1.2. TUTKIMUKSEN TAVOITTEET
Tämän vuosisadan alussa syntynyt äänilevyteollisuus ei heti syntyhetkestään
lähtien ollut kiinnostunut
savikiekkojen päällysteiden ulkoisesta näyttävyydestä. Levypussit olivat
ensisijaisesti suojamateriaalia, toissijaisesti ne kertoivat levyn
kustantaneesta yhtiöstä, sekä uuden,
gramofoneille sopivan savikiekon laadullisesta ylivertaisuudesta. Columbia
-yhtiön vuonna 1949 esittelemä
vinyylilevy toi mukanaan tulevaisuuden kannalta merkittäviä uudistuksia. Levyn
pyörimisnopeus pystyttiin alentamaan savikiekon 78:sta kierroksesta
pitkäsoittolevyn 33:een ja singlen 45:een kierrokseen minuutissa. Vinyylille
saatiin näin kaiverrettua enemmän materiaalia. Vaikka vinyyli itsessään oli kestävämpi ja joustavampi
materiaali kuin savikiekko, oli sen tiheään kaiverrettu mikroura edeltäjäänsä
herkempi vaurioitumaan. Levyä suojelevasta paperista piti tehdä niin pehmeää
ettei siitä enää ollut kestäväksi
pakkausmateriaaliksi. Äänilevy tarvitsi nyt kaksi kuorta. Levyn pintaa
suojelevan sisäpussin, sekä kovemman pahvikuoren jota saattoi käsitellä huolettomammin.[i]
Tässä vaiheessa alkoi levykotelon elämä niin virallista teksti-informaatiota,
kuin mainostakin sisältävänä päällysteenä. Samanakaisesti levyt siirtyivät
tiskien takaa avohyllyille. Tätä ennen kuluttajalla oli ollut ostopäätöstä tehdessään
ennakkokäsitys haluamastaan musiikkikappaleesta. Nyt tämä saattoi tehdä
valintansa vasta kaupassa, miellyttyään kenties äänilevyä mainostavan kuoren
viestiin. Musiikki muuttui ensimmäistä kertaa myös kuvaksi. Elvis Presleyn
ensimmäinen RCA:lle tehty levy on hyvä esimerkki äänituotteen
personifioinnista. Levykanteen sitoutui
viitteellinen lupaus itse musiikista. Musiikin abstrakti
käsitteellisyys, sekä vinyylin itsessään kieltämä kovakourainen käsittely
kompensoitui kuluttajalle pahvisen levypakkauksen taktiilisuudessa.
Levynkansi oli konkreettinen, sen kuva ja teksti oli ilmassa leijuvan
äänimaailman käsin kosketeltava korvike.
Elvis Presley -albumin toimiessa tämän työn päänavaajana ja perustan
luojana, jää Amerikan mantere tämän jälkeen huomiotta. Levyn kuvapinta palaa
kuitenkin genren sisäisenä, intertekstuaalisena elementtinä vielä
myöhemmin kuvaan mukaan. Tutkimus pysyttelee Brittein Saarilla, vuosien 1967 ja
1987 väliin jäävässä ajanjaksossa. Perusteet voi esittää monella tavalla,
helpoin tie on vedota henkilökohtaisiin syihin. Heräämiseni rock-musiikkiin
tapahtui englantilaisen, 1980-luvun alkupuolen "uuden aallon",
“post-punkin” tai “independent-rockin” myötä. Tyylisuunnan nimitykset
vaihtelevat, ne pitävät sisällään nyanssieroja, mutta kertovat kuitenkin
nimillään pyrkimyksestään vaihtoehtoisuuteen. Mitä tämä “vaihtoehtoisuus”
sitten merkitsi, selkiytyy toivottavasti myöhemmin työn edetessä. Ryhtyessäni
syventymään tämän aikakauden levykansiin, jouduin vastastusten historian
painolastin kanssa, mikä estää aloittamasta tutkielmaani in media res,
keskeltä.
Pysytteleminen Englannissa on helpottanut
työn syntymistä. Lähdemateriaalin ollessa muutoinkin niukkaa, löytyy englantilaisesta akateemisesta ja
populaarista kirjallisuudesta kuitenkin jonkin verran aihetta tukevia ja
ohjaavia tekstejä. Tämä johtuu englantilaisen kulttuurisosiologisen tutkimuksen
kiinnostuksesta erityisesti 1970-luvun lopun punk-liikettä kohtaan, samoin maan
monien rocktoimittajien analyyttisestä otteesta. Eritoten Jon Savagen panos
tulee näkymään.
Lähtiessäni tutkimaan aihettani, oli alusta alkaen selvää ainoastaan se,
että tutkimuksen kohteiksi päätyvät Factory -levy-yhtiön graafisesta
suunnittelusta vastanneen Peter Savillen työt, sekä The Smiths -yhtyeen
laulajan Stephen Morrisseyn yhtyeelleen suunnittelemat kansikuvat. Factory
-suojatti Joy Division vaikutti vuosina 1979-81, The Smiths vuosien 1983-7
välillä. Molemmat yhtyeet tulivat Manchesteristä. The Smiths erottautui
tietoisesti Manchesterin levyhegemoniaksi muodostuneen Factoryn linjasta, mutta
molemmissa tapauksissa visuaalisen ilmaisun lähtökohdat jäisivät epäselväksi
ilman 1977 syntyneen punk-vaiheen keulakuvan Sex Pistolsin esille tuomista. Sex
Pistolsin graafisen suunnittelijan
Jamie Reidin töiden taustat ovat parhaiten dokumentoituja biografisia tietoja
mitä tältä aikakaudelta löytyy. Suoria vastaavuuksia Peter Savillen, Morrisseyn
ja Jamie Reidin työskentelytavoissa ei ole havaittavissa, mutta heidän
töihinsä vaikuttaneissa ideologisissa taustoissa on niin paljon yhteneväisyyttä
että heidät voi lukea samassa kulttuuri-ilmapiirissä kasvaneiksi. Ajallisesti,
musiikillisesti ja "taide"käsitykseltään etäämpänä 1980-luvun
vaihteen kolmikosta on The Beatles, jolla on
Elvis Presleyyn verrattava etuoikeus aloittaa työ kuin työ mikä
käsittelee hieman kattavammin rockin erilaisia tyyliperiodeja.
Levykansi-designin Suuri Kertomus lasketaan perinteisesti alkaneeksi yhtyeen
"Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band" -albumista (1967). Erityisesti
Sex Pistols -tuotantoon vaikuttaneita kulttuuriteorioita purkaessa, toimii
1960-luvun lopun visuaalinen ilmaisu
selittäjänä 70-luvun puolessavälissä syntyneen punkin antiesteettiselle
ja poliittiselle retoriikalle. The Beatlesin rooli on toimia Elviksen
tapaan johdantona, tosin tätä laajempana historiallisena ja teoreettisena alkupalana. Ajallisesti
lyhytkestoisen, vain noin neljäkymmentä vuotta eläneen vinyylevyn kuvallisen
ilmaisumuodon erityispiirteiden tutkimusta ei voi ryhtyä kirjoittamaan
huomioimatta niin tyylin synty-, kuin kuolinhetkeä. Näin perinpohjainen
pohjatyö on tarpeen, koska vastaavaa, leimallisesti levykansien merkityksiin
keskittynyttä kattavaa tutkimusta ei ole tietääkseni aiemmin tehty. Pelkästään
yhden levynkannen kuvapintaan keskittyvä tulkinta ei kuulu tämän työn juoneen,
monestakin eri syystä.
The Beatlesin ja Sex Pistolsin väliin jäävä aikakausi jää käsittelemättä.
Tämä tarkoittaa 60-luvun psykedeelisen
vaiheen, sekä 70-luvun alun “surrealismin” sivuuttamista. Miksi näin; vastaan
tähän kohta.
Kevin Edgen mukaan The Beatlesia seurannut rock eriytyi lukuisiksi eri
alalajeikseen, aiemman yhtenäiskulttuurin vaiheen jälkeen. Erityisesti tämä
näkyi musiikin markkinoinnissa, mikä jakaantui kolmeen eri kategoriaan.[ii]
Disco- ja poptähdet myytiin nuortenlehtien, radion ja television avulla.
Kaupattava artikkeli oli hittisingle ja tuotteen markkinointi kesti lyhyen,
mutta sitäkin tehokkaamman ajanjakson. Poptähden markkinoinnissa ei
panostettu esiintymisiin konserttilavoilla, vaan nauhoitettuihin
tv-lähetyksiin, jossa teinitähti mimikoi mikrofoniin musiikin tullessa
nauhalta. Toiseen ryhmään kuuluivat teatraalisen glam-rockin edustajat kuten
David Bowie ja Roxy Music. He olivat
taidekouluista oppinsa saaneita tyylittelijöitä. Taiteen ja
pop-musiikin kohtaamisessa oli kyse erittäin englantilaisesta ilmiöstä jolle ei
löydy vertaista muualta maailmasta. Taide-popin vinyylit olivat epätasaisia
kokonaisuuksia, mutta tässä yhteydessä myytiinkin artistin edustamaa "ilmiötä", pikemminkin kuin
musiikillisia kokonaisuuksia. Esiintymiset estradeilla lähenivät
teatterisovituksia. Markkinointi perustui niin vaatteiden, hiusten kuin meikin,
siis yleisen ulkoisen olemuksen ylilyönteihin.[iii] Taide-pop oli saksalaisen kabaree-kulttuurin
eräänlainen englantilainen variantti. Rockmusiikin ja taiteen kohtaamisen visuaalisesti epäonnistuneimman
ryhmän; tämä on tietenkin subjektiivinen mielipide, muodostivat kuitenkin
progressiivisen rockin edustajat kuten Genesis, Yes ja Pink Floyd. Nämä
massiivisia ja mahtipontisia rock-oopperoita “säveltäneet” orkesterit eivät
mahtuneet enää muualle esiintymään kuin stadioneille. Elävän musiikin
esittäminen väheni. Yhtyeiden levykannet tehtiin musiikkiesitysten
taiteellista hakuammuntaa myötäillen moniselitteisiksi ja prameileviksi. Kuva
ikäänkuin korvasi konserttispektaakkeleiden puutteen.
The Beatlesin "Sgt.
Pepper" -abumin lisäksi esittelen yhtyeen vuotta myöhemmin ilmestyneen
"The White Albumin" englantilaisen Pop-taiteen kehityskertomuksen
kontekstista. Analyysi keskittyy
levykansien erilaisten toteutustapojen vertailuun, ei niinkään
töiden toisistaan riippumattomien merkitystasojen purkamiseen. Pääosaan
nousee kannet suunnitelleiden Peter Blaken ja Richard Hamiltonin erilaiset
ilmaisutavat, sekä sen problematisointi mihin tällainen Pop-taiteilijoiden
ryhtyminen populaarimusiikin kuvittajiksi johti. Eräs johtopäätöksistä liittyy
70-luvun alun graafisten suunnittelijoiden valitsemaan tiehen. "Sgt.
Pepperin" maineesta johtuen levykansien suunnittelu miellettiin
tasaveroisena taidemuotona minkä tahansa muun taiteen teon kanssa. Kuusi osaa
"Album Cover Albumeja" koostaneet Roger Dean ja Storm Thorgerson
olivat näitä 70-luvun mammuttiorkestereiden levykansien ammattimaisia
graafisia suunnittelijoita. Omin sanoin he perustelevat syyt, miksi heitä ei
käytetä kuin itsensä poissulkevana argumentaatiopohjana tässä työssä. Roger Dean kirjoittaa vuonna 1989 ammatistaan näin:
One other old chestnut I'd like to crack is the vexed and pompous issue of
whether record packaging is really art - or is any packaging for that matter.
[...] Cover design is simply not the same as the majority of packaging which is
dull, utilitarian, unimaginative and not art. Though most cornflakes I've eaten
are the same, most music I've heard is very different. It is highly
individualistic and idiosyncratic. Even the same group will make different
records. And the record packaging is consequently very different, and in being
different becomes imaginative and special. It is when it becomes special that
it becomes art. It is a question of quality not function. (kursivointi
lisätty)[iv]
Mitä tämä tarkoittaa rivien välistä suomennettuna? Koska levyllä oleva
musiikki on aina erilaista kuin toisen levyn musiikki, toisin kuin eri
valmistajien erilaisten muropakkausten sisältö voi olla sama, on levykansien
suunnittelunkin oltava samalla tavalla originaalia ja erilaista (lue:
erikoista), mutta ei kuitenkaan eksplisiittisesti musiikin kanssa korreloivaa.
Deanin “looginen” ketju lähtee erilaisuudesta mikä johtaa
mielikuvituksellisuuden ja erityisyyden kautta taiteeseen. Ajattelutavassa on
kyse graafisen suunnittelijan itsetehostuksesta, manieristisesta ajattelusta
(MITEN se on) modernistisen tuotteen tehtävään (MIKSI se on) kohdistuvan
problematisoinnin sijaan. Deanin (et al.) (s. 1944) originaalisuuteen liittyvä haihattelu erottaa hänet Jamie Reidistä (s. 1940) ja
Peter Savillesta (s. 1955). Erityisen vähän tämän ajattelutavan lähtökohdissa
on yhteistä Morrisseyn (s. 1959) toteuttamien kuvapintojen kanssa. Morrisseyn
työt perustuvat lainauksiin, tai kuten hän itse ilmaisee, suoranaiseen
plagiarismiin. Siitä huolimatta nimenomaan hänet englantilainen rock-lehdistö leimasi
lähinnä eksentriselle taiteilijalle sopivalla määrityksillä. Tässä suhteessa
hän eroaa selkeästi taideteollisen koulutuksen saaneista graafikoista, joille
levykansien suunnittelu oli ammatti.
“Album Cover Albumit” koostaneen työryhmän kuvavalintojen kriteerit
perustellaan myös tähän tapaan:
The criterion used in selection is basically simple - it's what we consider
good. [...] Now this sense of what is good is rather complex and private. It
includes breadth of vision, innovation of approach or style, attention detail,
sympathy of graphics and image, nature of content, extent of humour etc. etc.[v]
Tähän asti teksti on ympäripyöreydessään vielä ymmärrettävissä, mutta
ratkaiseva kontrasti tämän työn perspektiiviin lausutaan heti perään näin:
"Ironically the only criterion not employed was the relation of the
design to the music - there is no music with this book." On tietenkin
luonnollista pelkistää levykansia esittelevän kirjan sisältö pelkkään
kuvalliseen luokitteluun, jos ratkaisulle haetaan hyväksyntää graafikoiden
oman kiinnostuksen kautta. Vaikka "Album Cover Albumien" toteutus
jollain hämäräksi jäävällä tavalla pyrkii etsimään ja esittämään
formalistista täydellisyyttä temaattisiin yhteneväisyyksiin perustuvalla
luokittelulla, eivät ne kuitenkaan vastaa siihen kysymykseen miksi jokin
levynkansi muodostuu levynomistajan mentaalihistoriassa merkittävämmäksi
kuin jokin toinen. Roger Deanin (et
al.) etäiseksi jäävän professionalismin vastapainoksi olen pyrkinyt
viemään levynkannet oman itseriittoisuutensa ulkopuolelle, koska vasta
tästä kontekstualisoinnista syntyy levykansien tarina, ei niiden muodollisten
ominaisuuksien kategorisoinnista kuten "Album Cover Albumien"
kohdalla tapahtuu.
Käytän poikkeuksellisesti tätä Deanin (et al.) "no music" -periaatetta
hyväkseni lähtiessäni vertailemaan The Beatlesin kahden albumin kansikuvia.
Tässä luvussa ei ole musiikkia mukana kuin nimeksi. Analyysi tapahtuu
strukturalistiselta pohjalta, ja saattaa samasta syystä jäädä
epätyydyttäväksi. Niin Sex Pistols -luvussa, kuin Joy Divisionia ja The
Smithsiä käsittelevien lukujen yhteydessä törmätään antiesteettisiin,
varastettuihin ja plagioituihin kuviin. Taidemaailmassa tämä luokitellaan
postmodernismiin kuuluvaksi ilmaisuksi, mutta Deania tulkiten epäoriginaaliksi lahjattomuudeksi.
Teoreettiselta pohjaltaan työ pysyy yhtä tukevasti Ranskassa kuin se
materiaaliltaan pitäytyy Kanaalin toisella puolella. The Beatlesin kahden
albumin vertailussa käytetään Roland Barthesin varhaista kuvasemiotiikan
mallia, jossa denotatiivinen ja konnotatiivinen taso jakavat kuvan kahteen
kertovaan osaan. Barthesin soveltaman kuvasemiotiikan perusta on niin Claude
Lévi Straussin myyttitutkimuksessa kuin Ferdinand de Saussuren lingvistiikassa.
Strukturalismin jäykemmässä mallissa pysytellessään sen luomat
tulkintamahdollisuudet ovat myös hyvin määrääviä. Tämä tullee esille
"Sgt. Pepperin" ja "The White Albumin" erottautuessa
binaaristen oppositioiden avulla toisistaan.
Sex Pistols -luku esittelee ranskalaiset kulttuurianarkistit Guy Debordin
ja Raoul Vaneigemin ajatukset, joita nämä "Kansainvälisten
Situationistien" kattonimikkeen alla kirjasivat vuosien 1956-72 välillä.
Situationistien tekstit eivät toimi tässä luvussa varsinaisesti tutkimuksen
kannalta metodisina apuvälineinä, vaan pikemminkin Sex Pistols -kannet
suunitelleen Jamie Reidin töiden selittäjänä. Situationistien taiteen
kritiikki päätyi myöhemmässä elämässään suoraan Sex Pistols -kansiin. Sex Pistols -manageri Malcolm McLarenin
ja Jamie Reidin situationistitietoisuus on tunnettu tosiseikka, mutta vieläkin
on puuttunut yksityiskohtainen tutkimus Sex Pistols -kuvien
situationistisista piirteistä. Punk-estetiikasta vastuussa olleet McLaren
ja Reid olivat saman aikakauden lapsia kuin Pop-taiteen myöhäisvaihe. Heidän
taidekoulutuksensa tapahtui Peter Blaken ja Richard Hamiltonin sukupolven
valvonnassa, mutta vuoden 1968 Pariisin tapahtumista vaikuttuneina heidän
taiteellinen kehityksensä oli vasemmistolaispolitiikan leimaamaa.
Situationistit halveksuivat ranskalaista kulttuurintutkimusta, erityisesti
lévi-straussilaista strukturalismia. Situationistien "taideteoria" on
myös Pop-taiteen kritiikkiä. Tässä yhteydessä The Beatles ja Sex Pistols
kohtaavat niin visuaaliselta ilmaisultaan vastakkaisina yhtyeinä, kuin myös
kuvantulkinnassa käytettyjen teorioiden taistelukenttänä.
Peter Savillen ja Joy Divisionin yhteydessä tuon denotatiivisen ja
konnotatiivisen kuvatason erottelun rinnalle Roland Barthesin vuonna 1970
esittämän "kolmannen merkityksen" -käsitteen laventamaan
riittämättömältä vaikuttavaa kuvan kaksijakoisuuteen perustuvaa tulkintaa.
“Kolmas merkitys” on ratkaiseva apukeino viedessäni levynkannelta sen
suhteellisen autonomisuuden ja liittäessäni sen välittäväksi osatekijäksi
musiikin ja maailman välille. Joy Division -kuvien selittäväksi tekijöiksi,
merkittäviksi merkityksenantajiksi otetaan niin yhtyeen musiikki, kuin sitä
ympäröinyt todellisuuskin. Mutta tämäkään ei vielä riitä. Barthesia soveltaen,
kuvan merkitys on riippuvainen myös tutkijaa ja tutkittavaa kohdetta erottavan
ajan rakentamista merkitystasoista. Situationisteja ei unohdeta tässäkään
luvussa, vaan näiden teesit elävät Factory -levy-yhtiön ideologiassa ja Peter
Savillen kuvallisessa ilmaisussa mukana. Barthesin ja Situationistien lisäksi
mukaan tuodaan lisäksi Bauhaus-koulun "korporatiivisen identiteetin"
-käsite, sekä tähän taideteoreettiseen ja -filosofiseen tietoisuuteen
liittyen, englantilaisen taidekoulutuksen merkitys maan populaarimusiikin
kehityksessä.
The Smiths -kannet suunnitelleen yhtyeen laulajan ja tekstintekijän Morrisseyn postmodernistiseksi luokiteltavia
kuvavarkauksia tulkittaessa Roland Barthes pääsee jälleen esille "Camera
Lucida" -kirjassa esittelemänsä
kuvan "studium" ja "punctum" -tasojen välityksellä.
Tämän lisäksi lukija tutustuu Jacques Lacanin psykoanalyysin
peruskäsitteistöön. Näiden kahden teoreetikon avulla puran Morrisseyn
kuvavalintojen näkymättömiä, häiritseviä ja kenties tiedostamattomassa
syntyneitä ominaisuuksia. Morrissey on poikkeustapaus tässä työssä, sillä laulajana
ja teksittäjä hän on henkilökohtaisesti sidoksissa yhtyeen tuottamaan materiaaliin, ja tämä sidoksisuus
korostuu levykansissa. Tulkinnan on nyt
otettava huomioon entistä huolellisemmin itse musiikin, laulutekstien, sekä
kuvien synnyttämä koheesio. Joy Divisionin musiikin ja Peter Savillen designin
kohdallakin tämä keskinäinen riippuvaisuus otetaan huomioon, mutta analyysi
perustuu näiden tekijöiden sattumanvaraisesta kohtaamisesta muodostuvista
merkityksistä. The Smithsin musiikin ja Morrisseyn tekstien ja kuvavalintojen
suhde on kiinteämpi, eikä tätä saa tulkinnan yhteydessä unohtaa.
Tutkimuksen ylävireen syntyessä englantilaisten levykansien tarkastelusta,
toivon lukijan myös seuraavan työn mukana kulkevaa toista pitkäkestoista
kaarta, sen teoreettista alavirettä. Roland Barthesin vuonna 1964 alkaneen kuvasemiotiikan kehitys päättyy vuonna 1980 "Camera
Lucida"-kirjan ilmestymiseen. Viimeisessä luvussa pääosan saavat Lacanin
näkemykset katsomisen halusta ja
katseen puutteesta. Sex Pistols luku esittelee poliittisesti vasemmalla
vaikuttaneet Situationistit. Yhteneväisyyksiä Barthesin, Lacanin ja
Situationistien välillä on olemassa. Marginaalisesta asemastaan johtuen
Situationistit halveksivat akateemista kulttuurintutkimusta, tästä huolimatta
heidän johtopäätöksensä yhteiskunnasta ja yksilön näennäisestä vapaudesta
korreloivat osittain niin kielitieteen kuin psykoanalyysinkin kanssa.
Situationistien avaintermi "spektaakkeliyhteiskunta" ja lacanilainen psykoanalyysi kohtaavat
toisensa käsitteellisellä tasolla, vaikkakin teorioiden pragmaattiset
tavoitteet ovat etäällä toisistaan. Lukijan intresseistä riippuen hän voi unohtaa levynkansien esittävän tutkimuksessa
pääosaa ja pitää niitä vain kuvallisina esimerkkeinä 1960-luvulla Ranskassa
vaikuttaneiden teoreetikkojen teesien käyttömahdollisuuksista kuvantutkimuksessa.
Seuraavat luvut ovat yhtäaikaa ranskalaisen kulttuurintutkimuksen, kuin
englantilaisen levykansi-designin eräiden piirteiden kehityskertomusta.
Tulkittavaksi otetut levynkannet ovat kanonisoituneet oman kenttänsä
huipputuotteiksi, mutta niiden sisällöllisiin ominaisuuksiin on puututtu
aniharvoin, jos koskaan. Levykansia esittelevät teokset ovat keskittyneet
designin esittelyyn, unohtaen näin Deanin (et al.) tapaan kontekstin jossa levykannet elävät. Musiikki
on poissa. Niin myös aikakausi, kulttuuripoliittinen ja teoreettinen
ympäristö jossa ne ovat syntyneet. Tutkimuksessa on kyseessä päänavauksesta sellaisesta aiheesta josta ei
tässäkään yhteydessä ehditä kosketella kuin, sananmukaisesti, jäävuoren
huippua.
Luotettavan lähdemateriaalin saaminen on ollut vaikeaa. Tutkimusta
helpottavia esimerkkitapauksia ei juurikaan ole. Paul Gilroy on tosin
tarkastellut mustan musiikin eräitä kansia rotupoliittisina kannanottoina,
hänen lyhyt esseensä on poikkeus joka vahvistaa säännön.[vi]
Gilroyn lähtökohtana on ensisijaisesti rotupolitiikka, jonka
argumentaatiopohjaksi hän löytää joitakin levykuvituksia. Levykannet eivät
tässäkään yhteydessä ole pääosassa, ainoastaan esimerkkitapauksia. Levykansia
ei ole aiemmin tulkittu taidehistoriallisia
metodeja hyväksikäyttäen. Tähänastinen englantilainen ja suomalainen tutkimus
on käsitellyt rockmusiikkia lähinnä
kulttuurisosiologisista lähtökohdista. Syyt jotka ovat vaikuttaneet populaarikulttuurisen
kuvaston vähäiseen tutkimukseen ovat moninaiset ja moniselitteiset. Eräs syy saattaa
olla rockin parissa toimivien kirjoittajien tietoinen korkeakulttuuriin
liittyvien metodien kaihtaminen. Rockin suhteellista itsenäisyyttä, sen “pahan
pojan” roolia populaarikulttuurin sisällä on näin yritetty varjella tutkimuksen
pihteihin joutumiselta. Samaan hengenvetoon on todettava äänilevykansien
nykyinen asema entistäkin marginaalisempana tutkimuskohteena. Koko genre on
kuollut CD-levyn syrjäytettyä vinyylin. Toisaalta levynkansien ollessa tässä
muodossa historiaa, on se myös kiitollinen tutkimuskohde. Kehitystä ei ole odotettavissa. Tilanne on
toistaiseksi pysähtynyt.
The Beatlesin yhteydessä olen käynyt läpi englantilaisen Pop-taiteen
historian ja ne tiedot The Beatlesistä jotka liittyvät eksplisiittisesti
kahteen käsittelyyn joutuvaan levynkanteen. The Beatles-analyysin voidaan siis
lukea olevan Pop-taiteen analyysia, valisemastani kirjallisuudesta johtuen.
Sex Pistols historiikin päälähde on ollut Jon Savagen kattava teos
yhtyeestä, samoin kuin muutama muu aihetta käsittelevät (populaari)yleisteos.
Jon Savagen koostama, Jamie Reidin nimissä kulkeva teos on ollut korvaamaton
Reidin levynkansien syntyhetkien anekdootteja tähän työhän kirjatessa. Helena
Sederholmin suomenkielinen esitys
situationisteista on ollut tarpeellinen apuväline, tämän lisäksi olen
käyttänyt Guy Debordin teesikokoelman ja Situationistien päätekstien
englanninoksia. Selvyyden vuoksi olen
kauttaaltaan käyttänyt englanninkielisiä lainauksia Roland Barthesin ja Debordin
yhteydessä, luottaen siihen että käännökset ovat alkukielisiä vastaavia. Omiin
suomennoksiin en ole ryhtynyt paria poikkeusta lukuunottamatta.
Joy Divisionia, Factoryä ja Peter Savillea käsittelevä kirjallisuus on
luonteeltaan populaaria, asiatedoiltaan vaikeasti todennettavissa ja samalla
hajanaista. Saville on tunnettu henkilö englantilaisissa design-ympyröissä,
mutta hänen tuotantonsa laaja-alaisuus, mikä ulottuu Pariisin
Pompidou-keskuksesta Mercedes-Benzille ja Swatchille tehtyihin töihin, peittää
alleen hänen uransa alkuajat, ensimmäiset Factory levy-yhtiölle suunnitellut
Joy Division -kannet.
The Smiths -kansien yhteydessä olen ollut riippuvainen yhtyeen täydellisen
tuotannon kuvallisesti esittävästä kirjasta. Jo Sleen koostama teos on
vaikuttanut kuvien saamaan tulkintaan, sillä kirja esittelee
originaalivalokuvat, joista levykansien valokuvat on vedostettu. Ilman näitä
originaaleja saavuttamani lopputulos, ehkä analyysini lähtökohtakin olisi
ollut erilainen.
Lukujen välissä olen lyhyesti käsitellyt eräitä muita yhtyeitä, levynkansia
ja kansien suunnittelijoita. Tällä tahdon tuoda esille sen, etteivät
käsittelemäni työt ole olleet yksin, eivätkä yksinomaan riippuvaisia
toisistaan. Erityisesti Peter Savillen aikakaudelta olisi löytynyt muitakin
varteenotettavia tutkimuskohteita, mutta nämä jääkööt tulevaisuuteen.
Sex Pistolsin singlekuoria ei enää ole muualta saatavissa kuin Lontoon
V&A -museon pop-arkistosta ja levykeräilijöiltä. Käyttämäni kuvat on kopioitu Reidin mustavalkoisesta “elämäkerrasta”.
Joy Divisionin ja The Smithsin levyistä kattavimman analyysin saavat ne
kansikuvat, jotka ovat eläneet pisimpään omassa levyhyllyssä. Jamie Reidiä
lukuunottamatta olen pyrkinyt välttämään bibliografisten tietojen
mukaanottoa. Reidin kannalta henkilötietojen sisällyttäminen tutkimukseen on
tarkoutuksenmukaista silloin kun osoittaa Reidin tietoisuuden situationisteista.
Muutoin olen pyrkinyt välttämään Reidin Sex Pistols-vaiheen jälkeen
lausuttujen kommenttien suoraa referointia, sillä niiden
"totuudellisuus" on aina, kenen tahansa elävän tutkimuskohteen
ollessa kyseessä, kyseenalaista. Lacanilaisen psykoanalyysin koetellessa The
Smiths-kansia, olen erityisesti Morrisseyn kohdalla välttänyt henkilöhistorian
esille tuontia, vaikka niitä useiden populaariesitysten muodossa olisikin tarjolla.
Tällä keinoin halusin välttää psykohistorian luomisen, vaikkakaan en siinä
välttämättä täysin tule onnistumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti