3. MIKSI PUNK?
3.1. ROCKIN VUODET 1968 - 1975
Vuonna 1969 George Melly ennakoi pop-musiikin tulevaa kehitystä näin:
[The Who] recently produced a double-album opera; that, of course, is in a
line with pop's new-found belief in its cultural role. It's called Tommy
and, though highly praised, I must admit to finding it pretentious in
content[...] It's as though they were beginning to feel that pop - as pop - had
begun to lose its way.[i]
To sum up my present conclusions about pop music, I must admit to finding the
music less fascinating than I did a year or two back. [...] It's all so much
more conscious. British pop music is teetering on the edge of becoming art.[ii]
70-luvulle tultaessa Mellyn profetia toteutui Pink Floydin ja Genesiksen,
tai vähemmän massiivisten mutta vieläkin teatraalisempien David Bowien ja
Roxy Musicin kaltaisten artistien esiinmarssin myötä. Yhtyeiden
esiintymiset siirtyivät pubeista stadioneille. Levytetty musiikki
laajeni kahden minuutin singleiltä tupla-albumien temaattisiksi
kokonaisuuksiksi ja itse levynkansien välittämä viesti kätkettiin monimutkaisella
symbolismilla maalattujen koukeroiden alle. Kansikuvista oli tullut
värikylläistä ornamentiikkaa. Pop-musiikki ei ollut enää alakulttuureita
yhdistävää, vaan siitä oli tullut kuuntelijoilleen etäistä nautintoainetta.
Lisäksi rock/pop eriytyi omiksi alalajeikseen, yhtälailla ammattimaisesti
tuotetuiksi genreiksi joille kaikille oli oleellista ulkoinen näyttävyys
ja esittävyys (image and appearance). Tässä kehityksessä on huomattava
The Beatlesin "Sgt. Pepper" -albumin viitoittaman tien esimerkillisen
huono esimerkki. Vaikkakin yhtyeen viimeiset levytykset olivat tietoista
paluuta juurille, johti The Beatlesin perintö seuraavan sukupolven kuvittelemaan
rockmusiikin kultturisen aseman ulottuneen korkean taiteen askelmille.
Tämän aseman miellettyään 70-luvun ehkä lahjakkaimmat rockmuusikot ryhtyivät
tekemään musiikkiaan vakavasti ja visualisoimaan itseään ikäänkuin
taiteena. Murros populaarikulttuurin tuottajan ja vastaanottajan välille
oli syntynyt. George Melly ehtii todistaa ennen vuosikymmenen vaihtumista
tämän kehityksen seurauksetkin:
An interesting side-effect of the intellectualizing of pop and its
middle-class take-over is the resentment it has provoked among the
working-class young. At the open air concerts gangs of C-stream
fifteen-year-old drop-outs stalked aggressively around the fringe of the
enormous hairy crowds. [...] they were looking to 'bother' and seemed to sense
that pop, once a music cutting across class barriers, was now the property of
an intelligentsia.[iii]
Surrealistitaiteilija ja jazz-muusikko Mellyn aikalaishavainnon mukaan rockin kapina oli tukahtunut festivaaleille rajatun alueen värikylläiseksi karnevalismiksi. Samalla pop-musiikista oli tullut yhä enemmän yksityinen kulutushyödyke.[iv] Sen muoto palveli tarkkailevaa ja spekuloivaa mieltä yhteisöllistä liikettä vaativan ruumiin sijaan. Musiikin fyysinen käyttöarvo ja musiikin puutetta kompensoiva vaihtoarvo olivat eriytyneet oppositiopareiksi. 1970-luvulle tultaessa yhtyeiden esiintymiset muuttuivat "spektaakkeleiksi" joihin suhtauduttiin samaan tapaan kuin oopperaan tai teatteriin. Työväenluokan nuorten vapaa-ajan viettoon kuuluva musiikki ei ollut progressiivista tai psykedeelistä rockia, androgyyniä glam-rockia tai teinien purukumipoppia. Jäljelle jäi pubien perukoille hautautunut valkoinen, blues-pohjainen rock, josta erottui häkellyttävämmäksi alalajikseen punk. Tämä termi oli negatiivinen jo etymologialtaan.[v]
[i]. Melly 1970, 119.
[ii]. Melly 1970, 121.
[iii]. Melly 1970, 122.
[iv]. Tämä kehityskaari
vastaa Hebdigen bourdieuläistä näkemystä Pop-taiteen taittumisesta
vitaalisesta ja pinnallisesta Popismista porvarilliseksi korkeakulttuuriksi.
Vastaava vakavoituminen tapahtui myös rockmusiikin kohdalla. Syyt ovat
pitkälti verrannollisia. Kts. Hebdige 1988, 84. Janne Mäkelä lisensiaattitutkimuksessaan
esittää sisäisen ja ulkoisen binaarisen oppositioparin avulla miten
"Sgt. Pepperin" myötä rock pakeni konserttilavoilta studioihin ja levyjä kuunneltiin kotona
(samaan aikaan TV vei elokuvilta katsojia ja sai ihmiset pysymään olohuoneissaan).
Kts. Mäkelä 1998, 145. Näin ajateltuna
vuodesta 1956 (Elvis) vuoteen 1966 saakka vitaalisena säilynyt popmusiikki
ja vuodesta 1976 vuoteen 1980
kestänyt punk/uusi aalto oli ulkona tapahtuvaa aktiviteettiä. Välivaiheen
jäädessä laman kourissa kotiin.
[v]. punk n.1.
Slang a. something or someone worthless or unimportant. b. a petty
criminal or hoodlum. c. an inexperienced boy. d. the boy partner of a
homosexual. 2. Archaic. a prostitute. - adj. 3. Informal.
poor in quality or condition.
Websters 1989, 1166.
Vaikkakin punk-termillä
oltiin kuvailtu tietyntyyppisiä, lähinnä amerikkalaisia, autotalliestetiikaa
ylläpitäviä yhtyeitä jo 60-luvulla, ei punk sanana vakiintunut yleiseen
käyttöön kuin vasta kiertoteitse, Ranskan kautta. Pariisissa oli vaikuttanut
vuodesta 1973 eteenpäin tietyntyyppinen punk-liike (punk-scene), jonka musiikillisina
esikuvina olivat Doorsin ja Lou Reedin kaltaiset mustaan nahkaan pukeutuvat
rokkarit. Malcolm McLarenin tutustuttua pariisilaisiin vaatekauppoihin joissa
musta nahka ja tiukat farkut (ei niin kaukana Tom of Finland-tyylistä) olivat
rockpiireissä chic, vei McLaren punkin takaisin omalle kielialueelleen,
tällä kertaa Englantiin. Vrt. Boot & Salewicz 1996, 23; kts. myös. Savage
1991, 64, 101. Ajankohdan kuolleeksi, kalliiksi ja etäiseksi muuttuneen rockin
sekä kohta syntyvän punkin välistä aikaa kuvaavat lukuisat Sex Pistols
kalustoon kuuluneet ihmiset Judy & Fred Vermorelin kirjassa: Kts. Vermorel
1989, 10-23.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti