1. ELVIS PRESLEY TOIMII JOHDATTAJANA AIHEESEEN 1
1.1. VUOSI 1956, ENSIMMÄINEN OTTO 1
1.2. TUTKIMUKSEN TAVOITTEET 3
2. KORKEA POP JA MATALA pop 6
6
2.1. THE INDEPENDENT GROUP (IG) 6
2.2. VUOSI 1956, TOINEN OTTO 8
2.3. POPULAARIKULTTUURIN VÄLINEARVO 10
2.4. POPIN MAANLÄHEINEN VERSIO 11
2.5. KERSANTIN YKSINÄISTEN SYDÄNTEN
KERHO 13
2.6. VALKOINEN TUPLA 16
18
2.7. VERTAILEVAA TAITEENTUTKIMUSTA 19
2.8. LOW POP JA HIGH POP, LUONTO JA
KULTTUURI 20
2.9. KONKREETTINEN JA ABSTRAKTI 22
2.10. KESKEYTETTY TULKINTA 23
3. SITUATIONISTIT JA PUNK 25
3.1. ROCKIN VUODET 1968 - 1975 VAKUUMIPAKKAUKSESSA 25
3.2. VUOSI 1956, KOLMAS OTTO 27
3.3. PROVOKATIIVISUUS ON URBAANIA
VASTARINTAA 29
3.4. AVANT-GARDE, STRUKTURALISMI JA
POP-TAIDE 30
3.4. SITUATIONISTIEN TARJOAMA VAIHTOEHTO 32
3.5. REKUPERAATIO JA DÉTOURNEMENT 33
3.6. TOUKOKUU 1968 35
3.7. "KAIKKI MULLE HETI
NYT" SANOI KARL MARX 36
3.8. SUBURBAN PRESS 37
3.9. MUSICIANS - SMASH YOUR INSTRUMENTS 39
3.10. "I AM AN ANTI-CHRIST - I AM
AN ANARCHIST" 39
3.11. "THERE IS NO FUTURE, IN
ENGLAND'S DREAMING" 41
3.12. "WE'RE SO PRETTY, OH SO
PRETTY, VAY-CUNT!" 43
3.13. "A CHEAP HOLIDAY'S IN OTHER
PEOPLES MISERY" 43
3.14. "NEVER MIND THE BOLLOCKS -
HERE'S THE SEX PISTOLS" 46
3.15. KUN LAHJAHEVONEN KUOLEE ENNEN
MAALISUORAA 48
4. FACTORYN KORPORATIIVINEN IDENTITEETTI 50
4.1. KOULUTETTUA KATU-USKOTTAVUUTTA 50
4.2. MALCOLM GARRETT TEKEE SEN ITSE 51
4.3. TEHDAS ON METAFORA 54
4.4. MANCHESTERIN JÄTKÄPORUKKA 58
4.5. "THIS IS THE WAY - STEP
INSIDE" 61
4.6. OVI SULKEUTUU 63
4.7. HAUTAKIVEN YKSISUUNTAINEN
KOMMUNIKAATIO 66
4.8. SEREMONIALLISTA
JÄRJESTELMÄLLISYYTTÄ 70
4.9. HIEROGLYFISYYDEN LOOGINEN
PÄÄTEPISTE 72
4.10. VERTAILEVAA TAITEENTUTKIMUSTA II 76
5. TAIDE ON SITAATTEJA 80
5.1. TEHTAAN TAKANA ASUU DANDY 80
5.2. MORRISSEY JA NEW YORKIN FACTORY 85
5.3. MINÄ OLEN TUO JOTA EN PYSTY
KUVAAMAAN 91
5.4. MAAILMA EI KUUNTELE, MINULLE SITÄ
EI OLE 95
5.5. PUHTAAN VALKEA LACAN 97
5.6. METONYMINEN FETISSI JA METAFORINEN
KORVIKEOBJEKTI 101
5.7. MORRISSEY JA LAPSEN MAAILMA
103
5.8. MORRISSEY, FEMINISMI JA VAHVAT
NAISKUVAT 106
112
5.10. MAAILMA PEILIKUVANA JA MAAILMA
TARINANA 115
5.11. MISSÄ SE HALLITSI, TULEE MINUN
HALLITA 116
6. TÄMÄ EI OLE LOPPU, VAAN ALUN LOPPU 119
6.1. POSTOMODERNI TUTKIJA OTTAA OSAN
TOISTA 119
121
LOPPUVIITTEET 126
1. ELVIS PRESLEY TOIMII JOHDANTONA
1.1. VUOSI 1956, ENSIMMÄINEN OTTO
Vuonna 1956 ilmestynyt Elvis Presley -levy esitti kansikuvassaan artistin
josta tuli ulkoisella olemuksellaan henkilöitymä (image) uudelle
musiikkityylille rockille (KUVA 1). Presleyn ilme oli raju, seksikäs ja
animaalinen, vastakohtana seuraavien albumien sliipatulle, samettisilmäiselle
tähdelle.[i]
Esiintymistilanteessa otettu kuva huokuu liikettä ja energiaa artistin
venyttäytyessä kitaransa kanssa huutoon, sivuun mikrofonista. Ero
vakiintuneeseen studiokuva-asetelmaan oli hätkähdyttävä. Vuoden 1956 albumiin
tutustuvalle potentiaaliselle Presley-fanille kannen sanoma oli ilmeinen,
vinyyli piti sisällään jotain aivan ennenkuulumatonta.[ii]
Miten tällainen merkityksenanto sitten tapahtuu, tai vastaanottajasta
riippuen, on tapahtumatta?
Roland Barthesin klassikkoessee “Kuvan retoriikkaa”[iii]
purkaa pastamainoksen sisäänrakennetun viestin jakamalla kuvan denotatiivisiin
ja konnotatiivisiin tasoihin. Kuvan denotatiivinen maailma käsittää näkyviin
tosiasioihin perustuvat kuvan elementit ilman niiden mukanaan tuomia assosiatiivisia
mielleyhtymiä. Konnotatiivinen taso syntyy niin kulttuuristen,
konventionaalisten kuin symbolisten merkityksenantojen kautta, tämä taso on
Barthesin esseen nimen mukaista kuvan retoriikkaa, vaikuttamisen halua.[iv]
Kuva hakee konnotatiivisesti olemassaolonsa perusteet itsensä ulkopuolelta,
maailma mistä kuva puhuu ja mitä se tahtoo esittää ei ole kuvassa
eksplisiittisesti näkyvillä. Denotatiivisen tason näyttäessä mitä kuvassa on,
kertoo konnotatiivinen taso näiden faktuaalisten elementtien motiivit vastaten
kysymykseen miten ja miksi. Denotatiivinen kuvataso voidaan purkaa
yhteismitallisesti, luettelemalla mekaanisesti kuvassa näkyvät asiat. Konnotatiivinen
tulkinta on riippuvainen kuvan lukijan kompetenssista, tämä subjektiivinen
luenta ei myöskään ole pysäytettävissä lopulliseksi merkitykseksi.[v]
Tosiasiassa kuvan denotatiivisen ja konnotatiivisen tason tulkinta ei koskaan
tapahdu toisistaan erillisenä prosessina, vaan tulkinta tapahtuu samanaikaisesti,
tässä mielessä Barthesin toteuttama malli on kyseenalaistettu ja
ristiriitainen.
Merkin denotatiivinen ilmiasu ei ole koskaan sen viesti, vaan kuvan
kertomus löytyy sen pinnan alta, joskus helpommin, joskus työläämmin
dekoodattavissa.
[...]the denoted image naturalizes the symbolic message, it innocents the
semantic artifice of connotation, which is extremely dense, especially in
advertising.[vi]-
Roland Barthes
Erityisesti mainoskuvaa tutkittaessa tulee ottaa huomioon kuvaan liittyvä ja tulkintaa ohjaava
tekstimateriaali. Barthesin mukaan toinen, semioottista tulkintaa helpottava
seikka mainoskuvassa on sen viestin tarkoituksellisuus.[vii] Vaikkakin mainokset sisältäisivät tekijänsä
siihen alitajuisesti liittämiä ideologisia tai muita piilomerkityksiä, ne
eivät kuitenkaan ole mainoksen välittämän viestin tulkinnassa etusijalla.
Semiotiikan merkkien rakenteita ja järjestelmiä purkava tutkimus toimii, ja
sitä on Barthesin esimerkkiä seuraten näin käytettykin, parhaiten juuri
mainosten tapaisten, tuttujen kulttuuristen merkkien merkitysten purkamisessa.
Barthesin omat esimerkit vapaapainin, pastan ja autojen[viii]
merkitysten ylikulttuurisista tasoista kiinnittää huomion juuri
merkkijärjestelmien totaliteetteihin, niissä piilevien systeemien näennäisesti
erilaisiin ja irrallisiin, mutta syvätasolla myyttien mekaanisiin
struktuureihin palautuviin muotoihin. Tämäntapaisissa semioottisissa
tulkinnoissa yksilön luoma taideobjekti on käytännössä osoittautunut
vaikeammin hahmotettavammaksi järjestelmäksi kuin mainosten tapaiset
suoraviivaiset merkit. Myös äänilevyjen kansien viesti on niiden historian
alkuvaiheissa tulkittavissa varsin yksiselitteisesti.
Kuva 2 |
[i].Vrt. Thorgerson &
Dean 1985, 10; Thorgerson & Powell 1999, 95.
[ii].Whiteley 1987, 77.
[iii].Barthes 1984b, 32-51.
[iv].Palin 1998, 130:
"Koska kuitenkin kaikki viestintä ilmaisuvälineestä riippumatta tähtää
vastaanottajan vakuuttamiseen, merkityksenantoon sisältyy aina retorinen
ulottuvuus."
[v].Barthes 1984a, 27; Ibid
1984b, 49.
[vi]. Barthes 1984b, 45.
[vii]. Barthes 1984b, 33;
Shawcross 1997, 6.
[viii]. Kts. Barthes 1994,
passim.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti