Kuva 3 |
2. KORKEA POP JA MATALA pop
2.1. THE INDEPENDENT GROUP (IG)
Lontoon Institute of Contemporary Arts'issa työskentelevien ja opiskelevien
uuden taiteilija-kriitikko sukupolven keskusteluryhmä sijoittui vuonna 1952
The Independent Group-nimikkeen alle.[i]
Ryhmään kuuluivat muun muassa Reyner Banham, Eduardo Paolozzi, Richard
Hamilton ja Lawrence Alloway, jonka nimiin merkitään termien "Pop
Art" ja "Popular Culture" keksiminen. Popilla Alloway tarkoitti
tässä vaiheessa itse massatuotannon artefakteja, elokuvaa, kuvalehtiä,
pakkauksia ja julisteita, ei näitä tuotteita lähdemateriaalinaan
käyttävien taiteilijoiden taidetta.[ii]
Independent Groupin (tästä lähtien: IG) kiinnostus kohdistui sekä uuteen
teknologiaan että englantilaisen kulttuurin heterogeenistymiseen.
Kun vanhan polven modernistit kokivat amerikkalaistumisen uhkana, näki
IG teollisen massatuotannon markkinoimien ylellisyystuotteiden symboliikan tutkimisen
mielekkäänä. Elokuvien ja roskakirjallisuuden
kuluttajalleen tuottama mielihyvä itsessään perusteli näiden tuotteiden
olemassaolon. Siten modernistien teolliseen objektiin liittämä "form
follows function" -ajattelu sai tehdä tilaa kuluttajalähtöiselle
estetiikalle.[iii]
Modernismin kannattajien ja IG:n näkemyserot tiivistyivät kuluttamiseen
liittyvisä asenteissa. Jälkimmäisen suhtautuminen uuteen aikakauteen
oli avoimen optimistista, modernistit tuntuivat jääneen jähmeine ajatuksineen
sodanaikaisiin taisteluhautoihin. "Modern Movementin" teollista
tuotantoa koskevat kolme perusprinsiippiä; standardisoiminen, yksinkertaisuus
ja nimettömyys, eivät enää vastanneet 1950-luvun nuoren sukupolven näkemyksiä.
Pääluvultaan kasvanut työväenluokka ja sen lisääntynyt vapaa-aika
oli synnyttänyt kuluttamiseen perustuvan (populaari)kulttuurin.
Eurooppalainen suhtautuminen tuotesuunnitteluun oli perinteisesti ollut
teoreettista ja sosiaalisia arvoja huomioonottavaa. Yhdysvalloista tullut
design -ajattelu sen sijaan perustui tuotteen joka vuosi tapahtuvalle
ulkoiselle uudistamiselle ja tekniselle kehittymiselle. Bauhaus -koulukunnan
puhuessa tuotteen esteettisen ja formaalisen "ikuisuuden"
puolesta, perustui esimerkiksi Detroitin autoteollisuus niin autojen
korimallien yhä epäkäytännöllisimmiksi käyviin muutoksiin kuin teknisen
suorituskyvyn kasvattamiseen. Cadillacin ja Chryslerin aloittama
"space-age" -design, mikä ei vielä vuonna -56[iv]
ollut edes nähnyt häkellyttävimpiä ratkaisujaan, oli IG:lle esikuvallista,
ulkoiseen näyttävyyteen perustuvaa ei-funktionaalista muotoilua. Puutteeseen
ja säännöstelyyn tottuneiden englantilaisten ulottumattomissa olevia, amerikkalaiskuluttajille
tuttuja ylellisyystuotteita mainostavat aikakauslehdet, kuten Playboy,
edustivat IG:lle Atlantin takaisia raikkaita tuulia.[v]
Varaukseton teknologiaihastus johti IG:n ihailemaan myös futuristien
koneromantiikkaa.[vi]
Arvostaessaan futurismia IG hyväksyi modernismista sellaisia
piirteitä, jotka Saksasta maanpakoon lähteneet Bauhausin edustajat olivat
suodattaneet modernismin utopiasta pois. IG:n avaruusaikakauteen
liittyvä koneisiin ihastuminen näki yksilön pääsevän toteuttamaan
mielihalujaan teknisen kehityksen avulla, kun modernistien oppositio
selitti tällaisen kehityksen johtavan ihmisen jäämiseksi rattaaksi luomansa
koneiston sisään.
2.2. VUOSI 1956, TOINEN OTTO
"This is Tomorrow" oli Independent Groupin vuonna 1956 Whitechapelin
taidegalleriassa pitämä näyttely, joka kokosi yhteen ryhmän käytännössä erilaiset,
mutta filosofiselta perustaltaan yhdenmukaiset ideat. Kyseessä ei ollut
varsinainen taidenäyttely, vaan utopia tulevaisuuden asumistyyleistä
ja visuaalisesta maailmasta.[vii]
Ryhmän rakentamat asumistilat olivat luonteeltaan niin futuristisia,
brutalistisia kuin konstruktivistisiakin. Näyttelyn jääminen englantilaiseen
taidehistoriaan Popin päänavaajana johtui kuitenkin kuvanveistäjä
John McHalen, arkkitehti John Voelckerin sekä kuvataiteilija Richard Hamiltonin
esittämästä "uus-dadaistisesta" tilaratkaisusta.[viii]
Richard Hamiltonin nimi nousee tässä vaiheessa esiin hänen näyttelyä
varten suunnittelemallaan julisteella "Just What It is That Makes Today's
Home So Different, So Appealing?"[ix](KUVA
3). Hamilton käytti kollaasissaan McHalen Yhdysvalloista tuomia aikakauslehtiä[x],
jotka olivat Englannissa yhtä harvinaislaatuista tuontitavaraa kuin aikakauden
toisenlaista kultturinälkää tyydyttävät rhythm'n'blues -levytkin. IG:n orastavan
Pop-taiteen ja työväenluokkaisen nuorison amerikkalaista kulttuuria
kohtaan tuntema samanaikainen kiinnostus ei vuosien 1952-66 välillä kuitenkaan
kohdannut toisiaan, vaikkakin näiden lähdemateriaali Elviksen, James
Deanin, Marlon Brandon ja Marilyn Monroen muodossa olivatkin samoja.[xi]
Nykykatsojan näkökulmasta Hamiltonin julistetta voi erehtyä tulkitsemaan
kriittisenä esityksenä epähumaanista asumisesta ja pinnallisesta
kauneusihanteesta. Kuvan konnotatiiviset tasot eivät kuitenkaan olleet
tarkoitettuja avautumaan tähän suuntaan, sillä Hamilton uskoi kollaasissa
esitettävän maailman mielekkyyteen siinä mielessä, kuin se toimi vastavetona
modernismin vaatimattomuudelle. Hamiltonin Pop ei ollut kuin korkeintaan
ironisesti visuaalisesti pinnallista maailmaa kommentoivaa, sillä IG:läisenä
hän uskoi valistuneen kuluttajan syntymään.[xii]
Tarkastellessaan tätä uudentyyppistä kuluttajaa näennäisen liberaalisti
korkeakoulun opettajan, kuvataiteilijan ja kriitikon pallilta Hamilton
esitti ajatuksen kulttuurissa vaikuttavien hierarkioiden pluralismista.[xiii]
Tämä tarkoitti kulttuurikentällä vaikuttavien rakenteiden hyväksymistä
siten, että esimerkiksi populaarikulttuurin tuli antaa toimia rinnakkaisena
niin kutsutun korkeakulttuurin kanssa, mutta siitä erillään, itsenäisesti
ja omilla säännöillään toimivana "oma-lakisena" kokonaisuutena.
Hamiltonin näennäisdemokraattinen pluralismi ei arvottanut eri
kulttuurin kenttiä, vaan näki niiden toiminnan yhtä tarpeellisina, vaikkakin
erillisinä systeemeinä: "[...]each of society's members accepts
the convenience of different values for different groups and different occasions"[xiv].
IG:n ja Hamiltonin teorian ja käytännön suhde oli kuitenkin problemaattisempi.
Vaikkakin Playboyn värikylläisyys, Hollywoodin tähtikultti, Detroitin teollinen
muotoilu, sarjakuvat ja televisio olivat korvanneet esteettisinä elämyksinä
edeltäneen sukupolven normit, ei uuden polven kiinnostuksen siirtyminen
korkeasta kohti matalaa tarkoittanut yksioikoisesti näiden kahden
entiteetin kohtaamista. Populaarikulttuuriin kuuluvan materiaalin
hyödyntäminen oli Hamiltonille väline tämän pyrkiessä liittämään Pop-taiteen
osaksi taiteen pitkää kaanonia. Pluralistinen ajatus kunkin kulttuurin
saran "toisesta ajasta ja paikasta, toisesta yleisöstä ja arvotuksista"
oli vain marginaaliin kuuluvan IG:n jäsenen retoriikkaa ennen kuin tämä
syrjäyttäisi vallitsevan kulttuuri-ilmapiirin dogmit ja siirtyisi itse
osaksi taidehistoriaa.
2.3. POPULAARIKULTTUURIN VÄLINEARVO
Richard Hamiltonin myötämielisyys populaarikulttuuria kohtaan oli
tarkoitusperiltään vastareaktiota modernismille, ei populaariin
lukeutuvan elämäntyyliin sisäistämistä käytännön tasolla. Hamiltonin Pop oli
didaktista siinä mielessä, että hänellä oli (hyvä) sanoma, jota hän levitti
sekä lehtikritiikin muodossa että seikkaperäisesti selittäessään omia
töitään eri julkaisuissa. Lawrence Allowayn mukaan vuoteen 1958 päättyneen Popin
varhaisen vaiheen lähtökohdat olivat vastasyntyneen populaarikulttuurin
"antropologisessa tarkastelussa"[xv],
mikä Claude Lévi-Straussin kulttuuriantropologiaa heijastellen saattoi
tarkoittaa kaikkien kulttuurillisten toimintojen tutkimista rakenteellisesti
yhdenvertaisina ja merkittävinä. Siitä huolimatta IG:n taidekäsityksen
liittäminen osaksi korkeakulttuuria tuntui olevan myös Allowaylle päämäärä
sinänsä:
The idea of a fine art-Pop Art continuum, in which the enduring and the
expendable, the timeless and the timely, coexisted, but without damage either
to the senses of the spectator or to the standards of the society.[xvi]
[...] What the IG achieved, I think, was an extension of aesthetics into the
man-made environment and a consequent shift both in the iconography and space
of art.[xvii]
IG:n vaikutuspiirissä syntynyt varhainen englantilainen Pop kehittyi kuin
mikä tahansa taidesuuntaus. IG keskittyi oman kehityksensä problematisointiin,
itselleen ominaisen ilmaisun löytämiseen. Samalla se etääntyi varsinaisesta
lähdemateriaalistaan, populaarikulttuurista. Vaikka taiteilijat löysivätkin
pin-up-kalenterit, Coca Colan, Cadillacin, Elvis Presleyn ja Marilyn Monroen[xviii]
sekä näiden yhdistelystä syntyvän “motorisoidun seksismin”, jäi heiltä toistaiseksi
visualisoimatta oman maan populaarikulttuuri. The Beatlesin suosion
nostaessa aallonharjalle koko Swinging Sixties -kauden brittiläiset
kitarayhtyeet jättäytyi IG:n Pop-taide Amerikan Yhdysvalloista saapuvien
visuaalisten merkkien varaan.[xix]
2.4. POPIN MAANLÄHEINEN VERSIO
Independent Groupin poleemisesta populaarikulttuurin tutkimuksesta sivussa
kulki Peter Blake (s.1932). Blaken ero IG:n ja Richard Hamiltonin akateemiseen
Popismiin näkyi tämän taiteen maanläheisessä englantilaisuudessa. Blaken
tyyliä kuvaava "viktoriaaninen camp"[xx],
viittaa niin maan folklore-tradition kuin Arts & Crafts -liikkeen
perinteiden kunnioitukseen. IG:n ja Blaken
Pop-taiteen eroavaisuudet voidaan
tiivistää myös "älykkään" Pop-kulttuurin ja "lapsellisen"
kansankulttuurin tuottamistapojen eroiksi, George Mellyn sanoin:
The old popular culture, stretching from, say, the painting on canal barges
or fairground booths to the decoration of public houses and the words of
music-hall songs, was produced by the people for the people. It was naïve. On
the other hand, the new pop culture was often produced by comparative
intellectuals for the people. [...] Even when the original material was naïve,
as in the case of Presley, it was 'groomed' and 'processed' like any other
product[...].[xxi]
Edellä esitetyssä määrittyy sekä IG:n, että Blaken asenne populaarikulttuuria
kohtaan.[xxii]
Yhtäältä Blake oli kiinnostunut "vanhan kunnon" Englannin
sentimentaalisesta nostalgisoinnista. Toisaalta Blake käytti töissään
myös uuden populaarimusiikin ikoneita, erityisesti Elvistä.[xxiii]
IG sen sijaan teki selvän pesäeron maansa menneisyyteen.[xxiv]
Ryhmän tavoitteena oli luoda uusi ja nuorekas, tulevaisuuteen kurkottava
taiteen tyyli. IG ei myöskään hakeutunut läheisempään kontaktiin populaarikulttuurin
ja pop-musiikin edustajien kanssa, ryhmä ainoastaan hyödynsi näiden tarjoamia
kuvia.[xxv]
IG:n ihastellessa Playboyn pinnallisia ja pinnanomaisia mainoksia, kokeili
Blake, kuvanveistäjävaimonsa Jann Haworthin myötävaikutuksella,
kolmiulotteisuuden tuomista kaksiulotteisen aikakauslehden kuvatasolle.
Vuonna 1963 Blaken suunnittelema The Timesin sunnuntailiitteen idea
perustui laatikkoleikkiin. "Laatikoista" löytyi lehden artikkeleihin
liittyviä paperinukkeja.[xxvi]
Kolmiulotteisen veistoksellisuuden ja syvyysvaikutelman parissa
tapahtuva problematisointi esiintyy vielä selvemmin The Beatlesin vuonna
1967 ilmestyneen "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" -albumin
kannessa.
[i]. Ryhmän synnystä katso
ensisijaisesti: Wallis 1988, Lawson 1988, Barry 1988 ja Hebdige 1988 kirjassa
Modern Dreams: The Rise and Fall and Rise of Pop. Kirjan artikkelit
kauttaaltaan kertaavat Independent Groupin historiaa. Katso myös Alloway 1988,
27-43; Whiteley 1987, 45-6; Sparke 1992, 117-119; Melly 1970, 13-4; Savage
1995, xxvii-xxviii.
[ii]. Alloway 1988, 27; Melly
1970, 15-6; Hebdige 1988, 80.
[iii]. Kts. Esimerkiksi
Wallisin, Lawsonin ja Hebdigen artikkelit kirjassa Modern Dreams: The Rise and
Fall and Rise of Pop 1988. Samoin Whiteley 1987, 71; Sparke 1992, 117-19.
[iv]. Katso esimerkiksi
Hamilton 1988 ja Banham 1988. Richard Hamiltonin Pop-taiteessa fiksaatio
kromin, takasiipien sekä "feminististen
puskureiden fallisuuteen"(!) on leimallista tämän varhaistuotannolle.
Banhamin artikkelin yhteydessä olevat valokuvat esittävät artikkelin kirjoitusajankohtaa 1955 myöhempiä
automalleja, ehkä siksi että ne manifestoivat Hamiltonin ja Banhamin
mieltymystä Detroit-designiin vieläkin selkeämmin kuin 50-luvun puolenvälin
hillitymmät mallit.
[v]. Whiteley 1987, 71.
[vi]. Sparke 1992, 114.
[vii]. Wallisin, Lawsonin ja
erityisesti Barryn artikkelit kirjassa Modern Dreams (1988) antavat kattavan
käsityksen näyttelystä myös muiden näytteilleasettajien kuin Hamiltonin
'tiimin' osalta.
[viii]. Kts. tarkemmin esim:
Barry 1988, 45; Whiteley 1987.
[ix]. Kollaasin
denotatiivinen maailma ja konnotatiivinen tulkinta avautuu vaikapa näin:
"[...]some Danish Modern furniture, a nice area rug with an abstract,
'Jack the Dripper' pattern, a reel-to-reel tape recorder, a television tuned to
a cheerful young woman on the telephone, a vacuum cleaner with worker attached.
On the back wall a rather stuffy Victorian portrait is outclassed by a framed
blow-up of a comic-book cover and a lampshade decorated with a Ford insignia.
Center stage is a naked couple, noble savages of the new. He flexes his muscles
while brandishing a phallic Tootsie Pop [...]She reclines on the sofa, hiding
coyly behind some canned ham while displaying her breasts and trying out a
lampshade for a hat.[...}it is this commodity fetishism, [...]It is a cozy
little future-world pictured here, very British in its claustrophobia. It is
safe and conventional[...] but threatened by outside elements - Al Jolson masquerading
as a black man outside the window, the surface of Mars pressing down from the
ceiling[...]"; Lawson 1988, 25.
Tai näin: "Salient
among the assembled items are the comic hung on the wall as painting, a can of
ham displayed as a tabletop sculpture, an ideal or muscle-man head-of-the-house
and his nude, equally ideal pin-up lady[...]the picture window providing a
view onto the 'pictures', where "The Coming of Sound" in the 1927 - a
technological breakthrough comparable to the latest audio electronics also
evident in the collage - can be experienced in the Jazz Singer, just beyond
the hunk holding his explosive, word-balloon lolly-POP. Such Duchampian wit
continues (...) on the ceiling, where a high-altitude shot of the planet earth
doubles as a kind of faux-marbre wallpaper pattern, or on the floor, where the
carpet too plays a dual role, its nubby 'texture' produced by a mass of
humanity photographed on the beach."; Wheeler 1991, 123.
[x]. Melly 1970, 15.
[xi]. Melly 1970, 130.
[xii]. Wallis 1988, 17
[xiii]. Whiteley 1987, 67, 226.
[xiv]. Whiteley 1987, 226.
[xv]. Alloway 1988, 36.
[xvi]. Alloway 1988, 36-7.
[xvii]. Alloway 1988, 41.
[xviii]. Vrt. Alloway 1988, 47
ja Peter Phillipsin kollaasit sivuilla 62-3. Richard Smith sekä Phillips olivat
ottaneet elävän Marilynin kuvastoonsa jo ennen kuin Andy Warhol monisti
kuollutta Monroeta silkkipainolla. Wheeler huomauttaa miten Hamiltonin 'Just
what it...' kollaasissa oli (vuonna 1956) esitettynä jo kaikki sittemmin amerikkalaisen
Pop-taiteen klassisiksi tekemät referenssit: "Not only did the
ironically titled picture include the printed word 'Pop', long before anyone
applied it to what artists were doing; the work also embraced the subject
matter of Lichtenstein's comic-strip canvases, Warhol's branded-package
painting, Oldenburg's Bedroom Ensemble, Rosenquist's vast billboard spreads,
and Wesselmann's Great American Nudes, none of which would be seen by the
public before 1962." - Wheeler 1991, 122-3.
[xix]. Melly 1970, 130. Kts.
myös Hebdige 1988, passim, 85.
[xx]. Whiteley 1987, 212;
kts. myös Hebdige 1988, 77.
[xxi]. Melly 1970, 16.
[xxii]. Kts. Alloway 1988, 200.
[xxiii].Kts. kuvat: Alloway
1988, 44-5. John A. Walker kuvaa Blaken "Self-portrait with badges"
maalausta vuodelta 1961 tähän tapaan: "In it he wears a Levi outfit
adorned with badges, including ones of Elvis; he also clutches an Elvis
fanzine while standing posed, incongruously, against the fence of a damp English
garden. The contrast between the static, prim self-portrait rendered in a
fussy, academic style and the energy and eroticism of one of Presley's live
performances could not be more striking.” Walker 1987, 42. Vrt. myös Whiteley
1987, 74; Melly 1970, 19-20.
[xxiv]. Hamiltonin julisteessa
on menneisyyttä ironisoiva kommentti konekodin seinällä olevan muotokuvan
muodossa: "[...]And if Duchamp could draw a moustache on Leonardo's Mona
Lisa, suggesting that for art to remain vital the sacred must be mixed with
the profane, then Hamilton would hang a portrait of John Ruskin on the wall of
'today's home'[...]"; Wheeler 1991, 123.
[xxv]. Melly 1970, 15, 130
[xxvi]. Whiteley 1987, 110.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti