Kuva 6: Hakaneula Ellu |
3.11. "I AM AN ANTI-CHRIST - I AM AN ANARCHIST"[i]
Sex Pistolsin ensimmäinen single ilmestyi ajankohtana jolloin singleformaatti
oli kaupallisesti merkittävänä tuotteena menettänyt merkityksensä.
Single tarjosi ainoastaan esimakua sitä seuraavasta albumista, se oli
tarkoitettu lähinnä radioasemien käyttöön. Aina 1960-luvun loppuun saakka
ja "Sgt. Pepperin" ilmestymiseen asti, tilanne oli ollut päinvastainen.
LP:t olivat olleet singlekokoelmia ilman temaattista koherenssia ja
singlejä oli myyty enemmän kuin albumeja. LP-levyn voittokulku sai levynkansidesigninkin
varsinaisesti puhkeamaan kukkaan, single jäi paperipusseihin sen aseman
kaupallisessa mielessä marginaalistuessa.[ii]
Marraskuussa 1976 ilmestyneen "Anarchy In The U.K." -levyn
ilmestyminen oli kuitenkin singlen uuden nousukauden alkusoitto.
Alunperin singlepussin väriyhdistelmäksi valittiin anarkistien väreinä
pidetty punainen ja musta (vaikkakin natsi-Saksan hakaristilippu olisi
viittauksena voinut olla yhtä tuttu). Lopputuloksessa jäljelle jäi musta,
McLarenin mukaan; "väreistä ylimielisin ja röyhkein".[iii]
Ulkoasu oli karun pelkistetty. Lehdistä revityin kirjaimin
mustalle pohjalle oli liimattu yhtyeen,
singlen A- ja B-puolen kappaleiden, sekä levy-yhtiön nimet, vuosiluku
ja tuotteen julkaisunumero. Kaupallisesti luotaantyöntävin design oli
Sex Pistolsin julkisuudessa syntyneelle anti-imagolle sopivin. Singlen
ilmestyessä yhtyettä olivat kuulleet vain eräät musiikkilehdistön nuorimmat
kirjoittajat, mutta koko kansakunta tunsi yhtyeen keltaisen lehdistön ja
television kautta. Sex Pistols oli kaikkea negatiivista kadun pohjasakasta
aina kommunistisiin vallankumouksellisiin
ja äärioikeistolaisiin uusnatseihin. Yhtye oli konkreettinen uhka neljän
seinän sisällä kutistuvaa maailmankuvaansa vaaliville lähiöperheille.[iv]
McLaren oli tehnyt läpimurtonsa tiedonvälityksen merkkikielen ja
merkityksenannon manipuloinnissa; tai rekuperoinnissa.
It was very much to create images for the street, for newspapers, for TV,
which said something complicated quite simply. I mean, you could take an image
like the safety-pin through the Queen or the Anarchy flag, which to me were
expressing the experiences I'd had throughout the previous sixteen years. And
I was coming out of the period of alternative politics, remember that. - Jamie
Reid[v]
Eri typografioiden mielivaltaisen
yhdistelyn pitkästä historiasta huolimatta tyyli ei ole vakiinnuttanut nimeä
itselleen. Käytössä ovat niin kidnappauksen jälkeisiin lunnaskirjeisiin
viittaavat nimitykset "ransom-" tai "blackmail-lettering",
sekä ylevämpään sissitoimintaan assosioiva "guerilla-" että vaatekauppoihin
yhdistävä "second hand-lettering" termit. Jamie Reidin
"varastettujen kirjainten" kollaasi korosti viestin merkittävyyttä
muodollisten ominaisuuksien kustannuksella. Kaikki typografiathan
ovat nimettävissä, niillä on oma historiansa, joten kirjasintyypin valinta
olisi jo sinällään ollut huomion keskittämistä ilmaisutapaan itseensä.[vi]
Tyylitön tyyli oli sukua Atelier Populairen pelkistämiselle. Pariisin
taideopiskelijat kirjoittivat tekstit tosin enimmäkseen käsin. Käsiala
taas ilmaisee tekijänsä persoonallisuuden. Niinpä Reidin tekniikka
näennäisessä sattumanvaraisuudessaan osoitti miten mikä tahansa merkkisysteemi
oli potentiaalinen ilkivallan uhri. Typografiat olivat mielivaltaisesti
kierrätettävissä tekijän anonyymisyyden samalla säilyessä.
3.12. "THERE IS NO FUTURE, IN ENGLAND'S DREAMING"[vii]
"God Save the Queen" -singlen herjauksen kohteena ei ollut kansallishymni
ja kuningatar, kuten tiedotusvälineet antoivat niitä seuraavan yleisön uskoa.
Näin suoraviivainen antagonismi ei olisi ollut aidon situationistista
toimintaa. Singlen kritiikin kohteena olivat ne toimintatavat joilla kuningashuone
vuonna 1977 valjastettiin yhteiskuntaa eheyttävän karnevalismin puitteisiin.[viii]
Kuten kansallishymnin nimi kertoo, ylistää se maan luonnonkauneuden tai
kansalaistensa urheuden sijaan personifioitua monarkiaa. Entisen Imperiumin
valmistautuessa Elisabeth II:n kruunajaisten 25-vuotisjuhlallisuuksiin
kuorrutettiin tapahtuma tiedotusvälineissä kansakunnan suurudenajoista
muistuttavalla nostalgisella symboliikalla. Laman kourissa painivan konservatiivisen
puolueen talousuudistukset tuntuivat erityisesti alempaa keskiluokkaa
ja 19-24 vuotiaita nuoria aikuisia koskettaneena työttömyytenä, joten
"leipää ja sirkushuveja" tarjoavat juhlat osuivat psykologisesti
oikeaan aikaan. Tätä spektaakkelista manööveriä Sex Pistolsin single
häpäisi.[ix]
[...] in many ways you use the same
tactics that you know are going to get thrown back in your face from the likes
of the MIRROR and the SUN.[x]-
Jamie Reid
Kansikuvaksi valittiin Daily Expressistä kopioitu, hovivalokuvaaja
Cecil Beatonin, virallinen kuningatarportretti. A&M-yhtiölle
tehdyssä versiossa Elisabeth II:sta koristivat hakaneulat (KUVA 6).
Hakaneulalla suljetun suun esikuva löytyy Atelier Populairen julisteesta
vuodelta 1968. Siinä siteisiin sidottua päätä kehystää teksti; "une
jeunesse que l'avenir inquiète trop souvent" (nuori nainen/nuoriso on
liian usein huolestunut tulevaisuudestaan,
KUVA 7).[xi]
Hakaneulat sinällään olivat punk-muotiin tulleet jo amerikkalaisten Richard
Hellin ja New York Dollsien tavasta pitää (ainoat) vaatekappaleensa koossa.[xii]
Virgin -yhtiölle tehty lopullinen kansiversio julkaistiin 27. toukokuuta,
viikkoa ennen kuningattaren virallisia juhlallisuuksia. Ajoitukseen
liittyvä paniikki synnytti vyöryn Sex Pistols historiikkien vakioanekdootteja.
McLaren rahasti viikon sisällä 75 000 puntaa kahdelta levy-yhtiöltä näiden purkaessa
skandaalin pelossa yhtyeen levytyssopimukset. Virginin otettua vuorostaan riskin,
jouduttiin singlen kansi muuttamaan CBS:n henkilökunnan kieltäydyttyä pakkaamasta
levyä. Siistityssä kannessa kuningattaren silmiä ja suuta peittävät iltapäivälehdistä
tuttujen mustien palkkien tapaan yhtyeen ja singlen nimet (KUVA 8).[xiii]
"Varastetut kirjasimet" ja tekstipalkkien absurdi yritys suojella
yksilön identiteettiä silattiin kuningashuoneeseen viittaavalla sinisellä
ja hopealla.Jon Savagen mukaan kyseisenä vuotena ei saarivaltakuntaan
mahtunut kuin kaksi mediatapahtumaa.[xiv]
Yhteiskunnan sekä sen arvoja myötäilevän lehdistön organisoimaa spektaakkelia
vastassa oli tämän markkinahumun propagandalla leikittelevä 7-tuumainen
levy. "Positiivinen negaatio" toteutui "God Save the
Queen" -singlen noustessa myyntilistojen
kärkeen. Sex Pistols tunnettiin nyt yhtä hyvin kuin kuningatar.
Kolmas single "Pretty Vacant" oli poikkeuksellinen koska se ei
aiheuttanut skandaalia. Levy julkaistiin nopeasti edellisen singlen saaman
julkisuuden hyödyntämiseksi. Reidillä oli arkistossaan amerikkalaisten
pro-situationistien käyttämä kuva linja-autoista joiden päämääränä oli
"Boredom" ja "Nowhere". Tämä kuva päätyi takakanteen.
Taiteilijatarvikeliikkeestä
Reid hankki kullatut kehykset, liitti tarvittavan tekstimateriaalin
kehyslasin alle ja rikkoi lasin. Kymmenessä minuutissa taulu oli levy-yhtiössä
kuvattavana, kun kuningatar-valokuvan suunnittelu oli vienyt sentään kaksi
vuorokautta. Kehysten koko vastasi singleformaatin 7 x 7 tuuman mittoja
(KUVA 9).[xvi] Levypussin
erilaisia viittaussuhteita yhdistelevä kollaasi liittää vailla järkevää
osoitetta matkaavat joukkoliikennevälineet ja "Pretty Vacant"
-nimen taidemaailmasta muistuttaviin tyhjiin kehyksiin. Kehysten
poissaolevaa esteettistä sisältöä oli tullut korvaamaan Sex Pistols.
Situationistien metagrafiikan, irrallisten elementtien montaasimaisen yhdistelyn,
eräs muoto oli sarjakuvastrippien puhekuplien uudelleen muokkaaminen
aatteellisesti sopivimmilla, mutta sisällöllisesti moniselitteisillä
tekstipätkillä. Tunnetuin kehitelmä aiheesta oli André Bertrandin tekemä,
vuonna 1966 ensimmäisen kerran ilmestynyt, kahden amerikkalaisen lännensankarin
paradokseja viljelevä dialogi. Bertrand kutsui sarjaa nimellä "Le
retour de la Colonne Durutti" (Durutti kolonnan paluu), mikä taas,
väärinkirjoitettunakin viittasi espanjalaiseen anarkistiin Buenaventura
Durrutiin.[xviii]
Metagrafiikka oli altis banaaleille yhdistelmille, mistä SI:n
détournaementin toteuttamistapoja koskenut yksityiskohtainen kategorisointi
oli varoittanut.[xix]
Détournement tuli toteuttaa niin, että toivotun yleisvaikutelman luomiseksi
lainattujen elementtien joukkoon tuodaan kontekstiin kuulumaton piirre,
mikä omalla ulkopuolisuudellaan alleviivaa tarkoitettua lopputulosta.
Taiteilijatarvikeliikkeen näyteikkunasta hankittu kehys "Pretty Vacant"
-singlen raameiksi toimi tämänkaltaisena vieraannuttajana. Varastettujen
elementtien korjausten ja muutosten tuli olla mahdollisimman vähäisiä, ettei kiinnostus kohdistuisi
muutosprosessiin. "God Save the Queenin" tapauksessa hakaneulan
tai mustien palkkien mukaanotto ei vienyt mielenkiintoa pois itse kuningattaren
valokuvasta. Jos Reid olisi manifestoinut tekemänsä muutokset kuvaa tärkeämmäksi,
hän olisi toteuttanut saman taiteilevan persoonan itsekorostuksen
kuin Marcel Duchampin piirrettyä Mona
Lisalle viikset. Uudelleen käyttöön otettuihin teksteihin tai kuviin tehdyt
lisäykset eivät saaneet myöskään olla liian suoria johtopäätöksiä,
valmiita vastauksia sinällään. Elisabeth II:n kuva punk-yhtyeen singlen
kannessa ei solvannut ensisijaisesti kuningatarta, vaan tiedotusvälineitä
ja sen varaan maailmankuvansa rakentanutta yleisöä. Neljäs détournement'n
käyttöä koskeva ohje sanoo asioiden kääntämisen täydellisesti
päälaelleen olevan kaikkein heikoin tapa uudelleenmerkityksellistää
varastettu elementti. Jos Reid olisi toiminut tässä mielessä väärin, hän
olisi tehnyt "God Save The Queen"
-kannesta vaikkapa iltapäivälehden lööpin mallisen, jolloin kritiikin
suunta olisi ollut liian selvä. Bertrandin tyyliä imitoiva myöhempi metagrafiikka
lankesi tähän virheeseen, vaihtaessaan sarjakuvahamon cowboyn stetsonin
esimerkiksi Marxin pään, jolloin tekstimuodossa tuleva viesti aukenee
rautalangasta väännettynä satiirina.[xx]
"Holiday in the Sun" -singlen toteutus oli suora sovellutus
metagraafisesta sarjakuvastripin käytöstä. Kuvamateriaali löytyi Belgian
valtiollisesta matkatoimistosta. Naiivi piirrostyyli istuu huonosti
Sex Pistolsin imagoon, siitä huolimatta että Belgian lomamahdollisuuksia
mairittelevien puhekuplien tilalle oli vaihdettu "Holiday in the Sun"
-kappaeen lyriikat.[xxi]
Kansi toteuttaisi détournement'n säännöt vaillinaisesti jos sitä
tarkasteltaisiin itsenäisenä työnä, sillä kuvaan kiinnittyvä huomio on
etusijalla tekstiin verrattuna. Tässä mielessä kahden eri elementin yhdistämisestä
syntyväksi tarkoitettu uusi ja erillinen merkitystaso ei täysin onnistu
kuvien naivuden ja puhekuplien tekstien ollessa keskenään epätasapainossa.
Tekstien tueksi saapuu kuitenkin musiikki, jonka avulla sanoitusten teho
kaksinkertaistetaan. Hyväksikäytetty kuva alistuu näin viiveen kautta yhdeksi
osaksi kuva-teksti-ääni kollaasia.
Détournement'n kyky paljastaa spektaakkelisen yhteiskunnan vahvojen
symbolien heikkous toteutui matkatoimiston uhatessa Virgin-yhtiötä
oikeustoimilla. Reid joutui tuhoamaan originaalin kansivedoksen belgialaisia
edustavan asianajajan valvonnassa. 50 000 kappaletta kauppojen hyllyille
ehtinyttä vinyyliä vedettiin markkinoilta ja niiden kannet tuhottiin.
Uusintapainos ilmestyi valkoisessa pussissa.[xxii]
McLaren ja Reid rekuperoivat julkisuuden lisäksi (kertaalleen) myös omaa
levy-yhtiötään. Singleen kohdistuneet ylimääräiset kustannukset maksoi
Virgin, asiaankuuluvan maineen tullessa Sex Pistolsille. Vuoden 1966 Strassbourgin
opiskelijaskandaalin yhteydessä levitetyissä pamfleteissa Situationistit olivat kehottaneet liittymään
opiskelijajärjestöihin keinona päästä käsiksi järjestön kassaan ja
"aiheuttamalla skandaalin rahojen nonkonfirmistisella käytöllä".[xxiii]
Con-artist McLarenin toiminta levybisneksessä ei ollut juuri
muutakaan kuin SI:n yhteisten varojen väärinkäytön manifestoimista korkeimpaan
potenssiin.
"Holidays in the Sun" -kannen toteutus viittaa myös Debordin
kritisoiman spektaakkelisen vapaa-ajanvieton teollisimpaan muotoon, turismiin.
Samaan tapaan kuin työaika on jaettu taukoihin, lepoon, kolmeviikkoisjaksoihin,
talvi- ja kesälomiin, on näiden väliin jäävä vapaa-aika tarjolla bulkkeina,
kappalaletavarana. Itse ajasta on tullut kaupankäynnin materiaa. Modernin
ihmisen käsitys pilkottavasta ja ositettavasta ajasta, ajan säästämisestä ja
ajankäytön järkeistämisestä tekee yksilön banaalilla tavalla riippuvaiseksi
kaikkein demokraattisimmasta suureesta mitä ihmisille on suotu. Aika on
kaikille sama ja yhteinen, silti jokainen kokee ajan henkilökohtaisena
omaisuutena. Yleisin tapa hallita vapaa aikaansa on katsella televisiota,
yksityisen ajankäytön kollektiivisinta ilmentymää. Ihmisen päivittäiset
perustoiminnot eivät enää edusta sitä mitä spektaakkelinen ajankäyttö on opettanut
mieltämään elämän arvoisena. Yhteisöllisen, näkyvän toiminnan
ulkopuolelle jäävä yksityinen oleminen on toissijaista, maailmasta irrallista
eristettyä elämää. Todellista kokemista todistavat sen sijaan lomamatkoilta
mukana tuodut valokuvat ja matkamuistot jotka ovat konkreettisia osoituksia
mielekkäästi investoidusta ajankäytöstä. Spektaakkelinen elämä on
elämyksellinen näytös joka edellyttää kerronnallisuutta. Epä-tarinallinen
elämä ei ole todellista. Debordin sanoin; "The reality of time has been
replaced by its publicity.[xxiv]
3.15. "NEVER MIND THE BOLLOCKS - HERE'S THE SEX PISTOLS"
Ensimmäisen Sex Pistols -albumin anti-typografia noudatti tutuksi
tullutta linjaa. Päähuomio
kiinnitettiin värienkäyttöön kuvamateriaalin ollessa poissa (KUVA 10).
Keltainen fluoresenssi-väri oli vaikea sävy toteuttaa painatusteknisesti
virheettömästi. Tästä syystä väri jo itsessään takasi uutuusarvon. Yhtyeen
nimeä kehystävä sekä takakannen vaaleanpunainen väri ei osoittautunut
yhtään helpommin toteutettavaksi. Kannen designin yksinkertaisuus peittää
alleen värien teknisen yhteenvedostamisen vaikeuden. Myöhempi aika
paljasti myös syyn neonvärien vähäiseen käyttöön. Auringonvalo haalisti
sävyt niin, ettei jäljelle jäänyt kuin "Never Mind (the) Bollocksin"
musta painojälki.[xxv]
Värien silmiinpistävyys kehottaa vetämään yhtäläisyysmerkit Sex Pistols
-vinyylin ja mitä arkisimman supermarket-tuotteen, kuten pesuainepaketin
välille.[xxvi]
Molemmat vetoavat näköaistiin, ne suorastaan kirvelevät silmää
"luonnottomuudessaan". Tarkoitus ei ole aiheuttaa esteettistä mielihyvää.
Räikeisiin väreihin liittyvä halpuuden leima korostaa kyseisen tuotteen
käyttöarvoa, ei status- tai vaihtoarvoa. Kirkkaat värit tekevät tuotteesta
erottuvan muiden samankaltaisten joukossa samaan tapaan kuin Las Vegasin
neonmainosten tarkoitus on tehdä ensisijaisesti pelipaikan sijainti
tiettäväksi, vasta sen jälkeen mitataan mainoksen visuaalinen
näyttävyys. "Never Mind the Bollocks" -kansi vihjaa siihen, ettei
sen mainostaman musiikin ole tarkoitus loihtia esiin katharttisia, ekstaattisia
tai subliimeja tuntemuksia joita pidetään kulttuuristuneelle ihmiselle
tarpeellisina, elämää eheyttävinä, spektaakkelisina elämyksinä. Jon
Savagen sanoin "Never Mind the Bollocks" on: "erittäin hyvä
rock'n'roll albumi. [...] Minä haluan tanssia."[xxvii]
Sex Pistolsiin liittyvän kuva- ja teksti-informaation karsiminen yhtyeen
levyiltä vastasi SI:n vaatimuksia taiteentekemisen, tai taideterrorismin
anonyymisyydestä. Niin pian kuin valtaapitävä eliitti ja sille alistunut
tiedonvälitys pystyy nimeämään vieraat ja sitä vastustavat tahot, menettävät
nämä underground- tai avant-garde-liikkeet potentiaalisen voimansa. Ryhmistä
tulee perhosia spektaakkelisen yhteiskunnan kokoelmassa. Aivan kuten
eräät alkuperäiskansat pelkäsivät tulla valokuvatuiksi, niin samalla
tapaa avant-garden mapittaminen ja nimeäminen, toisin sanoen kuvaus,
arkistoi niiden sielun yhteiskunnan marginaaliarkistoon. Jos
negatiiviseksi luokiteltavaa vierautta ei pystytä identifioimaan, säilyttää
se pelottavuutensa. Se mitä ei voida nimetä, mitä ei voida kirjallisesti
alistaa (write down), koetaan luokitteluun ja systematisointiin
perustuvassa yhteiskunnassa uhkana.
3.16. KUN LAHJAHEVONEN KUOLEE ENNEN MAALISUORAA
When the Pistols were vibrant and relevant was when no-one could label
them. The media couldn't label them. I mean you were National Front one day,
reds under the bed another, and anarchists the next. - Jamie Reid[xxviii]
Sex Pistolsin toimintatapojen kaunein ajatus oli ehkä sittenkin sen toteutumaton
utopia kiinnittymättömyydestä vallitsevaan establishmenttiin. Tässä punk
epäonnistui tullessaan hyväksytyksi yhdeksi uudeksi populaarikulttuurin
kuuluvaksi muodikkaaksi tyylisuunnaksi.[xxix]
Kuitenkin punkin vastahankainen asenne 70-luvun alun taiderockia kohtaan jäi
elämään. Pop-teollisuuden vaihtoehtoinen alalaji etääntyi suurten sankarihahmojen
luomisesta kohti kollektiivista tuottamista. Musiikkiteollisuuden
ylläpitämä estetisimi, elitismi ja tähtikultti sai vastapainokseen musiikin
tekemisen ja käytön jokamiehenoikeuden kannattajat minkä seurauksena;
barthesilaisittain, luovan artisti-neron kuolemasta seurasi itse tuotteen
ja vastaanottajan välisen suhteen korostuminen.
Situationistien näkemykset modernista yhteiskunnasta olivat teemoiltaan
yhteneväisiä useiden tämän vuosisadan yhteiskuntateoreetikkojen huomioista,
Frankfurtin koulukunnasta lähtien.[xxx]
Huolimatta strukturalismi kritiikistään, näki SI yhteiskunnassa
vallitsevien rakenteiden toistuvan ihmisen yksilöllisessä toiminnassa. SI
oli kuitenkin pragmaattinen ryhmä ja, toistaessaankin sinänsä tuttuja
pelkoja teollisen yhteiskunnan itsetuhoisesta kehityksestä, se kävi
ideapankista niin ranskalaisille kuin englantilaisille opiskelijoille,
tosin eri tavoin sovellettuna. SI oli vanhentuneen, kaavamaisen ja
edeltäneille sukupolville kuuluvan nuhruisen vasemmistolaisuuden sijaan
kuin raikas tuulahdus toimintaan kehottavassa aktivismissaan. Situationismi
oli punk-sukupolven Suuri Kertomus, historian hämärästä löytynyt uusi
teologia jota yhteiskunta ei ollut vielä rekuperoinut yhdeksi vaarattomaksi
osakulttuurikseen.
Marko Pyhtilä päätyy pro-gradu työssään vastakkaiseen väittämään. Hän
perustaa näkemyksensä Stewart Homen;
joka on hänen tutkimuksensa pääaihe, sekä John (Rotten) Lydonin
mielipiteisiin. Jälkimmäisen kommentti
voidaan lukea jälkiviisaudeksi, ja tässä Pyhtilä tarkoitushakuisesti nielee
Lydon -sitaatin totuutena.[xxxi]
Stewart Homen “neoismi” on taas situationistien teorioiden uusintamista, ja
hänen käsityksensä ideologiattomasta punkista perustuu henkilökohtaiseen
pettymykseen punk-rockin vallankumouksellisuuden muuntumisesta muodikkaaksi
tyyliksi. Tämän työn ja Pyhtilän gradun näkemyseroissa on kyse Sex Pistolsin ja punkin valtavirran
eroista. Keskittyessäni ainoastaan Sex Pistolsiin, teen tämän siksi että Jamie
Reid kuvittajana on ollut hyvin tietoinen Situationisteista, näin ei
välttämättä ollut muiden punk-artistien laita. Mutta punkin muuntuessa
post-punkiksi, uudeksi aalloksi tai independent rockiksi; mitä nimikettä sitten
halutaankin käyttää, löytyi tämän tyylisuunnan piiristä useita debordinsa ja
vaneigeminsa lukeneita muusikoita, tekstittäjiä ja kuvittajia. Stewart Home ja
Marko Pyhtilä eivät tätä aspektia tahdo nähdä, ehkäpä siksi että erityisesti
visuaalisena metodina situationismista tuli tyylittelijöiden työkalu.
SI:n kirjoitukset nostalgisoivat käsityöläis- ja agraarikulttuuria.
Yksilön oli mahdollista kokea elämä mielekkäänä, jos tämän tekemä työ
näyttäytyisi välittömästi arvokkaana. Tämän utopian saavuttamiseksi luoduissa
teeseissä SI toteutti sittemmin postmoderneiksi luokiteltuja keinoja.
Negaatio-ajattelu ei enää sisällyttänyt itseensä kehityksen
mahdollisuutta vaan jo olemassaolevan taiteen korjaamista poliittisesti
"oikeaksi". Se oli postmodernismia aikakautena jolloin termi
ei vielä ollut vakiintunut kuvaamaan edellä esitettyjen metodien
luonnetta.
1970-luvun alun popteollisuuden sisäistäessä ja ruokkiessa edelleen
kuluttajalle idean popartistin hahmossa jälleensyntyneestä boheemista
taiteilijanerosta, toimivat situationistien kirjoitukset McLarenin ja
Reidin tapaisten taideopiskelijoiden käsittelyssä oivana teoriakehikkona.
Punk -ideologia oli kadonneesta paratiisista unelmointia sekin, mutta
kymmenen vuoden ajanjakso Pariisin kevään -68 ja Lontoon pitkän kuuman
kesän -77 välillä riitti tekemään situationistien teeseistä kaupallisesti
kannattavia. Jopa anarkia oli ironista.
Ensimmäiset innostuneet lehtiartikkelit näkivät Sex Pistolsin
muodossa pop-musiikin muuttuvan musiikkifanilleen jälleen merkittäväksi, eläväksi
ja tärkeäksi kulttuurituotteeksi.[xxxii]
Jamie Reid oli toivonut pystyvänsä liittämään vallankumouksellisia
arvoja yhtyeeseen. Mutta postmodernille ajalle leimallisesti punkin
signifikanssi pinnallistui nopeasti pelkäksi bricolagen mukaiseksi
muodiksi.[xxxiii]
Myös Jamie Reidin käsiala muuttui tunnetuksi, lukuisat pienlehdet ja
yhtyeet olivat jo omaksuneet sen. Samalla Reid siirtyi kohti henkilökohtaisempaa,
ekspressiivisempää ilmaisua.[xxxiv]
Sex Pistols hajosi olleessaan huipulla, vain kaksivuotiaana. Seuraavat
kaksi vuotta McLaren rahasti yhtyeen maineella sen mikä mahdollista oli, kuten
kokoelma-albumit "The Great Rock'n'Roll Swindle" ja "Floggin'
the Dead Horse" nimillään tunnustavat. Jamie Reidin grafiikan taso
alkoi heiketä Sex Pistolsin ruumiinryöstön yhteydessä. Tuntui siltä kuin
McLarenin "ota rahat ja juokse" -mentaliteetti olisi ottanut voiton
Reidin alkuperäisestä ajatuksesta ajaa vasemmistopolitiikka anarkistiyhtyeen
varjolla. Reidin design ryhtyi myötäilemään managerin hengettömäksi
käynyttä shokeeramista:
And then it became very articulated and very CONTROLLED. In retrospect, I
think the week 'God Save The Queen' got to number one we should have split the
band up and got out which is what Malcolm in fact wanted to do.[xxxv]-
Jamie Reid
In the end I was producing more and more imagery that Virgin were rejecting,
and I was left feeling more and more isolated. It was a dreadful time: it took
me years to get over the scars of the Pistols.[xxxvi]
-Ibid
[i]. Johnny Rottenin (Lydon)
sanoittaman ja esittämän kappaaleen ensimmäinen rivi. Savage 1991, 204-5:
[...]In this social demonology, the anarchist was only a more recent, secular
version of antichrist.[...][A]lthough the authorship of 'Anarchy in the UK' is
now a matter of dispute, there seems little doubt that Lydon was fed material
by Vivienne Westwood and Jamie Reid. [...] McLaren and Westwood had woven slogans
by Spanish anarchist Buenaventura Durruti into their clothes and Jamie Reid
had, during his time at the Suburban Press, familiarized himself with
libertarian thinkers like Charles Fourier and articulate British exponent of
anarchist thought like William Morris[...].
Tässä yhteydessä mainitut
herrat Durruti, Fourier ja Morris tulevat myöhemmin vastaan uudelleen.
[ii]. Aiheesta kattavammin
Edge 1991, 60-1, 92-4, passim.
[iii]. Reid 1987, 57; Savage
1991, 23.
[iv]. Tähän liittyy myös se,
minkä Michael Bracewell esittää eräiden englantilaisten (The Cure) yhtyeiden
kasvuhäiriöön vaikuttaneena syynä, nimittäin että nämä ovat turvallisesti
keskiluokkaisten, mutta ahdistavalla tavalla tylsien esikaupunkien tuottamia
pseudokapinallisia. Croydonilainen Reid mainitaan tässä yhteydessä. Bracewell
1997, 115-129. Vrt. Reid 1987, 7: "I've always had a love/hate
relationship with suburbia; I hate what it's become".
[v]. Frith & Horne 1989,
8; kts. myös sivut 195-6, viite 12.
[vi]. Tähän liittyen on
huomautettava, että punkin ja post-punkin yleisimmin käyttämä kirjasintyyppi
oli goottilaista fraktuuraa. Tämän typografian valinta, johon myös Reid
"syyllistyi", oli jo ideologinen valinta sinänsä, sen muistuttamalla
niin natsi-Saksasta kuin myyttisestä, kauhuromanttisesta goottilaisesta kirjallisuudesta,
arkkitehtuurista ja niin edelleen.
[vii]. God Save the Queenin
lyriikoiden tukemana 70-luvun puolivälin konservatiivista (myöh.
thatcheriläistä) Englantia analysoi Savage 1991, 353-358.
[viii]. Savage 1991, 243,
314-5, 353. 60-luvun modeista skinheadien kautta punk-liikkeeseen ja eteenpäin
on englantilaisessa alakulttuurisessa ollut leimallista sen patriotismi. Kts.
aiheesta esim. Walker 1987, 77-8; Kallioniemi 1998, passim.
[ix].Savage 1991, 337-365.
[x].Reid 1987, 65; Savage
1991, 315.
[xi].Marcus 1989, 31-2, 200.
[xii].Savage 1991, 89.
[xiii].Reid 1987, 57, 65.
[xiv]. Savage 1996b, 126.
[xv]."The song's hook,
'We're so pretty', echoed a Sunday Times piece on the Bay City Rollers,
where a picture of a pouting '17-year-old art student' was captioned with the
phrase: 'They're so pretty.'" Savage 1991, 127. Kirjoitus- ja äänneasusta
kts. sivu 378.
[xvi]. Reid 1987, 68-9.
"Boredom" ja "Nowhere" -linjojen bussit olivat lähteneet
Suburban Pressin painosta San Franciscoon vuonna 1973, siellä niitä käytettiin
Point Blank -ryhmän pamfletissa, joka kritisoi kaupungin julkisenliikenteen
järjestelyjä. Vaneigemin lanseeraamasta spektaakkelisen yhteiskunnan
aiheuttamasta tylsistymisestä tuli punk-slogan erityisesti manchesteriläisen
Buzzcocksin tehdessä Howard Devoton sanoittaman kappaleen "Boredom".
Kts. Savage 1991, 198, 297.
[xvii].Varsinaista
laulutekstiä edeltävä, joskin
epäselvästi kuuluva tokaisu on situationisteilta omittu ja viittaa
spektaakkelisen yhteiskunnan organisoituun vapaa-ajankäyttöön liittyvän
massaturismin kritiikkiin. Kts. edelleen Savage 1991, 409-11.
[xviii]. "Our guiding image
could be the Durruti Column, moving from town to village, liquidating the
bourgeois elements and leaving the workers to see to their own self-organization",
Vaneigem 1981b, 133. Bertrandin stripeistä katso Sederholm 1994, 116-8 ja
Marcus 1989, 416-25. Katso myös Our Goals and Methods in Strasbourg
Scandal. Internationale Situationnisten numero 11, lokakuu 1967. Knabb(ed)
1981, 206. Saivartelu Durruti/Durutti nimen ensimmäisestä väärinkirjoituksesta
kulminoituu joko Grayn lukihäiriöön tai jo Bertrandin virheelliseen
tavaukseen. Durutti nimi kuitenkin vakiintui englanninkielisessä ympäristössä.
Aihe oli myös Reidille tuttu; kts. Savage 1991, 204-5.
[xix]. Sederholm 1994,
110-113; Debord & Wolman 1981, 8-14; Detournement as Negation and
Prelude. Internationale Situationniste #3, joulukuu 1959, Knabb(ed) 1981,
55-6.
[xx].Sederholm 1994, 118-9.
[xxi]. Reid 1987, 72-5; Marcus
1989, 14, 21-2.
[xxii]. Reid 1987, 72, 74.
[xxiii]. On the Poverty of
the Student Life. Knabb(ed) 1981, 319-337; Our Goals and Methods in
Strasbourg Scandal. Internationale Situationniste #11, lokakuu 1967. Ibid,
204-212; Sederholm 1994, 48-52.
[xxiv].Debord 1994, teesit
152-164, sitaatti teesistä 154.
[xxv].Reid 1987, 79.
[xxvi]. Tähän assosiaatioon
kehottaa McDermott 1988, 62. Yhtähyvin keltaisen lehdistön lööpit ovat
sukulaissieluja.
[xxvii]. Savage 1996a, 35.
[xxviii]. Frith & Horne 1989,
132.
[xxix]. Kuten Kari Kallioniemi
väitöskirjassaan huomauttaa (Kallioniemi 1998, 306) ei Sex Pistols
levymyynnillisesti koskaan tehnyt varsinaista läpimurtoa. Punk oli populaarimusiikkia
kuluttavalle valtaväestölle edelleen marginaalista ja musiikkina
tai ilmiönä tuntematonta koko 70-luvun lopun ajan. Siihen kohdistuva vastustus teki punkista kuitenkin jälkivaikutuksiltaan
merkittävän ja The Beatles-aikakauden ohella akateemisestikin tutkituimman
populaarimusiikin tyylin. Punkin kanonisointi tapahtui kymmenen vuotta
ilmiön syntymisen jälkeen, minkä huomaa erityisesti tämän luvun lähdeviitteistön
ilmestymisvuosia vertailtaessa.
[xxx]. Frankfurtin koulukunnan
perintö näkyy Birminghamin koulukunnan, Stuart Hallin ja Frederic Jamesonin
kirjoituksissa. Englantilaisten yliopistojen tälle vuosikymmenelle jatkunut,
jo traditionaaliseksi kutsuttava (vasemmistolainen) kultturisosiologia on
ollut merkittävä taho Sex Pistolsin tapaisten ilmiöiden kanonisoinnissa
tärkeiksi kulttuurillisiksi liikkeiksi.
[xxxi]. Pyhtilä 1999, 93, kts.
myös 90-6, passim.
[xxxii]. Katso Spencer 1995,
489-490 ja Coon 1995, 490-493. Caroline Coonin katsotaan käyttäneen Sex
Pistolsin yhteydessä ensimmäisenä nimitystä punk. Kureishi & Savage 1995,
469; Kts. myös Savage 1991, 158-60, 200.
[xxxiii]. Kts. Carter 1995,
509-514.
[xxxiv]. Kts. Savage 1991,
344-5, 538; Vermorel 1989, passim; Reid 1987, 80.
[xxxv]. Frith & Horne 1989,
132.
[xxxvi]. Savage 1991, 538.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti