4.10. VERTAILEVAA TAITEENTUTKIMUSTA II
Malcolm McLarenin, Jamie Reidin ja Sex Pistolsin situationistisen punkin
ero Tony Wilsonin Factoryn, Peter Savillen ja Joy Division/New Order
-akselin organisoidumpaan versioon tiivistyy erona ulkoisten ja sisäisten
tilanteiden (situaatioiden) luomisessa. McLarenin julkisuuden masinoiminen
omia tarkoitusperiään varten eli ulkomaailmasta riippuvaisena, Factoryn
keskittyessä yksittäisen kuluttajan ajatusmaailman manipuloimiseen.
Myös détournementin käyttö Reidin kollaaseihin keskittyvässä metagrafiikassa
erosi Savillen anonyymeistä lainoista. Reid otti materiaalinsa spektaakkelisen
yhteiskunnan tutusta kuvavarastosta, Saville tavalliselle musiikin kuluttajalle
tuntemattomista tietokirjallisista ja taidehistoriallisista lähteistä.
Tästä huolimatta kumpikin muunsi (rekuperoi) käyttämänsä elementit
omia tarpeitaan palveleviksi, vain lähdemateriaali erosi, samoin estetiikka.
Tämä näkyi erityisesti typografian käytössä.
Reidin levykannet koskettelivat suoremmin yhteiskunnan spektaakkelisia
piirteitä muun muassa kuningatar-instituutiota ylläpitävän median,
massaturismina näkyvän ohjatun vapaa-ajankäytön ja mainosten merkkikielen
parodiana. Situationistien anarkismi toteutui McLarenin ja Sex Pistolsin
porvarillisia arvoja kritisoivien metodien perustuessa shokeeraamiseen,
oman levy-yhtiön ja julkisuuden hyväksikäyttöön, kiusalliseen häiriköintiin
ja loppujen lopuksi jopa taloudelliseen huijaamiseen. Passiivinen ja
vetäytyvä Factory sensijaan pitäytyi kadulla harjoitetun anarkismin
sijaan omien raja-aitojensa suojissa. Sen vallankumouksellisuus ei
lähtenyt vanhoja rakenteita murentavan terrorismin tielle, vaan
pikemminkin lentolehtisiä levittelevän agitaattorin salakavalaan myyräntyöhön.
Tavoitteet olivat silti samat.[i]
taitureiden käsittelyssä kritisoi Jon Savage jo vuoden 1983 rajallisesta näkökulmasta "Designers Decade" -nimityksen saaneen 80-luvun tyylipluralismia:
These days, it is not enough to sling out a record: it has to be part of a
discrete world, the noise backed up by an infrastructure of promotion, videos
and record sleeves that has become all-important and now is in danger of making
the product top-heavy with reference. [...]Record sleeves have been an integral
part of this tendency towards mystification and an overloading of meaning. in
this Tower of Babel the designer, too, has become all important [...] it is
getting a bit silly when the sleeve is more important than the record. Or maybe
not: here is perhaps the ultimate recognition of the disposability of today's
pop MUSIC, an acknowledgement of the victory of style over substance.[ii]
Savage väittää designin pysyneen aisoissa vielä punk-aikakautena, jolloin
levykannet kytkeytyivät oleellisesti kehystämäänsä musiikkiin:
Sleeves like Jamie [Reid]'s 'Holidays in the Sun' and 'Satellite', and the
Buzzcocks' 'Orgasm Addict' (designed by Garrett around a montage by Linder)
complemented perfectly what was inside, as nostalgic and found elements were
ripped up and played around with to produce something genuinely new.[iii]
Sen sijaan Savagen mukaan ryöstöviljelyyn syyllisiä ovat muun muassa The
Clashin "London Calling" (KUVA 29), joka kopioi vuoden -56 Presley-albumia
(KUVA 1), (sinänsä ko. kansien konnotatiiviset erot toimivat kommenttina
rockin ekspressiivisyyden muuttumisessa "destruktiivisemmaksi"[iv]),
samoin kuin Savillen käyttämä futuristien juliste "Movementin"
kannessa. Savagen näkemyksen mukaan punkista alkunsa saanut kuvakierrätys,
mikä aluksi oli ollut poliittisia tarkoitusperiä sisältänyt metodi, muuttui Savillen
tapaisten graafikoiden kynsissä päämääräksi itsessään.[v]
Reidin ja Linderin kollaasien vastatessa yksi yhteen ("complemented
perfectly") levyn sisältöä esittää Savage näin (normaalin) käsityksen
levykannen kuvan alistumisesta kuvittamaan päällystämäänsä musiikkia.
Situationistien détournementin tullessa mukaan kuvantulkintaan
olen yrittänyt osoittaa ettei esimerkiksi Savillen kohdalla ole enää
kyse pelkkien suorien vastaavuuksien löytämisestä kuvan ja äänen välille.
Sen sijaan syntyy uusia monimerkityksellisiä multikollaaseja äänen, kuvan
ja tulkintaan liittyvien joidenkin elementtien (mm. tekstin tai kuolleen
artistin) poissaolojen käsitteellisesti kohdatessa. Tämän mekanismin
havaitsemissa on Barthesin "Kolmas merkitys" -essee toiminut
apukeinona yrittäessäni osoittaa ettei kuvan denotatiivisiin ja
konnotatiivisiin, kuvapinnassa näkyviin ja kulttuurisesti tulkittavissa
oleviin, tasoihin pitäytyvä tulkinta riitä avaamaan kuvan kaikkia mahdollisia
vaikuttamismuotoja.
Savage kritisoi aivan oikeellisesti sitä miten Savillen design on joskus
hartaammin käsiteltyä ja kiitellympää kuin itse levyjen sisältö.[vi]
Mutta designin voitto musiikista 1980-luvun puolessavälissä ei kerro
niinkään graafisen suunnittelun kultakaudesta kuin kehystämänsä musiikin
painoarvon keveydestä. Osaksi tästä syystä olen keskittynyt
analysoimaan Savillen alkukauden töitä. Samaa manieristisen tyylin
tarkastelua välttääkseni olen jättänyt Jamie Reidin Sex Pistolsille
suunnittelemat "väsyneen" -kauden työt käsittelemättä.
Johdantoluvussa jo siteraattu, 70-lukulaisiin lähtökuoppiin jumiutunut
Roger Dean kritisoi postmoderneja (termiä kuitenkaan käyttämättä) kuvavarkaita
korostaessaan itsensä kaltaisten "taiteilijoiden" roolia levykansien
syntymässä:
One of the few areas of disappointment in the field of 'Album Art' (as they
call it in America) is the unbridled use of found pictures. Paintings, prints,
photos are borrowed from all kinds of sources such as libraries, books and
magazines. Sometimes it is hard to tell whether the album cover is stolen or
not. [...] [T]he use of plagiarized material does not do a lot to infuse the
field of album design with innovation or originality.[vii]
[i].Vrt. Walker 1987, 120-1.
[ii].Savage 1996c, 145.
[iii].Savage 1996c, 146.
[iv]. Destruktiivisuudella tarkoitan yhtäältä instrumenttiaan rikkovan muusikon "tuhovimmaa" kuin de-struktiivisuutta samassa rakenteita pilkkovassa hengessä kuin konstruktiivisuutta seuraa dekonstruktio. Jos Elvis kansi pyrki rakentamaan sopivaa imagoa
nousevalle tähdelle (imagoa joka myöhemmin pehmennettiin kaupallisemmaksi),
niin The Clashin tapauksessa tällainen imagon rakennus tapahtuu hajoamisen,
kyseenalaistamisen kautta. The Clash levy on postmoderni versio Elviksen
modernista esityksestä ja samalla genren sisäistä välienselvittelyä, ei
suinkaan muun populaarikulttuurin tai taidemaailman ryöstämistä.
[v].Savage 1996c, 146.
[vi]."The Age of
Plunder"-artikkeli ilmestyi The Facen tammikuun numerossa 1983, 143-149.
Sen kritiikki ei murentanut aikanaan ollenkaan graafisten suunnittelijoiden
ilmaisun pinnallistumista, mutta kirjoituksen visionäärisyys on siteeratuimpia
kommentaareja 80-luvun designin negatiivisia aspekteja luonnehdittaessa. The
Facen Art Directorina toimi samaan aikaan yksi situationistit tunteva
vasemmistolainen lisää, nimittäin levynkansien suunnittelijana (mm. Cabaret
Voltaire) itsekin aloittanut Neville Brody. The Facen välityksellä tutuimmaksi
ja "juhlituimmaksi" tullut 80-luvun graafinen suunnittelija.
Hänen tuotantoaan ei tässä työssä tarkastella. Kattava (kuvallinen) esitys löytyy: Wozencroft 1997. Myös jatko-osa on
ilmestynyt.
[vii].Dean & Thorgerson
1989, 14.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti