3.5. SITUATIONISTIEN TARJOAMA VAIHTOEHTO
SI:n joka suuntaan osoitteleva kritiikki olisi ollut hampaatonta
kiukuttelua, ellei ryhmällä olisi ollut esittä argumenttiensa vastapainoksi
konkreettisia ehdotuksia spektaakkelisen yhteiskunnan taian murtamiseksi.
Ensinnäkään kulttuuria ja vapaa-aikaa
ei tullut käyttää siten kuin yhteiskunta niitä tarjosi hyödykkeinä
kulutettavaksi. On eri asia seurata passiivisena työläiskaupunginosan
jalkapalloseuran; joka ehkä vielä kantaa väreissään ja nimessään muistumaa
seudun suurimmasta teollisuuslaitoksesta, edesottamuksia järjestetyssä,
sääntöjen puitteissa pelattavassa ottelussa kuin rikkoa traditio aktiivisen jalkapallohuliganismin
muodossa.[i]
Tällainen toiminta on vallan periaatteellisen näkymättömyyden osoittamista
läsnäolevaksi. Hierarkisen sääntöpelin puitteissa tapahtuvaa
mellakointia estävä virkapukuinen valta paljastaa leikiksi naamioituneen
jalkapallo-ottelun kontrolloiduksi spektaakkeliksi. Yhteiskuntaa
suojelevan koneiston tuleminen näkyväksi on
näin vallan oman tuhon siemen.[ii]
Spektaakkelisen yhteiskunnan heikkous on sen symboleissa. Sääntökokoelmien
varassa tapahtuva ohjelmoitu vapaa-aika on mahdollista muuntaa yksilön omia
tarkoitusperiä vastaavaksi. Ennen totaalista vallankumousta on omaksuttava
konservatiivisen byrokratian toimintatavat, otettava ne omaksi ja muutettava
niiden merkitys itselle mielekkääksi. Yhteiskunnan sisällä tapahtuva poliittisten
valtasuhteiden heilahtelu ja hierarkioiden uudelleen järjestäytyminen
ei ole toivottavaa, koska näin spektaakkeliyhteiskunta pystyy uudelleen
hämärtämään mahdollisesti kertaalleen näkyväksi tulleet rakenteelliset
heikkoutensa.[iii] Hallintokoneiston
staattisuus on ehto sille SI:n lausumalle jonka mukaan ihmisten heräämisen
edellytys on painajaisen toimintamekanismin paljastaminen.[iv]
Tässä mielessä SI:n metafora edellyttää totaalista heräämistä, ilman
koskaan uusiintuvaa unelmoimisen tarvetta, sillä "nukahtaminen"
uusintaisi painajaisen.
Spektaakkelisen yhteiskunnan vastustaminen sen omilla aseilla, sen
tarjoaman unen symboleilla, ottamalla maailma/uni kirjaimellisesti ja
käyttämällä tätä koodistoa SI:n luoman "positiivisen negaation"
-käsitteen[v]
kautta spektaakkelia itseään vastaan, päädytään lamaantuneen yksilön
turtumuksesta herättävään lopputulokseen, vallankumoukseen.[vi]
Positiivinen negaatio on ymmärrettävä eri asiaksi (esimerkiksi poliittiselle)
oppositioasenteelle, jossa vastustaminen on periaatteellista ja
rakenteellista. Spektaakkelin symbolien käyttäminen omiin tarpeisiin on negatiivisen
käyttämistä positiivisesti, väärän oikeellistamista. Negaatio-käsite
ei toimi binaaristen oppositioiden (luonto/kulttuuri, hyvä/paha) tapaan
vastakohtaparien voimasuhteita vaihdellen. Negaatio kyseenalaistaa
binaaristen oppositioiden konstruktiivisen luonteen ottamalla tämän
konstruktion esittämisen vakavasti. Yhteiskunta mieltää
esimerkiksi uhkana kaoottiset alakulttuurit joissa homoseksuaalisuus,
transvetismi, androgyynisyys tai pelkästään avioliiton ulkopuolella
eläminen konkretisoi miehen ja naisen välisen parisuhteen keinotekoisen
dualismin. Näin positiivinen negaatio toimii yhteiskunnan rakennetta
vahventavien, vakiintuneiden symbolien horjuttajana tehokkaammin kuin
myyttisiä struktuureita vahvistava oppositionaalinen vastustus.
3.6. REKUPERAATIO JA DÉTOURNEMENT
SI:n positiivista negaatiota tuottavista, spektaakkelin symboliikan
päälaelleen kääntävistä metodisista termeistä merkittävimmät tässä yhteydessä
ovat "rekuperaatio" ja "détournement". Rekuperaatio
tarkoittaa sairaudesta puhuttaessa toipumista, palautumista entiselleen.
Tässä yhteydessä termi kuvaa byrokraattisen yhteiskunnan tapaa syleillä
vastustajansa kuoliaaksi. Vastarintaan asettunut "sairas"
oppositio parannetaan imemällä se osaksi vallan sisäpiiriä. Rekuperaatio
on kuitenkin lääke joka voidaan syöttää toiseenkin suuntaan. Ideologisilta
painoarvoiltaan vahvojen symbolien takaperoinen käyttö, ei niiden kieltäminen
tai vastustaminen, vaan kielteisen merkityksen muuttaminen positiiviseksi
ja situaation kannalta mielekkääksi on näiden symbolien rakenteellisen haavoittuvuuden
paljastamista.[vii] Itsekin
rekuperaatiota harjoittavat markkinatalouden vahvat establishmentit ovat
samasta syystä helppoja kohteita symbolisminsa päälaellistamiseksi. Mainonnan,
tiedotusvälineitten, politiikan ja talouselämän tuottama fraseologia perustuu
kommunikaatin hallinnalle, tiedon yksisuuntaiselle tuottamiselle.
SI:n mukaan näiden käyttämä kieli voidaan kuitenkin paljastaa tyhjäksi syöttämällä
se lähettäjälleen takaisin. Rekuperaatiota esiintyy muuallakin kuin vallan
ja sen vastarinnan kohdatessa. Pop-taide rekuperoi 1950-luvulla materiaalikseen
populaarikulttuuriin kuuluvat pin-up-tytöt, amerikkalaiset autot
ja Elviksen. 60-luvun lopulla Pop taiteena popularisoitui, sen
kuvakieli näkyi kaikkialla. Myös mainostoimistot käyttivät Pop-taiteenomaista ilmaisua, näin tapahtui
rekuperaatio toistamiseen.[viii]
Niinikään kategorisoimattomien kulttuurin alalajien hyväksyminen
osaksi yliopistollista tutkimusta on vieraan symboliikan
rekuperatiivista tervehdyttämistä. Debordin ja Vaneigemin ottaminen osaksi
tutkijoiden lähdeaparaattia on luokittelun ja analysoinnin kautta
tapahtuvaa SI:n riisumista aseista.[ix]
Détournement tarkoittaa sanamukaisesti niin ryöstämistä, harhauttamista
kuin viettelyä. Englanninkielinen diversion viittaa myös (huomion)
poiskääntämiseen. Détournementin käytöllä taide saatiin palvelemaan SI:n tarkoitusperiä.
Taiteen tekeminen ei käsittänyt uuden taiteen luomista vaan olemassaolevien
esteettisten "elementtien" uudelleenkierrätystä.[x]
Ei ollut SI:lle ominaista taidetta, ainoastaan taiteen situationistista
käyttämistä. SI:n käyttöön ottaman työn uudelleenmuokkaus vei huomion
objektin visuaaliselta (tai kielelliseltä) estetiikalta. Kertaalleen
käytetty ei kiinnitä huomiota itseensä. Myöskään situationistinen,
anonyymi “detournaaja” ei korostu. Jäljelle jää vain viesti.[xi]
3.7. TOUKOKUU 1968
Rauhan ja rakkauden hippikesä 1967, festivaalien, happeningien ja
rauhanomaisen rinnakkaiselon aika päättyi Euroopassa ja Yhdysvalloissa
yliopistoista alkunsa saaneen politisoitumisen myötä. Neuvostoliitto
miehitti vuoden 1968 lopulla Tsekkoslovakian. Martin Luther King ja Robert
Kennedy murhattiin. Rasismin ja Vietnamin-sodan vastaiset mielenosoitukset
muuttuivat väkivaltaisiksi mellakoiksi. Pariisin Nanterresta alkanut
ja Sorbonneen keskittynyt opiskelijaliikehdintä veti Ranskassa mukaansa
työläiset ja virkamiehet keväällä -68 spontaaniin lakkoihin; esivallankumoukseen,
jonka organisoimattomuudessa myös piili sen tukahtumisen siemen.[xii]
Yhteiseksi vastustajaksi nuori intelligentsia, alempi keskiluokka ja
työväenluokka koki de Gaullen oikeistolaisen hallituksen, jonka oma
Vietnam oli Algeriassa. Visuaalisesti situationistien takaa-ajamaa elämää
suurempaa hetkeä toteuttivat Beaux-Arts'in opiskelijat Atelier Populaire
-kattonimikkeen alla. "Kansanpajojen" julisteet ja graffitit ilmestyivät
Pariisin katukuvaan vallankumoushakuista retoriikkaansa levittäen.[xiii]
Beaux-Arts'in vasemmistolaisopiskelijoille taideteollinen suunnittelu oli pragmaattinen työkalu taistelussa vallankumouksen puolesta. Väärää tietoisuutta palveleva estetismi tuli hylätä. Vastakohtana formalistiselle muotopuhtaudelle tai psykedeeliselle värikylläisyydelle, Atelier Populairen julisteissa korostui sisältö. Atelier Populairen julisteet olivat yksivärisiä, niiden kieli oli tiivistä ja samalla moniselitteistä. Julisteiden muodossa korostui kiire, niitä pyrittiin levittämään joka yö jotta vallankumoukselliset pysyisivät ajan tasalla. Perinteiset tiedotusvälineet eivät olleet tehtaita ja yliopistoja miehittävien kumouksellisten käytössä. Taiteilijan ja käsityöläisen statuksen välissä tasapainoilevan taideopiskelijan kannanotto jälkimmäisen roolin hyväksi näkyi julisteiden lyhytikäisyydessä ja anonyymisyydessä. Tämä toimi vastakohtana esteettiselle julistetaiteelle, mikä Toulouse-Lautrecistä lähtien aina 60-luvun psykedeelisiin julisteisiin asti oli peittänyt informaation typografisiin, kuvallisiin ja värien hallintaa koskeviin oivalluksiin. Tuotesuunnittelu ei ollut ikuista eikä arvokasta. Atelier Populairen julisteet eivät pyrkineet muuhun kuin keväälle -68 oleellisimman viestin lähettämiseen.[xiv]
[i].Nimenomaan
jalkapallohuliganismissa näkivät positiivisia arvoja englantilaiset King Mobin
pro-situt. Helvetin enkelit, Piccadilly Circus'in narkomaanit sekä skinit
kuuluivat myös tähän rehabilitoitavaan jengiin. Kts. Vermorel 1989, 224.
[ii].Kts. esim. "Instructions
for Taking up Arms". Internationale Situationniste #6, elokuu 1961.
Knabb(ed) 1981, 63-65; "The Bad Days will End".Internationale
Situationniste #7, huhtikuu 1962. Ibid, 82-87; Sederholm 1994, 71, 73-4.
[iii].Sederholm 1994, 46, 65.
[iv].Sederholm 1994, 10.
[v].Debord 1994, teesi 204,
Sederholm 1994, 46.
[vi].Sederholm 1994, 60, 74,
78.
[vii].Sederholm 1994, 78.
[viii]. Tämän huomion,
rekuperaatio käsitettä kuitenkaan käyttämättä, tekevät niin Melly 1970, 128-9;
Hebdige 1988, 76-85; kuin Lawson 1988, 18-29.
[ix]. Kts. esim. Buck, 1989;
Hebdige 1985, 97-9. Hebdigen esimerkki kertoo miten valta trivialisoi,
luonnollistaa tai kesyttää (lue: rekuperoi) itselleen vieraat ilmiöt, kuten
jalkapallohuligaanit tai punkkarit. Trivialisointi nimittää skinheadit
eläimiksi tai fasisteiksi, luonnollistaminen viestittää miten räävittömällä
punkkarillakin on äiti ja kesyttäminen/kotoistaminen joko esittää tämän äidin
koteineen tai lukee skinien väkivallan organisoiduksi liikehdinnäksi jotta se
menettäisi irrationaalisen luonteensa.
[x].Sederholm 1994, 80-1.
[xi].Debord & Wolman
1981, 8-14; Debord 1994, teesit 206-211; "Detournement as Negation and
Prelude". Internationale Situationniste #3, joulukuu 1959. Knabb(ed.)
1981, 55-6; "Definitions". Internationale Situationniste #1,
kesäkuu 1958, 45-6. Ibid, 55-56; Sederholm 1994, 110-122, 137-141.
[xii]. Knabb 1981, 3341-352;
Fountain 1988,64-6; Savage 1991, 27-30; Whiteley 1987, 180-2; Marcus 1989, 32,
357.
[xiii]. Tässä esimerkkeinä
sarja sloganeita, jotka olen jättänyt viitteeseen, koska en ole pystynyt
kääntämään niitä takaisin alkuperäiseen ranskaan (tai edes suomeksi). Kts.
Vermorel 1989, 221-2: THE COMMODITY IS THE OPIUM OF THE PEOPLE - SCREAM, STEAL,
EJACULATE YOUR DESIRES - I TAKE MY DESIRES FOR REALITY BECAUSE I BELIEVE IN THE
REALITY OF MY DESIRES - IMAGINATION TAKES POWER; Marcus 1989, 31-2; Savage
1991, 28: NEVER WORK - DEMAND THE IMPOSSIBLE; Knabb 1981, 344: "Slogans to
be spread now by every means (leaflets, announcements over microphones, comic
strips, songs, graffiti, [...] before making love, after making love, in
elevators, each time you raise your glass in a bar): [...]OCCUPY THE FACTORIES
- ABOLISH THE UNIVERSITY -DEATH TO THE COPS." Hollis 1994, 184: LA POLICE
S'AFFICHE AUX BEAUX ARTS: LES BEAUX ARTS AFFICHENT dans la RUE.
[xiv]. Vrt. Barnicoat 1988,
244-5. Atelier Populairen perintö jatkui 70-luvulla eräiden sen
jäsenten perustaessa
"Grapus"- ryhmän. Se teki poliittisesti sitoutuneita julisteita
ja mainoksia pienille teattereille sekä kommunistiselle puolueelle; kts. Hollis
1994, 184, 196-7.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti