4.5. "THIS IS THE WAY - STEP INSIDE"[i]
Joy Divisionin debyyttialbumin "Unknown Pleasures" (KUVA 16)
geologiselta pinnanmuodostukselta näyttävä, ylöspäin pyrkivässä
rosoisuudessaan taktiilinen kansikuva esittää graafista käyrää (kuolevan)
tähden lähettämästä radioaallosta. Inspiraation kuvanvalintaan sanotaan
lähteneen William S. Burroughsin "Who is the Third That Walks Beside
You" -tekstin sitaatista "Exploded star between us".[ii]
Radiosignaalin muuntamista topologiseksi kartaksi nimitetään
abstraktiksi harmoniseksi analyysiksi tai Fourier-analyysiksi Jean
Baptiste Joseph Fourierin (1768-1830) kehittämän matemaattisen yhtälön
mukaan.[iii]
Charles Fourierin työläisten omalakisen kollektiivin soveltaminen Factoryssä,
sekä "Unknown Pleasures" -grafiikan osoittautuminen Fourier-analyysiksi
voi olla sattumaa, mutta miten kiehtova sattuma se onkaan.
One of [Charles] Fourier's great merits is to have shown the necessity to
realize immediately - and for us this means from the inception of generalized
insurrection - the objective conditions for individual emancipation. For
everyone the beginning of the revolutionary moment must mark an immediate
rise in the pleasure of living, the consciously experienced entry into the
totality.[...] - Raoul Vaneigem 1969[iv]
I've been waiting for a guide to come and take me by the hand. Could these
sensations make me feel the pleasures of a normal man? - Ian Curtis;
"Disorder" 1979
Peter Savillen varhaisia töitä analysoitaessa on otettava
huomioon Factoryn ja Joy Divisionin pakonomainen tarve kaihtaa avointa
PR-toimintaa. Savillen työt pukeutuivat samalla tavoin arvoituksellisiin, epäinformatiivisiin
ratkaisuihin. Näin päädytään siihen etteivät kuvien alkuperäislähteet tai
konnotatiiviset merkitystasot tule näyttelemään tulkinnan kannalta
ratkaisevaa osaa. Sitävastoin tulkinta fokusoituu siihen, mitä tarkoitusta
tämänkaltainen suunnittelu palveli. Välittämättä "Unknown Pleasures"
-kannen kuvamateriaalin historiasta, assosioimatta kuolleen tähden
lähettämää radioaaltoa rocktähden ahdistuneeseen ilmaisuun,
liittämättä fourierismia ja Fourier-analyysiä nimiensä samankaltaisuuden
perusteella toisiinsa, tutkija hyväksyy Savillen toteutuksen tarkoituksellisena
kuva-arvoituksena. Kun kuvantulkinta alistuu huomioimaan ainoastaan
äänilevyn mukana tulevan informaation, eli Ian Curtis'in todellisuudesta
vieraantuneet lyriikat ja klaustrofobisen musiikin, vinyylin
"Outside" ja "Inside" -nimiset puoliskot, sekä
albumin “Tuntemattomat mielihyvät”-nimen, asettautuu tulkitsija kolkon ulkopuoliseen
asemaan levykannen musta-valkoista pintaa sivellessään. Factory produktio
numero 10 on Joy Divisionin omalla levymerkillään aiemmin lupaaman
"enigman" lunastus jonka dekoodaamiseksi tarvittavaa avainta
ei olla vapaaehtoisesti luovuttamassa. Samaa tematiikkaa jatkaa
sisäpussin valokuva Ralph Gibsonin "Somnambulist" -sarjasta vuodelta
1968 (KUVA 17) jota ruotsalainen Leif Wigh on luonnehtinut näin:
It is a dream play in which pictures describe how a sleeping person
experiences his alter ego in a catharsis while dreaming. The dream carries the
alter ego toward cleansing via a search for clarity and truth.[v]
Alkuperäisen valokuvan[vi]
pienennys ja asemointi keskelle sisäpussia korostaa valokuvaa ympäröivän paperin puhdasta
valkoisuutta. Gibsonin ovi on uudessa ympäristössään nyt kuin valaistun
tunnelin päässä, perspektiivisesti pakopisteessä minne katse kiirehtää.
Oven takana on toinen maailma, joku on siellä sisällä jo, ovenraossa vilahtaa
käsi. "Unissakävelijän" kohtaama ovi on sulkeutumisesta ja avaamisesta
syntyvää ääntä, painovoimaa ja heilurimaista, geometristä liikettä
uhmaava metafyysinen este. Toisin kuin Gibsonin vedoksessa, jossa ovi ei
kiellä lähestymistään vaan unen tapaan kehottaa seuraamaan ovella näkyvää
opasta, on Joy Divisionin tunnelin päässä odottavan oven viesti kielteinen.[vii]
Se tosin vihjaa toisesta maailmasta, samasta maailmasta jossa itse vinyylin
musiikki ja lyriikat elävät, mutta ei kehota aukaisemaan ovea ja päästämään
valoa virtaamaan sisälle. Gibsonin oven sulkeutumista pidättelevä käsi ei
olekaan Savillen käsittelyn jälkeen enää kutsu alitajunnan unimaailmaan,
vaan luomuksensa sisälle muurattavan haudankaivajan kielto pysytellä
tunnelin toisessa päässä, missä loistaa päivänvalo. Fourier-analyysin
rosoisuus ja mustan kannen graniittisuus tekee albumista pyramidin
veroisen monoliitin jonka kaikki näkevät, mutta jonka sisälle ei ole
asiaa. Saville pyöräyttää Gibsonin originaalin valokuvan kertomuksen
yhdellä pienennyksellä, vähäisimmällä mahdollisimmalla asemoinnilla päälaelleen,
aivan kuten alkuperäinen topografinen mallinnus on käännetty negatiiviksi.
Diderot'a, Brechtiä ja Eisensteinia käsittelevässä esseessään Roland
Barthes pitää hieroglyfin ja kuvaelman kertomia viestejä luonteeltaan
verrannollisina.[viii]
Victor Burginin[ix] tästä
poikkeava tulkinta on kuitenkin hyödyllisempi Joy Divisionin kahden albumin
eroja tarkastellessa. 1700-luvun kiinnostus egyptiläiseen kuvakirjoitukseen
liittyi salatieteiden, alkemian ja mystiikan harrastukseen. Kun hieroglyfejä
ei vielä osattu tulkita, oletettiin niissä olevan salattuja merkityksiä
joiden ymmärtäminen oli mahdollista vain asiaan vihkiytyneille. Burginin
näkökulmasta vastakohtana tälle on perinteinen albertilaiseen
perspektiiviteoriaan ja näyttämökohtaukseen viittaava tableau. Kuvaelma
vangitsee yhtenä visuaalisena esityksenä olennaisen tapahtumasta
jonka kuvaaminen sanallisesti olisi työlästä. Kuvaelman tarjoama kuva
on tästä huolimatta sanallisesti purettavissa, se on tekstuaalinen
kuten historiallinen maalaustraditio osoittaa. Hieroglyfeissä kuvan
merkitys sen sijaan ylittää merkin kirjaimellisen sisällön, kuvaa ei
voida ymmärtää pelkästään siitä itsestä käsin. Hieroglyfi kutsuu luokseen
sanaa selittäjäkseen, liittämään itseensä ulkopuolista tietoa. Hieroglyfi
on avoimuudessaan itseriittoinen ja samalla ympäristönsä tulkintakyvystä
riippuvainen.
4.6. OVI SULKEUTUU
Peter Savillen uusien tyylien nopea omaksuminen käy ilmi Ian Curtisin
itsemurhan jälkeen ilmestyneen "Closer" -albumin (FACT 25, 1980, KUVA
18) kohdalla. Savillen nähtyä Philip Johnsonin AT&T-rakennuksen
piirrustukset hän uskoi klassismin paluuseen.[x]
Bernard Pierre Wolfen valokuva italialaiselta[xi]
hautausmaalta huokuu hillittyä, pysähtynyttä arvokkuutta. Albumin typografia
viittaa antiikkiin (KUVA 19). Roomalainen kapiteelikirjoitus on alunperin
kiveen taottua kolmiulotteista meisselikirjoitusta jonka matemaattisia
suhteita oli tutkittu 1500-luvulla yhtäläisinä ihmisruumiin suhteiden
ja mystiikkaa edustavien numero-oppien kanssa.[xii]
Kapiteelikirjoitus; "capitalis monumentalis", edustaa hengeltään
samaa geometristä pragmaattisuutta kuin modernismin turhaa ornamentiikkaa
kaihtava muotopuhtaus. Joy Divisionin omakustannelevyn taustoihin liittyen,
on väistämättä myös huomautettava kansallissosialistisen Saksan suosimasta
neoklassisesta arkkitehtuurista.
Savillen ilmaisu tukee ensisilmäyksellä liiankin yksiselitteisesti albumin
postuuminomaista luonnetta. Vaikkakin kannen kuvamateriaali olisi valittu
ennen Curtisin kuolemaa, ei mikään pysty estämään kuuntelija-katselijaa
samaistumasta Neitsyt Marian ja Maria Magdalenan[xiii]
kokemaan tragediaan näiden suriessa Jeesuksen ruumiin äärellä. Tämä merkitystaso
on kuvaan sen ulkopuolelta liittyvä ylimääräinen, itsepintainen merkitys,
sitä ei voi paeta, ei kiistää. Kuvan materiaalisten ominaisuuksien analysoiminen
tässä yhteydesssä on epätäydellistä formalismia jos se sivuuttaa samalla
"Closeriin" liittyvän pophistoriallisen painolastin.
Roland Barthesin tuodessa vuonna 1970 denotatiivisen ja konnotatiivisen
kuvatason rinnalle uuden, teoreettiselta spesifioinniltaan moniselitteisemmän
"kolmannen merkityksen", aukeaa Barthesin vuoden -64 esittämä
jäykempi strukturalistinen malli avoimemmaksi, katselijassa tapahtuvaa
henkilökohtaista merkityksellistämistä painottavaksi.[xiv]
Kolmas merkitys ei pidä meteliä itsestään mutta tekee itsensä uppiniskaisesti
läsnäolevaksi. Tämä merkitys ei ole kuvaan intentionaalisesti asettunut,
mutta sen läsnäolo on kuitenkin kuvaan perustuvan kiintymisen salaisuus.
Kolmannen merkityksen haltuunotto vaatii emotionaalista kuvaan uppoutumista,
kiusallista tietoisuutta jonkun paikantamattoman entiteetin asettautumisesta
sen pintaan. Barthesin mukaan kuvan kolmas merkitystaso ei peitä kuvan
symbolista merkitystä, vaikka se samaan aikaan pystyy kertomaan sille
vastakkaista tarinaa.[xv]
Edelleen Barthesia lainaten, kolmannen tason "vaimea ["obtuse",
myös: tylsä, tylppä] merkitys on signifioija ilman signifioitua, siitä johtuu
sen nimeämisen vaikeus".[xvi]
Vaikkakin kolmannen merkityksen saa aikaan jokin sanallisesti selitettävissä
oleva seikka, ei tämä piirre ole kuvasta erikseen erotettavissa oleva symboli
(välttämättä). Kolmas merkitys pakenee näin kielellistä kritiikkiä,
kuvan täydellistä purkamista. Barthesin metaforaa lainaten tämä merkitys
on kuin kameran linssin poikki kulkeva tuntematon joka jää ikuisena varjona
elämään varsinaisen kuvatun kohteen pintaan. Tällainen varjo on usein valokuvan
perimmäiseen luonteeseen liitetty ja erityisesti Barthesin korostama
tietoisuus kuoleman läsnäolosta.[xvii]
Savillen designin tasapainoisuus, sen symmetriaan ja rauhalliseen
asetelmallisuuteen perustuva näyttämöllepano vastaa diderot'laisittain
piktoriaalisen maalaustyylin kuvaelmaa:[xviii]
The tableau (pictorial, theatrical, literary) is a pure cut-out segment
with clearly defined edges, irreversible and incorruptible; everything that
surrounds it is banished into nothingness, remains unnamed, while everything
that it admits within its field is promoted into essence, into light, into
view. - Roland Barthes[xix]
Tableau on "täydellinen" kuva siinä mielessä että sen kertoma
tarina ilmaisee kuvaamassaan hetkessä niin menneisyyden kuin tulevaisuuden.
Kuvaelma esittäytyy näin myös muodollisilla ominaisuuksiltaan
täydellisenä. Sen geometrisuus, perspektiivisyys ja tarkkarajaisuus
alleviivaa esitetyn tarinan lopullisuutta. "Closer" -kuva on
muodollisessa täydellisyydessään spektaakkelinen teatterikohtaus toisin
kuin hieroglyfinen "Unknown Pleasures". Yhteen kuvaan tiivistynyt
merkitysmaailma muodostuu embleemiksi, jossa hautamuistomerkki ja yhtyeen
sekä albumin nimet saavat selityksensä vinyylille tallennetun musiikin
ja tekstien kautta.[xx]
Näin toimiessaan "Closer" -tableau pystyttää kaaoksen keskelle
kulttuurisen, (neliömäisen, 12 x 12 tuumaisen) aidatun tilan jolla on
taipumus luoda uskoa tiettyjen merkittävien asioiden pysyvyyteen, ikuisiin,
liki korkeakulttuurisiin arvoihin.
"Closer" on logosentrisesti järjestetty katsottavaksi yhdestä
paikasta. Se paikka jonka kuva määrää katsojalle on ainoa mistä kuva näkyy
oikein, paikkaa vaihtamalla kuvan maailma ei ole entisensä, pakopiste, valo,
kaikki muuttuu. Perspektiiviteoria on jumalteoriaa siinä mielessä, että
täydellinen kokonaisuus saavutetaan mahdottomassa todellisuudessa. Kuva on
annettu katsottavaksi siitä itsestään käsin, sen tarjoamasta maailmasta ei
voi katsoa ulos. Se mikä "Closer" -kuvasta puuttuu ja puutteena
esiintyy on katsoja, joka on välttämättä kuvan ulkopuolella ja ulkopuoliseksi
jää. Kun "Unknown Pleasures" -grafiikka kumpusi ulos kuvasta se toimi
keskiaikaisen ikonin tapaan katsojaa puhutellen. Fourier-analyysin kolmion
kärki pyrkii ulos kuvasta, se kiusaa katsojaa ratkaisemaan salatun viestinsä.
"Closerin" käänteinen kolmio lähtee katsojasta ja pakenee ikuisesti
kuvan sisään, sinne uppoutuen, kuvan vangiksi jääden.[xxi]
Savillen ilmaisun varmaeleinen muotopuhtaus on negaatiosuhteessa
Joy Divisionin sisäisesti rikkonaisen musiikin kanssa. Savillen designin
täydellisyys ei tunnu sopeutuvan itse musiikin klaustrofobisuuteen, mutta
se luo näin "Closer" -nimellä kulkevaan kokonaisuuteen jotain
karhean selittämätöntä jota ei voi sulkea pois. “Kolmas merkitys" tekee
itsensä tiettäväksi näkymättömänäkin. Kansigrafiikan symmetrian pakonomainen
rauha ikäänkuin tunnustaa niin albumin ulkopuolella olevan maailman
kaoottisuuden, kuin levypussin sisältä löytyvän musiikillisen paranoian
mittaamattomuuden. Tämä ristiriitaisuus repii "Closerin"
kauniin kuvan kappaleiksi.
Excessive flashpoints, beyond all reach,
Solitary demands for all I'd like to keep.
Let's take a ride out, see what we can find,
A valueless collection of hopes and past desires.
I never realised the lenghts I'd have to go,
All the darkest corners of a sense I didn't know.
Just for one moment, I heard somebody call,
Looked beyond the day in hand, there's nothing there at all.
- Ian Curtis, "Twenty-four
Hours"
4.7. HAUTAKIVEN YKSISUUNTAINEN KOMMUNIKAATIO
Ennen "Closeria" ilmestyneen "Love will Tear us apart"
-singlen (FAC 23) 12-tuumaisessa versiossa on jälleen käytetty Bernard Pierre Wolfen
hautausmaa-sarjasta otettua kuvaa (KUVA 20). Kuvan symboliikka on selkeä.
Pirstaleinen, sureva enkelihahmo kuvittaa "Rakkaus repii meidät
kappaleiksi" -laulun alakuloista teemaa. Seitsemän tuumaisen singlen
toteutuksen pohjana oli metallilevy jolle nimiteksti stanssattiin
(KUVA 21). Levyn annettiin ruostua sateessa niin että sen tekstuuri
vanhentuisi, tämän jälkeen se puhdistettiin hapolla ja valokuvattiin.[xxii]
Taktiilisena temppuna esitetään näin pahvikuori ikäänkuin metallilevynä,
mutta konnotaatiot sään ja korroosion armoilla oleviin hautalaattoihin
ovat kuitenkin, Curtisin kuoleman ollessa tiedossa, ilmeiset.
Kuva 20 |
Kuva 21 |
"Unknown Pleasures" -pinnan mustalta pohjalta ulos kurkottavan
rypistyneen monoliitin taito kertoa itsestään kaikki paljastamatta kuitenkaan
mitään vie sen ilmaisun alkukantaiselle, jopa hieroglyfejä edeltäneelle ajalle.
"Closer" ja "Love will Tear us Apart" -singlen
12-tuumainen versio olivat jo originaalilta kuvamateriaaliltaan
hautamuistomerkkejä, pikkusinglen ruosteenvihreän viitatessa omalla
tavallaan maatumiseen. Nämä äänilevyjen kuoret olivat musiikin viimeinen
leposija. Niiden pahvinen materia imitoi mustaa graniittia, valkoista
marmoria ja hapettunutta rautaa. "Unknown Pleasures" kertoo lisäksi
Fourier-analyysillään avaruudessa tuhkaksi palavasta kivenmurikasta
jonka lähettämä viimeinen radiosignaali muuntuu topografisena koodina levykoteloon.
Kansien sanoma on kaikkien tasojen purkamiset läpikäytyään samanlainen
viesti kuin hautakiven yksisuuntainen kommunikaatio; "katso, minä
olen tässä, muista minut, syvenny hiljaisuuteeni." Monoliitti, muistolaatta
tai hautaveistokset signifioivat kohti pysähtynyttä signifioitua. Vain
kuollut merkki on merkityksenannossaan pysähtynyt merkki. Kerran se oli
olemassa, näin se esiintyi ja tällaisen jäljen jätti itsestään. Vain
kuolleen, menneisyyteen jääneen merkin tarina voidaan kertoa, se ei ole enää
bricolagen tapaan avoin ja häilyvä, kontekstiaan vaihtava potentiaalinen
merkitsijä.
Aikaisemmin julkaisemattomasta materiaalista sekä live-osuudesta
koostettu tuplalevy "Still" (FACT 40) ilmestyi vuonna 1981. Samalla
Saville saattoi päätökseen staattisen Joy Division -tarinan kertomisen
repertuaariaan edelleen minimoiden. Levy ilmestyi kovakantisessa, tukevassa
pahvikuoressa jonka pinta oli pehmeää, herkästi tummenevaa ja kulumiselle
altista pakkauspahvia (KUVA 22). Kitaran kaikupohjan f-aukkoa etäisesti
kopioiva Factory -logo ja rauhoittava viesti "Still" on himmeän
valkoisella painettu kansipahvin sisään.[xxiii]
Toteutus on yhtä vähäeleinen kuin Hamiltonin "White Albumin", mutta
ilmiasultaan samantyyppiset viestit kertovat eri maailmoista. Hamilton
vihjasi levykannen abstraktisuudella The Beatles -tuotteen kuuluvan
korkeakulttuuriin. "Still" -kotelon persoonaton ja kommunikaatiohaluton
pahvikuori viesti olevansa suunniteltu ensisijaisesti suojaamaan kahta vinyyliä,
sen oma kuluminen on tässä prosessissa välttämätön lisäaspekti.[xxiv]
Savillen miltei fiksaatiomainen symmetriahakuisuus näkyy levyn aukeavassa
sisäkannessa. Tuplalevyn kolmannen puoliskon päättävä "Twenty-Four
Hours" on jätetty kirjaamatta
jotta kappaleista kertovat neljä palstaa pysyisivät keskenään
tasapainossa.
Barthesin lähtiessä liikkeelle Diderot'sta ja kuvaelmasta, hän johdattelee
esseetään Brechtin näyttämöllepanoihin ja Eisensteinin elokuviin joissa
yksittäiset kohtaukset ladattiin merkityksentäyteisillä hetkillä. Näiden
kohtausten tarkoitus oli tableaun tapaan kertoa yhdellä kuvalla (henkilön)
koko tarina. Hollywood-kerronnasta poiketen Brecht tai Eisenstein eivät
taivuttaneet tarinankaarta kohti katharttista loppuratkaisua vaan he
luottivat jokaisen kuvan tai kohtauksen itsenäiseen todistusvoimaan.
Brechtiin viitaten Barthes pohtii mikä näyttelijän tehtävä on
tableau'ssä, tai kohtauksessa:
Since the tableau is the presentation of ideal meaning, the actor
must be present the very knowledge of the meaning, for the latter would not
be ideal if it did not bring with it its own machination. This knowledge which
the actor must demonstrate [...] is neither his human knowledge [...] nor his
knowledge as actor [...] The actor must prove that he is not enslaved to the
spectator [...], that he guides meaning towards its ideality.[xxv]
Sovellettuna Savillen lainaamiin kuvallisiin elementteihin, hänen
“näyttelijöihinsä”, on kuva alisteinen sille merkitykselle mitä se on
valjastettu uudestaan kertomaan. Kuva on alkuperäisistä merkityksistään
vapautettu uutta käyttötarkoitustaan silmällä pitäen. Tämä metodi oli myös
situationistien détournementin perusta. Se mitä Joy Division -levyjen
denotatiivinen taso pitää sisällään on kuvan originaalisuuden, aikakauden,
valokuvaajan, tai alkuperäislähteen selvitystyön kannalta toissijaista,
merkkien objektiivisen anonyymisyyden ollessa ensisijaista. Typografiana
ja kuvina esiintyvät nimettömät ja hengettömät objektit, joiden tarkoitus
on itseään korostamatta tuoda esille alkuperäiseen elämäänsä liittymätön
metafora, ovat merkkejä joilta on riistetty menneisyys. Saville toteuttaa
détournementia puhtaimmillaan varoessaan (vastaan)ottamasta lainattuja objektejaan
liian tutusta ympäristöstä. Tällaisessa tapauksessa essentiaalinen merkityksenanto
lipuisi hakoteille antaessaan mahdollisuuden kiinnostuksen siirtymiselle
itse "varastetun" objektin alkuperään. Varastetun elementin täytyy
olla tyhjä, unohdettu merkki, muutoin varastaminen on kommentti varkauden
kohteesta samalla kun se on itse varkauden aktin manifestointia. Savillen
tuodessa massatuotannon kuvastoon radioaallon tai tuntemattoman
kuvanveistäjän muistomerkit hän sisällyttää kuvaan (image) nimettömän,
subjektittoman, tekijää korostamattoman ja juuri siksi vahvan ja arvoituksellisen
merkitystason. Äänilevy on tuote joka on valmistettu ostettavaksi ja
kulutettavaksi. Se on materiaaliselta olemukseltaankin jo altis
ajassa tapahtuville muutoksille. Kun massatuotantoon kuuluva äänilevy
karsii yltään "tuoteselosteensa", kirjallisen ja kuvallisen
informaation, lähentyy se samalla gallerioiden ja museoiden taideteoksia,
mutta ennen kaikkea se suorastaan huutaa selittävää sanaa luokseen pystyäkseen
luomaan tyydyttävän suhteen itsensä ja kuluttajan välille. "Closer"
-tableaun täydellinen tarina ei synny sittenkään kuvassa, tai kuvasta,
sillä kansikuvan mukana seuraa sen suhteellista autonomiaa horjuttava ongelma,
vinyylille mekaanisesti tallennettu musiikki. "Closer" -tarina
muodostuu kansikotelon ulkopuolisen maailman ja sisäpuolisen vinyylin yhdistyessä
merkitykseksi (signifioiduksi) minkä kantajaksi liitetään kuvapinnan
(signifioijan) esittämä kohtaus. Näiden kuuluvien, näkyvien ja näkymättömien
elementtien yhdistelmästä syntyvässä tarinassa on "Closer" -kuvan
rooli olla välittäjä. Levykannen avoin merkki toimii välittävänä eminenssinä
kahden maailman välillä, musiikin ja kuuntelijan, menneisyyden ja
nykyisyyden, keinotekoisen tuotannon ja yksityisen olemisen kohdatessa
Ajassa.
Valokuva on kirjaimellisesti referenssin emanaatiota. Todellisesta
läsnäolleesta ruumiista virtaa säteilyä, joka lopulta koskettaa minua, joka
olen tässä: siirtymisen ajallinen kesto ei merkitse mitään; kuvatun henkilön
valokuva koskettaa minua samalla tavoin kuin jonkin tähden matkallaan
viipyneet säteet. - Susan Sontag[xxvi]
"Closer" -tableaun maailmoja yhdistävä säteily ei toimi jos huomio keskittyy itse välittäjään, kuvaan (Tai barthesilaisittain "näyttelijään"). Silloin kun "Closer" -merkistä itsestään tulee tähti, kun sen omat merkilliset ominaisuudet kohoavat pääosaan sen saaman välittäjän roolin sijaan, puhutaan design-historioitsijoiden tavasta käsitellä (esimerkiksi) Savillen tuotantoa.[xxvii] Tällöin puhutaan enää materiasta, teknisestä osaamisesta ja innovatiivisuudesta, muotopuhtaudesta mistä on riisuttu sisällölliset ominaisuudet.
[i]. Joy Divisionin
erityisesti käyttämä, mutta myös muiden indie-bändien harjoittama tapa oli
kaivertaa vinyylien sisäreunan juoksu-uraan ("run-off groove")
moniselitteisiä piiloviestejä. Tällainen painotuotteen lisäinformaatio oli
tietenkin mahdollista toteuttaa pienten levymerkkien kohdalla, kun
välikäsien määrä yhtyeen ja prässäämön välillä oli mahdollisimman pieni.
"Unknown Pleasuresin" A-puolella luki siis "This is the
way" ja B-puolella "Step Inside". Sanat toistuivat "Closer"-levyn
avaavalla "Atrocity Exhibition"-kappaleella (jonka nimi perustui J.
G. Ballardin samannimiseen kirjaan).
[ii].Flowers 1995, 29.
"Intergalactic scream of a dying star" on Mark Johnsonin poeettinen
ja jälkiviisaasti konnotatiivinen ilmaisu kyseisestä käyrästä, kts. Johnson
1984, 33.
[iii].The Cambridge
Encycloepedia of Astronomy 1977, 111.
[iv]. Vaneigem 1981c, 285;
teesi 11.
[v].Wigh 1976. Teksti on
peräisin Tukholman Modernin Taiteen Museossa pidetyn Ralph Gibson-näyttelyn
esittestä. Selvyyden vuoksi olen siteerannut englanninkielistä versiota
alkukielisen sijaan.
[vi].Saville ei tuntenut
Gibsonin valokuvan alkuperää, hän ei myöskään ollut tietoinen siitä mitä itse
etukannen käyrä esitti. Tästä syystä huomion kiinnittäminen esimerkiksi
fourierismiin ja Fourier-analyysiin ei kerro mitään Savillen
työskentelymetodeista. Molemmat kuvat Savillelle edelleen työstettäväksi toi yhtyeen
kitaristi Bernard Sumner. Kts. Johnson 1984, 33, 46.
[vii].Tietämättä mitkä
Sumnerin tai Savillen vaikutteet olivat edellisen valitessa kuvan, jälkimmäisen
muuttaessa sen viestin, voidaan kuitenkin lisätä vielä yksi ilmeinen Oven
valintaan vaikuttanut syy. Se kuvaa omalla tavallaan sitä The Doors -yhtyeen
tunnetuksi tekemää ja Willam Blaken nimiin laitettua runoa missä viitataan
vieraisiin, tavoiteltaviin maailmoihin joita erottavat ovet. Sitaatti on niin
kulunut fraasi rockmaailmassa, ettei kukaan enää vaivaudu (?) kertomaan
mistä Blaken runosta on kyse. Sic. Mutta minne jäi Aldous Huxley? tekijän huomatus kesällä 2013.
[viii].Barthes 1984d, 69-78.
[ix].Burgin 1989, 69-78, 90-1.
[x].Poynor 1990, 30.
[xi]. Poynor 1990, 30; Johnson
1984, 64; Thorgerson & Powell 1999, 43. Täsmälleen samoja hautamuistomerkkejä
kuin Wolfe ja sittemmin Peter Saville
on kierrättänyt myös Kati Mikola vuonna 1999 näyttelykierroksella
käyneissä "Staglieno, marmorimaa" -maalauksissaan. Mikola ei
ole ollut tietoinen Wolfesta, ei myöskään Joy Division kansigrafiikasta.
Hän on käynyt paikan päällä itse kuvaamassa marmoriset muistomerkit. Kyseessä
on Italian Genovan Camposante di Staglienon kalmisto. Tiedot saatu taiteilijan
kanssa käydyn puhelinkeskustelun perusteella.
[xii].Eriksson 1974, 33-5,
80-1. Siirtyessään paljon myöhemmin kivestä paperille kirjasintyyli sai
aakkostoonsa J, U, Y ja Z-kirjaimet joita ei roomalaisilla esiintynyt.
Puhtaimmillaan kapiteelikirjoitus on luettavissa Trajanuksen pylväästä
vuodelta 113 jKr; Ibid 35-6. Kts. myös Hollis 1994, 9.
[xiii]. Jeesuksen ristiltä
laskemiseen, hautaan viemiseen, sekä
ylösnousemusta "todistaneiden" opetuslasten henkilöllisyys vaihtelee
evankeliumi evankeliumilta. Maria Magdalena mainitaan aina. Myös toinen
tosiseikka on "varma": Neitsyt Mariaa ei mainita läsnäolleeksi
kertaakaan. Jeesuksen äiti on tullut tämän tapahtuman kuvaukseen mukaan
historiallisen väärinymmärryksen kautta, sillä Maria Magdalenan lisäksi
haudalla mainitaan olleen mukana myös toinen Maria; Joosefin (ei Jeesuksen
isä) ja/tai Jaakobin, äiti. Neitsyt Maria hahmona on vakiintunut kuitenkin
taiteeseen itsestäänselväksi hahmoksi Jeesuksen ruumiin äärellä. Siksi hän
pääsee mukaan "Closer" -veistokseenkin, vaikkakin kuvanveistäjän
alkuperäiset intentiot tai historiatietoisuus ovat tuntemattomia. Kukaan ei
edes pysty kertomaan, esittääkö hautamuistomerkki allegoriaa Jeesuksen hautaan
panosta, vai jonkun italialaisen mahtimiehen kuoleman kuvauksesta. Tässä on
kuitenkin kyse tämän työn analyysin kannalta epärelevanteista nyansseista,
sen tähden jätän Raamatun lähdeviitteet merkitsemättä.
[xiv].Viittaan tässä siis
Panzani-pastamainoksen kuvan retoriikkaa käsittelevän esseen julkaisuvuoteen,
sekä "Le troisième sens"-artikkelin ilmestymisajankohtaan. Kts.
Barthes 1984b ja 1984c.
[xv]. Komas merkitys "is
saying the opposite without giving up the contrary." Barthes 1984c, 58.
[xvi]. "The obtuse
meaning is a signifier without a signified, hence the difficulty in naming
it". Barthes 1984c, 61.
[xvii].Barthes 1984c, 61. Katso
myös Shawcross 1997, 17-21.
[xviii].Tässä sovelletun
Burginin ja Barthesin hieroglyfi/tableau näkemysten lisäksi Diderot'n ajatuksia
on tulkinnut laajemmin Bryson 1987, 179-189.
[xix].Barthes 1984d, 70-1.
[xx]. Kts. Barthes 1984d,
70-2, 74-5, passim. "Embleemi muodostuu motosta, kuvasta ja epigrammista.
Motto ilmaisee jonkin elämänviisauden tai opetuksen [tässä: sanat "Closer"
ja "Joy Division"][...], kuva visualisoi tämän ja epigrammi [tässä:
itse musiikki] selittää." Kts. Lukkarinen 1998, 110; viite 2.
[xxi].Vrt. Berger 1991, 16;
Hietala 199, 233; Hietanen 1987, 217-232.
[xxii].Johnson 1984, 63.
[xxiii].Myöhemmät painokset
ilmestyivät ohuemmissa kuorissa, samoin takakannesta löytyvä "Joy
Division" siirtyi etupuolelle ja albumin nimi taakse. Vrt. Edge 1984, 61;
Johnson 1984, 76.
[xxiv]. Toteuttamatta jäänyt
alkuperäisidea olisi tosin pukenut levyn täysin päinvastaiseen asuun. Nimittäin
kuninkaallisiin viittoihin ja kirjailuihin viittaavaan punaiseen ja kultaan.
Kts. Johnson 1984, 65.
[xxv].Barthes 1984d, 74-5.
[xxvi]. Sontag 1984, 173.
[xxvii].Vrt. esim. Black 1990,
104; Edge, 1991; Hollis 1994; Huygen 1989, 150; Livingston 1992; March
1988; McDermott 1988 ja Rouard-Snowman 1992.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti