toistamaa leikkiä, jossa tämä heitti narun päähän sidotun esineen pois, veti sen takaisin, yhä
uudelleen ja uudelleen saman liikkeen toistaen, nimesi Freud tapahtuman fort/da -leikiksi. Freudin mukaan
lapsen maailmaan tärkeänä osana kuuluvan, toistamiseen perustuvan toiminnan
(kuten saman sadun sanasta sanaan toistuvan luennan) tehtävä on säilyttää
stabiili, turvallinen tila.[xiv]
Lacanilaisittain täällä/poissa -leikki on maailman lyhin verbaalinen kertomus
mikä todistaa lapsen siirtyneen symboliseen järjestykseen. Se mikä ei
ole paikalla (äiti) saa merkityksen lapsen silmissä vasta poissaollessaan, ja
ollessaan läsnä, saa äiti erityisen merkityksen lapsen tietäessä jäävänsä
ennenpitkää yksin. Täällä/poissa on mielihyvää/mielipahaa jotka ovat toisissaan
sidoksissa aivan kuten merkin jako signifioituun ja signifioijaan. Mielihyvä
ei voi olla täydellistä, koska siinä asuu lupaus sen aikaan sidotusta
mielivaltaisuudesta. Objektin sanallinen merkityksellistäminen, sen
signifioiminen toimii saman kaltaisen tyytymättömyyden tilan vallitessa.
Mielihyvä ei kestä ikuisesti, äiti/signifioitu ei ole se merkitty objekti
mitä subjekti koko ikänsä tulee kaipaamaan, tästä syystä nämä eivät läsnäollessaankaan
tukahduta poissaolevaa. Tyydyttynyt halu ei poista puutetta, tyydytyksen
tarve tunnustaa mielipahan pelon.[xv]
Subjektin tavoitellessa lopullisia merkityksiä järjestelmässä joka johtaa
vain siirtymiseen merkistä toiseen, ei tämä tarkoita ainoastaan sitä että
subjektin menetetyn täyteyden etsintä on loputonta. Kaiken lisäksi
subjektin tiedostamattomassa tämän toimia ohjaileva päämäärätön halu on
häntä edeltävän sosiaalisen järjestelmän rakentamaa. Halu tulee toiselta
ja kaksoismerkityksisenä; halu on Toisen halua.[xvi]
Subjektin menettäessä orgaanisen olemisensa, maailman kanssa yhtä olevan
kehonsa erityessä symbolisen järjestelmän yksilöksi, ruumiin kielen muuttuessa
lingvistiseksi merkkisysteemiksi vaihtuu imaginaarisen metaforinen,
narsistinen maailma symbolisen metonymiseksi tarinaksi.[xvii]
Imaginaarisessa täyteydessä subjekti näkee kuvan peilaamassa itseään; kuva on
niinkuin hän. Toisin sanoen vertauskuvallinen toisin sanoin ilmaiseminen liittää
subjektin yhteen sen kanssa mitä vasten tämä projisoi olemistaan. Tämä narsistinen
suhtautumistapa on itsekeskeistä maailman tiivistämistä oman egon ympärille.
Sosiaalisen järjestelmän luonne on metonyminen, se rakentaa syntagman tapaan
kertomusta osista. Symbolisen Isän Lain vastaanottanut subjekti näkee maailman
hänelle tarjoaman kuvan siten että hän yksilönä liittyy kokonaisuuden osaksi.
Kuva on symbolisessa järjestelmässä toimiessaan informatiivinen taulu, imaginaarisessa
narsismissa siitä tulee omakuva.
5.6. METONYMINEN FETISSI JA METAFORINEN KORVIKEOBJEKTI
Freudilainen fetissi ja Lacanin fallos kuvaavat puutteen ja halun
todellista ja symbolista ilmentymistä. Fetissi/fallos kuvaa metonymisen
läheisyyssuhteen kautta tapahtuvaa halun kohteen siirtämistä signifioidusta
toiseen. Fetissi on konkreettisena (ja Lévi-Straussin antropologisten
tutkimusten kautta psykoanalyysin terminologiaan tulleena) esineenä taikakalu
johon sisältyy sen fyysistä olemistapaa vastaan sotivia maagisia voimia.
Fetissi on enemmän kuin sen pitäisi olla. Psykoanalyyttisessä terminologiassa
fetissi on objekti, joka saa aikaan seksuaalisen halun syntymisen liittymällä
halun ja puutteen varsinaiseen kohteeseen ikäänkuin osana sitä, kuten alusasut
ovat osa ruumista ja vielä likeisempi osa sukuelimiä joita ne kätkevät hunnun
tapaan. Fetisoiminen on puutteen projisointia sivuun haluun kohteesta.
"Todellisen" halun kohtaaminen ahdistaa, se on trauman alkusyy. Freudille
fetisoiminen liittyi miehen kastraatioahdistukseen. Nähdessään
penistä vailla olevan naisen (äitinsä) poikalapsi traumatisoituu kokiessaan
saman kohtalon olevan mahdollista itselleen. Samalla hän myös huomaa eron
sukupuolten välillä.[xviii]
Lacanin fallos-termi on symboli äidin menetyksestä ja sukupuolierojen havaitsemisesta.
Samoin kuin fetissin tapauksessa, myös fallos, laajentuessaan käsittämään
symbolisen järjestyksen merkkejä, symboloi kahteen suuntaan. Ensinnäkin
se on korvaamassa menetettyä (kuvitteellista) täyteyttä, Toista. Näin se
kieltää eron ja puutteen olemassaolon kohdistaessaan halun itseensä.
Toisaalta, fetissin ja falloksen liittyessä kastraatioahdistukseen ne kertovat
sekä symbolisesta falloksen menettämisen pelosta että halusta menettää
Isän symbolisen järjestyksen merkki ja palata alkuperäiseen, imaginaariseen
tilaan. Äidin halu on sekä subjektin objektia kohtaan tuntemaa, että objektin
subjektiin projisoimaa halua.[xix]
"Hand in Glove" -singlen (seuraava säe kuuluu: “Sun shines out of
our behinds”, tarkoittaen rikkinäisiä housuntakamuksia. Hansikas on tietenkin
klassinen fetissi[xx])
alaston miesmalli esittää itsestään kaiken eikä mitään (KUVA 36).
Kuvaa katsellessa katse kohdistuu takapuoleen sekä käteen. Mallin pää on kumartunut alavartaloon päin. Sama itseensä käpertyminen esitetään myös "The Smiths" -kannessa (KUVA 33). "How Soon is Now?" -miehen kädet ovat suojaamassa nivusia (KUVA 34). "Strangeways" -kuvasta on siivottu pois Richard Davalosin etumusta peittävä James Dean (KUVAT 39 ja 40). Samalla tavalla Joe Dalessandron partneri katosi (KUVA 32). Häiritsevät yksityiskohdat on rajattu, peitetty, ja sensuroitu pois. Morrisseyn siivoamisen jälkeen kuviin on jäänyt epäolennaisin. Se mitä katse etsii ja hakee ja pelkää löytäävänsä on poissa. "Kuvakulmat" ovat metonymisesti osa still-kuvien originaalia kuvapintaa, samoin kuin nämä ovat osa valokuvan rakentamaa laajempaa kertomusta, mutta samalla The Smiths -kannet tekevät läsnäolevaksi sen mitä kuvissa ei ole. Katse hapuilee ympäri kuvaa, kaiken nähden, väistäen ilmeisimmän. Se mikä on rajattu pois toimii punctumin tapaan häiritsevänä tekijänä. Jos imaginaarista täyteyden tilaa tavoitteleva Morrissey ja Isän Lain raskauttama maailma (tätä dualismia fallos symboloi ja fetissi konkretisoi) ovat napit vastakkain, niin "Hand in Glove" -miehen maskuliininen vartalo ja kätketty sukuelin, mielihyvän lähde, kuvittaa näkyvän maailman ja kuvitteellisen paratiisillisen tilan yhtäaikaisen kuvauksen mahdottomuuden. Se mikä ei näy kuvassa on todellista, todellinen ei koskaan voi näyttäytyä paljaana. Katse katsoo sisäänpäin, se ei näe sitä maailmaa joka ei subjektia kuuntele. Halu hakeutuu juurille. Se miten Morrissey maailmansa todellistaa, tapahtuu toisen antamilla kuvilla. Halu katsoo sivuun. Toisin sanottuna puute puhuu toisen sanoilla.
Kuva 36 |
Kuvaa katsellessa katse kohdistuu takapuoleen sekä käteen. Mallin pää on kumartunut alavartaloon päin. Sama itseensä käpertyminen esitetään myös "The Smiths" -kannessa (KUVA 33). "How Soon is Now?" -miehen kädet ovat suojaamassa nivusia (KUVA 34). "Strangeways" -kuvasta on siivottu pois Richard Davalosin etumusta peittävä James Dean (KUVAT 39 ja 40). Samalla tavalla Joe Dalessandron partneri katosi (KUVA 32). Häiritsevät yksityiskohdat on rajattu, peitetty, ja sensuroitu pois. Morrisseyn siivoamisen jälkeen kuviin on jäänyt epäolennaisin. Se mitä katse etsii ja hakee ja pelkää löytäävänsä on poissa. "Kuvakulmat" ovat metonymisesti osa still-kuvien originaalia kuvapintaa, samoin kuin nämä ovat osa valokuvan rakentamaa laajempaa kertomusta, mutta samalla The Smiths -kannet tekevät läsnäolevaksi sen mitä kuvissa ei ole. Katse hapuilee ympäri kuvaa, kaiken nähden, väistäen ilmeisimmän. Se mikä on rajattu pois toimii punctumin tapaan häiritsevänä tekijänä. Jos imaginaarista täyteyden tilaa tavoitteleva Morrissey ja Isän Lain raskauttama maailma (tätä dualismia fallos symboloi ja fetissi konkretisoi) ovat napit vastakkain, niin "Hand in Glove" -miehen maskuliininen vartalo ja kätketty sukuelin, mielihyvän lähde, kuvittaa näkyvän maailman ja kuvitteellisen paratiisillisen tilan yhtäaikaisen kuvauksen mahdottomuuden. Se mikä ei näy kuvassa on todellista, todellinen ei koskaan voi näyttäytyä paljaana. Katse katsoo sisäänpäin, se ei näe sitä maailmaa joka ei subjektia kuuntele. Halu hakeutuu juurille. Se miten Morrissey maailmansa todellistaa, tapahtuu toisen antamilla kuvilla. Halu katsoo sivuun. Toisin sanottuna puute puhuu toisen sanoilla.
Jos fetissi on metonymisessä suhteessa todelliseen halun kohteeseen, niin
tästä eroava korvikeobjekti on vertauskuvallinen puutteen kompensoija.
Fetissi-falloksen siirtyessä signifioidusta signifioituun, se
ei koskaan pysähdy symboloimaan itse alkuperäistä merkkiä, vaan puhuu
asian vierestä. Korvikeobjekti on taas metaforinen signifioidun
symbolisoituminen toiseksi signifioiduksi. Korvikeobjekti ei ole selkeässä
läheisyyssuhteessa halun kohteeseen, se ei ole kuvasta rajatun,
kastraatioahdistusta tuottavan (näkymättömän) objektin viereinen osa vaan
objektin näköinen. Metaforinen korvike toimi näköisyyssuhteessa varsinaiseen
haluun.[xxi]
Metaforisessa korvikkeessa on joitakin ominaisuuksia perimmäisen halun totaliteetista.
Savuke voi olla korvikeobjekti äidin rinnalle niille yhteisen
ominaisuuden, imemisen kautta. Vaimo voi olla äidin korvike. Molemmissa
esimerkeissä on kyse alkuperäisen mielihyvänlähteen muiston esiin
houkuttamisesta korvikkeen avulla. Korvikeobjektillistaminen on
poeettista asian toisin sanoin ilmaisua ei metonymistä asian vierestä
puhumista. Kaikissa kuvissa ja sanoissa yleisesti ja Morrisseyn valitsemissa
kuvissa erityisesti ovat molemmat tasot yhtäaikaa läsnä. Syntagmaattisen
lauseen metonymisesti muodostuva merkitysten ketju muodostuu paradigmaattisesti/metaforisesti
korvattavissa olevista objekteista, toisista kuvista, toisista sanoista. Fetisoiminen
toimii lingvistisesti kielioppia noudattavan liittymisen kautta,
korvike on poissaoloon perustuvaa mielivaltaista kuvakieltä.
[i].Debord 1994, teesi 33;
Sederholm 1994, 72-3.
[ii].Kts. Wilden 1981, 182-3.
Descartes'n "cogito ergo sum" kääntyy näin päälaelleen muotoon
"ubi cogito, ibi sum". Ajattelu ja oleminen eivät koskaan kohtaa
Jacques Lacanin lingvistiikkaan pohjaavassa psykoanalyysissä.
[iii].Debord 1994, teesit
215-18. Lacanilaisesta psykoanalyysistä ja sen käytöstä elokuvateoriassa katso
esimerkiksi Hietala 1990, 226-244 ja Sihvonen 1990, 212-219 (samassa
teoksessa). Situationistit suhtautuivat freudilaiseen psykoanalyysiin, kuten
surrealismiinkin peruslähtökohdiltaan positiivisesti mutta lopputuloksiltaan
kriittisesti. "The discoveries of psychoanalysis have, as Freud suspected,
turned out to be unacceptable for the ruling social order - or for any society
based on repressive hierarchy(...)" Internationale Situationnisten numeron
10 (1966) artikkeli aloittaa, mutta päätyy toteamaan psykoanalyysin käytön
legitimisoituneen ja näin menettäneen potentiaaliset mahdollisuutensa
vallankumouksellisena 'aseena' yhteiskuntaa vastaan. Knabb 1981, 374, sivun 150
viite.
[iv].Debord 1994, teesit 17,
18, 33, 36; Sederholm 1994, 37, 61.
[v].Jollei toisin mainita on
teorian yleisesitys tässä Veijo Hietalan artikkelin referointia, muualta
tulevat lähteet on spesifoitu erikseen; kts. Hietala 1990, 226-244.
Säännöllisesti vastaan tulevat viittaukset kohdun ja kuoleman samankaltaisuuteen
eivät ole Hietalan tai Hautamäen kirjoituksista vaan tämän luvun
johtopäätöksiin johdattavaa omaa tulkintaa.
[vi].Wilden 1981, 169.
[vii].Hautamäki 1995, 64.
[viii]. Hietala 1990, 229;
Hautamäki 1995, 63; perusteellisemmin aiheesta kts. Wilden 1981, 159-77.
[ix].Hietala 1990, 229;
Hautamäki 1995, 65.
[x].Wilden 1981, 270-1.
[xi].Hietala 1990, 230;
Hautamäki 1995, 65-6.
[xii].Kts. Wilden 1981, 161-2.
[xiii].Hietala 1990, 230;
Hautamäki 1995, 66: "Lacan ei, toisin kuin de Saussure, oleta merkin
ykseyttä signifioijan ja signifioidun yhteenkuuluvuudessa tai
samanaikaisuudessa.[...] Signifioija ja signifioitu edustavat Lacanin mukaan
kahta alunperin täysin erillistä järjestystä, signifioijan ollessa ensisijainen
signifioituun nähden [...]" Vrt. de Saussure 1985, 24-46.
[xiv].Freud 1993b, 70-74.
[xv].Kts. mm. Lacan 1981,
83-5; Wilden 1981, sivun 155 viite numero 185, 161-4; Thomas 1996, 104-9.
[xvi].Kts. Hietala 1990,
230-1.
[xvii].Kts. Wilden 1981,
168-72, 173, 190-1.
[xviii].Kts. Kuspit 1995, 150 ja
vrt: Mulvey 1989, 6-13.
[xix].Wilden 1981, sivun 131
viite 107, sekä sivut 187-8, 236-7, 242-4. Kts. myös Thomas 1996, 47-51.
[xx].Vrt. Kuspit 1995,
150-62: Warholille Monroe oli fantasian kohde jonka tämä fetisoi. Monroen kuva
piti sisällään sekä Thanatoksen että Eroksen, kuolemanpelon/-vietin sekä
eroottisen halun heräämisen (152, 162); Naisen kuvauksesta genitaalialueensa
piilottaneena, selkänsä kääntäneenä sivulla 155; hansikkaasta ja nahasta
fetisseinä sivut 156-8 ja 159.
[xxi].Wilden 1981, 187-8,
242-4.
[xxii]. Hietala 1990, 231:
"What I look at is never what I wish to see"; kts. myös Hautamäki
1995, 64, 91.
[xxiii]. Vrt. Hietala 1990,
237-8; Sihvonen 1990, 213-19; Metz 1988, passim.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti