Kuva 4 |
2.5. KERSANTIN YKSINÄISTEN SYDÄNTEN KERHO
I would go in on a Saturday morning, to a place in Liverpool called
Lewis's, with me ten bob, buy my record, and then sit on the bus for
half-an-hour afterwards, and read the cover. I'd take it out of the bag, read
it, read the label, read anything I could get my eyes on. So on Pepper I
thought, This is it, it's an overall concept, we'll have the cover packed with
little things, so three months from now you'll go, 'Oh, I never saw that...'
The whole idea was toput everything, the whole world into this package; that's
why we got Peter Blake in...[i]
Paul McCartney kuvaa tässä hyvin, miten tärkeä merkitys äänitettä
tukevalla tekstuaalisella ja kuvallisella kerronnalla on, kuluttajan
rakentaessa mielikuvaansa itse vinyylille tallennetusta, abstraktista
musiikista. McCartneyn nuoruudenmuistoa ei pidä yleistää argumentiksi
asti, mutta tässä vaiheessa voidaan olettaa, että erityisesti tekstimuodossa
tarjottu esitieto musiikin tueksi on jopa tärkeämpää kuin musiikin
visuaalinen "selittäminen" kuvan avulla. McCartneyn näkemystä
LP-levyn kansikuvan tarkoituksesta, mikä sitten välittyi "Sgt. Pepperin"
ulkoasuun, voidaan väittää realistista kerrontaa, tekstuaalista ilmaisua
tukevaksi.
The Beatles oli alunperin valinnut The Fool -ryhmän toteuttamaan
uuden albumin ulkoasun. Paul McCartneyn ystävän, taidegalleristi Robert
Fraserin mielestä vaatesuunnittelijoina paremmin tunnetun ryhmän ehdotus
oli kuitenkin liian "psykedeelinen".[ii]
Fraser, joka sattui olemaan sekä Peter Blaken että Richard Hamiltonin galleristi,
ehdotti McCartneylle: "Why don't you use a 'fine artist', a professional,
to do the cover instead?"[iii]
Tämän pyyteettömän ehdotuksen pohjalta hollantilainen The Fool sai väistyä
Blaken, Jann Haworthin ja The Beatlesin kootessa yhtyeen henkiset ja
musiikilliset taustat sekä lapsuuden sankarit luonnollista kokoa olevaksi
ryhmäkuvaksi. McCartneyn mukaan noin kuudenkymmenen tunnistettavissa
olevan hahmon mukana katsojalle avautuu "The Beatles -maailma" (KUVA
4).[iv]
"Sgt. Pepper" -kannen täyttyessä sekä korkeakulttuuriin, että
Hollywoodiin kuuluvilla, mutta ennenkaikkea vuoden -67 ajan henkeen sopivilla
ja läheisesti populaarikulttuuriin liittyvillä kasvoilla on Blaken
kollaasi denotatiiviselta asultaan uuvuttavan pitkä tunnistamisprosessi
matkalla yhtyeen maailmaan. "Sgt. Pepper" on tähtitaivas jonka tähdistä osa on nimettävissä
helpommin, osa työläämmin. Joitakin kasvoja ei erota, jotkut taas vaativat
kirjallisia lähteitä identifioituakseen. Kun kuvan denotatiivinen
kartta on nimetty, jää jäljelle konnotatiivisen tason purkaminen. Kysymys
kuuluu: mikä on näiden henkilöiden sanoma, mitä he tässä yhteydessä
kertovat siirryttyään noin sankoin joukoin alkuperäisestä kontekstistaan
osaksi popmusiikkia markkinoivaa pahvikansiota. Yksinkertaisimmillaan
vastaus saattaa olla McCartneyn tarjoama vaihtoehto. Kuvapinta kestää näin
katselua, se ei kulu kertakatsomalla puhki, siinä on oma, yhtä pitkäkestoinen
viihdytysarvonsa kuin vinyylin sisältämillä orkestraatioilla ja psykedeelis-symbolistisilla
lyriikoilla.
Minkä tahansa kuvan konnotatiiviseen, subjektiivisesti avautuvaan, mutta
kuvaan sisäänrakennettuun merkitykseen, vaikuttaa kuvaan ja siihen liittyvään
teksti-informaatioon ajassa tapahtuva muutokset. Kukaan ei enää pysähdy
pohtimaan "The Beatles"
-sanan sivumerkityksiä. Samoin "Sgt. Peppers Lonely Hearts Club
Band" on nyt "vain" nimi, vaikkakin Mae Westin närkästynyt kommentti;
"What would I be doing in a Lonely Hearts Club? You can't leave me
in",[v]
osaltaan osoittaa että alunperin albumin nimelläkin oli tulkittavaksi
tarkoitettu symboliikkansa. Albumien, yhtyeiden ja kuvan yhdistelmistä
syntyvät konnotatiiviset merkitykset muuttuvat ajassa, samassa suhteessa
kun mainitut osat muuttuvat käsitteiksi, ikonisiksi merkeiksi ilman viittaussuhteita.
Jann Haworthin vastatessa kollaasin pahvimallien sommittelusta, lisäsi
Blake kulissien eteen Madame Tussaudilta lainatut vuoden 1964
Beatle-vahanuket.[vi] Idea
pohjois-englantilaiseen music-hall perinteeseen viittaamisesta tuli
yhtyeeltä, esiintymispuvut oli valmistettu jo aiemmin. Rumpukalvon maalauksesta
vastasi "a genuine fairground artist" Joseph Ephgrave.[vii]
Myös se oli uutta, että albumi aukeni kansioksi. Ratkaisu johtui osaksi
siitä että albumista piti alunperin tehdä tupla-LP.
Kuluttajaysävällisinä lisukkeina levykotelo sisälsi myös täydelliset lyriikat
sekä "kersantti Pippuri"
-postikortin, tämän tekoviikset ja olkapoletit.[viii]
Laulutekstien painaminen levynkanteen oli omalta osaltaan viittaus
pop-sanoitusten ja runouden verrannollisuudesta. Kannen kollaasi on rakennettu
Blaken "Pop Victoriana" -tyyliin.[ix]
Pseudomilitäärit torvisoittokuntaunivormut muistuttivat ensisijaisesti
The Beatlesin liverpoolilaisuudesta, mutta yhtä hyvin ne sopivat Blaken
omaan tyyliin. Edwardiaaninen vaatetus oli psykedeelisen 60-luvun
lopun kalifornialaisperäisen hippimuodin englantilainen variaatio.[x]
Blaken työtä pidetään pop-grafiikan läpimurtona, mutta ilmestymisajankohdasta aina näihin päiviin saakka kestäneen maineen kantavuus johtuu myös muista kuin taiteellisista ansioista. "Sgt. Pepperiä" verrattiin klassisen musiikin mestariteoksiin ja The Beatlesistä tuli ikoni, joten myös levynkanteen sitoutui välttämättä ripaus "neroutta". Peter Blaken kaltaisen "oikean taiteilijan" palkkaaminen ja kalliiseen kansiratkaisuun investoiminen oli levy-yhtiö EMI:lle albumin muihin kustannuksiin nähden kuitenkin lähes ilmaista.[xi] Rahasummien mainitseminen toimikin tässä tapauksessa sekä itsetehostuksena että markkinoinkeinona, tiedettiinhän jokaisen tuhlatun punnan palautuvan moninkertaisesti takaisin. Näin levy-yhtiön maksimaalinen voitontavoittelu kuorruttui taiteellisella uskottavuudella ja päinvastoin. "Sgt. Pepper" -kannen arvo perustuu yhtä suurelta osin niin taiteelliseen innovatiivisuuteen, kuin sen käytännön toteutuksen mahdollistaneiden taloudellisten resurssien näkymättömään läsnäoloon. "Sgt. Pepper" -kansi oli populaarikulttuurin Rolls Royce, mikä ei silti tee siitä vielä täydellistä yksilöä. Mielenkiintoisella tavalla ikuisen "Sgt. Pepperistä" tekee sen hyvin kiiltävänä pidetystä pinnasta hohtava Pop-taiteen ja pop-musiikin kädenpuristus. Tämä liitto oli järjestetty ja järkisyihin perustuva.
[i]. Martin 1995, 113.
Vertaa amerikkalaisen levykeräilijä Michael Ochsin miltei identtiseen
takaumaan: "The first L.P. I ever bought was the second Elvis Presley
album (KUVA 1)[...] Getting my first album was very similar to getting my first
girl-friend. Ah, the anticipation on the ride home. I stared at the beatific
picture of Elvis on the cover, turned it over and read the liner notes, fondled
the cover, peeked inside at the inner sleeve, looked at the vinyl, paused and
then went back over every inch of the cover again. All that foreplay, before I
even got home to lay the record on the turntable, was exquisite". Ochs
1997, 7.
[ii]. Martin 1995, 114,
Whiteley 1987, 165-6.
[iii]. 'Sgt. Pepper's Lonely
Hearts Club Band' albumin 1987 ilmestyneen CD-version (Parlophone CDP 7 46442
2) originaalia myötäilevästä kirjasesta löytyvät Blaken kannen suunnitteluun
liittyvät kommentit, joita ei luonnollisestikaan ole alkuperäisellä
vinyylillä.
[iv]. Harry 1992, 586. Sivut
587-589 näkevät puolestani vaivan luetteloida nämä hahmot.
[v]. Martin 1995, 120.
[vi]. Martin 1995, 116; Harry
1992, 589: Viisi muuta vahanukkea joista Tussaud luopui valokuvasessiota varten
esittivät Diana Dorsia, Arabian Lawrencea, George Bernard Shaw'ta, Tohtori Livingstonea
ja Sonny Listonia.
[vii]. Harry 1992, 589.
[viii]. Whiteley 1987, 212.
Blake jatkoi näin The Timesille jo kertaalleen toteuttamaansa ajatusta
näennäisesti kaksiulotteisen
lehden/levyn koteloimisesta pakkaukseksi jolla oli makasiininomainen
sisältö muutoinkin kuin tekstin/äänen muodossa.
[ix]. Whiteley 1987, 213.
[x].Vrt. Kallioniemi 1998,
246-266.
[xi]. Levyn valmistus maksoi
25 000 puntaa; "jolla erään arvion mukaan olisi voinut kustantaa viisi
albumia London's New Philharmonia Orchestralle"; kts. Mäkelä 1998, 144.
Peter Blake ja Jann Haworth jakoivat sulassa sovussa 200 puntaa ja galleristi
Robert Fraserin juokseviin kuluihin käytettiin n.1300 puntaa; Vrt. Martin 1995;
116, 168, Thorgerson & Powell 1999, 130-1 ja "Sgt. Peppers" CD
1987. CD:n ohessa seuraavan kirjasen sivulla 4 Peter Blake muistelee
rahapolitiikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti